شناسهٔ خبر: 28790915 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

وابستگی به بودجه‌ دولتی؛ معضل مهم دانشگاه‌ها

ايسنا : وزیر علوم از وابستگی به بودجه‌های دولتی به عنوان مهمترین مشکل دانشگاه‌های دولتی در کشور نام برد و گفت: همه دانشگاه‌های دولتی دارای ردیف بودجه خاص خود هستند.

صاحب‌خبر -

دکتر غلامی در آیینی که به بهانه آغاز سال تحصیلی در دانشگاه دولتی گرمسار برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه گرمسار اگرچه از جوان‌ترین دانشگاه‌های دولتی است اما سرعت رشد و توسعه خوبی در این سال‌ها داشته است.

وی به اشاره به سفر چند هفته پیش خود به استان سمنان افزود: در آن سفر امکان حضور در شهرستان گرمسار فراهم نشد لذا امروز توفیقی شد که در موقعیت بهتری که هم دانشجویان و هم اساتید دانشگاه حضور دارند در این مجموعه حضور بیابیم.

وزیر علوم با بیان اینکه آموزش عالی در ایران با مشکل کمی روبرو نیست افزود: در حال حاضر دانشگاه‌های فاقد دانشجو و یا با دانشجوی کم نیز در سطح کشور وجود دارد.

غلامی با بیان اینکه تمرکز این وزارتخانه بر کیفیت آموزش عالی است تصریح کرد: در همین راستا یک ستاد مرکزی در وزارت علوم تشکیل شده و بحث کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها را به صورت جدی و پیگیر مورد نظارت و ارزیابی قرار می‌دهد.

وی با ابراز رضایت از کیفیت آموزشی در دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های بزرگ غیردولتی گفت: ارائه خدمت به دانشجویان این دانشگاه‌ها نیازمند آموزش کیفی است و لذا هدفگذاری‌های وزارتخانه نیز در همین راستا برنامه‌ریزی شده است.

این عضو کابینه از وابستگی به اعتبارات دولتی به عنوان مهمترین معضل دانشگاه‌های دولتی نام برد و اضافه کرد: بودجه دانشگاه‌ها بودجه ویژه‌ و مشخصی است لذا نه می‌توان از آن کاست و نه می‌توان از بودجه دیگر بخش‌ها به آن افزود.

وزیر علوم با تقدیر از نمایندگانی که در راستای افزایش اعتبارات دانشگاه‌های منطقه خود تلاش می‌کنند، تصریح کرد: نماینده گرمسار و آرادان نیز یکی از نمایندگان فعال در این بخش است که جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی دانشگاه گرمسار برای ارتقا مجوز اصولی این دانشگاه به مجوز قطعی اظهار کرد: برای تحقق این مهم باید شرایط و بسترهای مشخصی فراهم شود و سپس این شرایط مورد بررسی ستاد نظارت و ارزیابی وزارتخانه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ستاد نظارتی وزارت علوم به هیچ عنوان از برخورداری از استانداردها و حداقل‌های لازم عبور نمی‌کند گفت: دانشگاه‌ها یک موقعیت علمی و اجتماعی در شهرها ایجاد می‌کنند که منافعی هم برای شهروندان به همراه دارد.

غلامی با ابراز امیدواری به بهبود و ارتقاء بیشتر دانشگاه گرمسار افزود: تجربه ثابت کرده که رشد و روحیه و انگیزه در دانشگاه‌های در حال توسعه بیشتر از دانشگاه‌های بزرگ است و دانشگاه گرمسار نیز یک دانشگاه در حال توسعه است و با توفیقات زیادی که داشته به نظر می‌رسد آینده بهتری نیز پیش رو خواهد داشت.

 

نظر شما