شناسهٔ خبر: 28790230 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

راه اندازی نخستین مدرسه دخترانه اوتیسم/ تحصیل حدود ۲ هزار دانش آموز اوتیسم در کشور

غفوریان با اشاره به ضرورت راه اندازی مدرسه فرشتگان آسمانی، از تدابیر ویژه آموزشی برای دانش آموزان طیف اوتیسم کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

راه اندازی نخستین مدرسه دخترانه اوتیسم/ تحصیل حدود ۲ هزار دانش آموز اوتیسم در کشوربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن غفوریان معاون توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایران، در مراسم افتتاحیه و راه اندازی نخستین مدرسه دخترانه استثنایی طیف اوتیسم به نام فرشتگان آسمانی، گفت: هم اکنون 2 هزار و 100 دانش آموز طیف اوتیسم در کشور تحصیل می‌کنند که بالغ بر 100 نفر آنها در مدارس عادی قرار دارند و با توجه به اینکه راه اندازی مدرسه خاص طیف اوتیسم برای گسترش کیفیت آموزش به دانش آموزان این طیف یک ضرورت است، نخستین مدرسه ویژه آن برای دانش آموزان دختر در مقطع ابتدایی افتتاح شد.

وی همچنین با اظهار تأسف از اینکه امروزه در دانشگاه‌های کشور آنطور که باید متخصصین طیف اوتیسم تربیت نمی‌شوند، افزود: این مسئله تبدیل به چالشی اساسی در حوزه آموزش این طیف شده است در حالی که دانش آموزان اوتیسم می‌توانند با عشق، علاقه و مهربانی معلمینشان و پشتیبانی‌های دولت و والدین به موفقیت‌های چشمگیری در آینده دست یابند. بیشتر این دانش آموزان استعدادهایی قابل توجه دارند که باید در قالب ایجاد چنین مدارسی رشد کرده و شکوفا شوند. از تمام مربیان و معلمانی که در سراسر کشور برای دانش آموزان طیف اوتیسم به هر شکلی زحمت می‌کشند کمال تشکر و قدردانی را دارم.

معاون توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایران در ادامه با اشاره به تدابیر آموزش و پرورش استثنایی برای توسعه مدارس ویژه دانش آموزان طیف اوتیسم، ادامه داد: بر اساس تدابیر انجام گرفته که تا پایان مهر ماه امسال عملی می‌شود، محتوای آموزشی ویژه برای مهارت آموزی در دانش آموزان طیف اوتیسم تدوین شده است که به زودی در اختیار مربیان و والدین برای آموزش به این دانش آموزان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین بر آن بر اساس هماهنگی‌های انجام گرفته با سازمان نوسازی مدارس، ساخت، توسعه و استاندارد سازی مدارس ویژه طیف اوتیسم با جدیت تحت پیگیری قرار گرفته و هرآنچه برای افزایش کیفیت آموزش این طیف مورد نیاز است، از این پس تأمین شده و در اختیارشان قرار می‌گیرد.

مدارس طیف اوتیسم؛ نمونه ای کوچک از برقراری عدالت آموزشی

در ادامه مراسم افتتاحیه مدرسه فرشتگان آسمانی ( ویژه دانش آموزان طیف اوتیسم )، باقری مدیرکل اداره آموزش و پرورش تهران بزرگ با بیان اینکه عدالت آموزش باید در شاخصه‌های مختلف برای طیف‌های مختلف خاص در همه جای کشور مورد توجه و اقدام قرار گیرد، ادامه داد: ساخت و راه اندازی مدرسه ویژه طیف اوتیسم یکی از نمونه‌های کوچک این عدالت است که باید بیش از این توسعه یابد، زیرا دانش آموزان این طیف نیازمندی‌های ویژه و خاصی از نظر آموزشی دارند که شاید در سایر مدارس عادی به طور اختصاصی در اختیارشان قرار نگیرد، بنابراین برای توسعه آموزش و پرورش هر کشور باید به نیازهای طیف‌های مختلف دانش آموزان آنجا توجه شود.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش تهران بزرگ همچنین با تأکید بر اینکه پیشرفت و توسعه هر کشوری مستلزم داشتن دانش آموزانی با استعداد و ارائه صحیح و با کیفیت خدمات آموزش و پرورش در آن کشور است، ادامه داد: تهران بیشترین تعداد دانش آموزان طیف اوتیسم را دارد و به همین علت مدرسه فرشتگان آسمانی در این شهر افتتاح شد، البته با توجه به نیاز دانش آموزان اقدامات لازم برای افزایش تعداد این مدارس و توسعه خدمات آموزشی ویژه آن ادامه دارد.

تحصیل ۵۰۰ دانش آموز طیف اوتیسم در تهران

شهناز کریمی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی تهران در اختتامیه این مراسم با اشاره به اینکه از میان 2 هزار و 100 دانش آموز طیف اوتیسم کشور، 500 نفر در تهران تحصیل می‌کنند، گفت: مدرسه فرشتگان آسمانی در حالی افتتاح می‌شود که گنجایش 40 دانش آموز دختر طیف اوتیسم را دارد و علاوه بر آن خدماتی همچون گفتار درمانی و سایر آموزش‌های لازم به شکل خاص‌تر و ویژه‌تر مختص طیف اوتیسم در این مدرسه برای رشد مهارت‌ها و استعدادهای دانش آموزان ارائه می‌شود به همین علت مدرسه طیف اوتیسم با سایر مدارس استثنایی تفاوت‌هایی خاص‌ دارد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی تهران همچنین افزود: آن دسته از دانش آموزانی که در مدرسه فرشتگان آسمانی نیستند، یقینا در سایر مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند که البته تدابیر لازم برای توسعه تعداد این مدارس حتی در مقاطع بالاتر اتخاذ شده و در حال پیگیری است، از سوی دیگر با توجه به وجود استعدادهای ویژه در این دانش آموزان، باید بیش از پیش توسعه آموزش برای آنها مورد توجه قرار گیرد و علاوه بر آن سرویس ایاب و ذهاب محصلان طیف اوتیسم مدرسه فرشتگان آسمانی در تهران رایگان است.

وی با اشاره به اینکه اختلال اوتیسم درمان خاصی ندارد، یادآوری کرد: اوتیسم درمان ندارد چون بیماری نیست بلکه فقط یک تفاوت است و بهترین راه رویارویی با آن، شناخت خوب و کامل ماهیت اوتیسم است و در این زمینه اگر این اختلال در سنین پایین سریعتر تسکین داده شود با مداخلات بالینی به هنگام بستر رشد آن به بهترین شکل مهیا می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما