شناسهٔ خبر: 28790371 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

۱۷ میلیارد تومان نیاز نوسازی "مسجد جامع ساری"

معاون میراث‌ فرهنگی استان مازندران می‌گوید: براساس برآوردهای انجام شده، اعتباری معادل ۱۷ میلیارد تومان برای مرمت کامل مسجد جامع ساری نیاز است.

صاحب‌خبر -

عبدالمطلب شریفی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: با تشکیل ستاد بحران با موضوع مسجد جامع ساری و به ریاست استاندار مازندران، برنامه‌ریزی‌ها برای مرمت‌ها، نظارت و تامین اعتبار این پروژه آغاز شد و اکنون نیز کارگاه مرمت این بنای تاریخی در دستور کار قرار گرفته است.

او با بیان این‌که کارگاه مرمت مسجد جامع ساری فعال شده و در حال حاضر بخش‌های تاریخی این مسجد قدیمی در دستور کار قرار گرفته‌اند، ادامه می‌دهد: میراث فرهنگی ناظر مرمت‌ها در این پروژه است و شهرداری ساری مجری طرح مرمت و برخی دستگاه‌ها تامین اعتبار مالی را بر عهده دارند، که بخشی از آن توسط وزارت  راه و شهرسازی و شهرداری تامین می‌شود و تامین اعتبار بخشِ تاریخی مسجد را نیز سازمان میراث فرهنگی بر عهده گرفته است.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی در این مسجد، اظهار می‌کند: در نخستین قدم گنبد ایوان اصلی در بخش جنوبی مسجد در دستور کار قرار گرفت و تاق گنبد نصب شد.

او با اشاره به حضور معمارانِ اصفهانی در مسجد جامع ساری با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی برای این عملیات می‌افزاید: آن‌ها تاق ایوان جنوبی را نصب کردند و اکنون بیشتر روی بخش تاریخی مسجد متمرکز شده‌اند.

شریفی اضافه می‌کند: در حال حاضر نمی‌توان مدت زمان مشخصی را برای ایان مرمت‌ها در این بنای تاریخی اعلام کرد، چون نیاز است هر بخش رابه طور کامل بررسی کرده و مطمئن شویم درصد آسیب‌ها در اتش‌سوزی چه میزان بوده است.

عصر روز پنج‌شنبه ۲۱ تیر امسال، با جرقه یکی از کولزهای آبی نصب شده در مسجد جامع ساری، تا پاسی از شب این مسجد تاریخی که قدمت برخی از عناصر و جداره‌های آن در آتش سوخت و خاکستر شد. هر چند طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور که در زمان آتش‌سوزی به ساری رفت، با پایان اتش‌سوزی اعلام کرد ۷۰ درصد بخش قاجاری مسجدجامع ساری سالم است و بعد از آواربرداری مسجد و مهار کامل آتش، کار مرمت این بنا با استفاده از اعتبارات ملی و استانی آغاز می‌شود. اما یک هفته بعد از آن اتفاق، از مسجد جز چهارچوب دیوار و برخی ستون‌های فلزی و یک مناره‌ی نصفه نیمه، فقط فضای کلی شبستان‌های تاریخی باقی ماندند.

انتهای پیام

نظر شما