شناسهٔ خبر: 28789657 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مرغ جایگزین ماهی در سفره زنجانی ها

زنجان - ایرنا - مصرف ماهی و دیگر آبزیان که از سوی کارشناسان تغذیه و سلامت همواره توصیه می شود، امروزه به خاطر افزایش قیمت در سفره شهروندان زنجانی جایش خالی است و آمارها مصرف این ماده غذایی در کشور را نسبت به میانگین جهانی پایین تر نشان می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، کارشناسان تغذیه براین باورند که ماهی و آبزیان تاثیر مهمی در سلامت انسان و پیشگیری از بیماری ها دارند، این مواد غذایی مفید در کنترل و کمک به بهبود عوارض و برخی اختلالات جسمی نیز تاثیرگذار است.
بر همین اساس، تغذیه با آبزیان حداقل 2 بار در هفته از سوی کارشناسان این بخش تاکید می شود و از طرفی مسئولان شیلات نیز از گذشته با برنامه ریزی هایی از قبیل آموزش طبخ آبزیان، توزیع کتاب، سی دی و انواع فیلم های آموزشی در این زمینه، در تلاش برای ترویج استفاده بیشتر عموم مردم از این گروه غذایی هستند.
به گفته مسئولان شیلات زنجان، اجرای برنامه های ترویجی در این خصوص تا حدودی تاثیرگذار بود چراکه سال 75 سرانه مصرف آبزیان در این استان 250 گرم بود که هم اکنون این رقم به 6 و نیم کیلوگرم رسیده است.
اما افزایش قیمت های در بازار بر تامین خوراک آبزیان این استان اثر مستقیمی گذاشت و میانگین نرخ هر کیلوگرم ماهی از 120 هزار ریال به 250 هزار ریال رسید و این همه تلاش مسئولان مربوطه درباره افزایش سرانه مصرف ماهی را نیز تحت تاثیر قرار داد و منجر به کاهش قدرت خرید خانواده ها شد.

** سرانه مصرف ماهی زنجانی ها باید به 12 کیلوگرم برسد
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: باتوجه به اینکه سرانه مصرف ماهی باید افزایش یابد متاسفانه این ماده غذایی نیز تحت تاثیر افزایش قیمت بازار قرار گرفته و گران شده است.
منصور حقی راد ادامه داد: در حال حاضر قیمت یک کیلوگرم ماهی قزل آلا در استان زنجان به 250 هزار ریال رسیده و از سوی دیگر خوراک این ماهیان وارداتی بوده که در شرایط کنونی قیمت آن نیز افزایش یافته است.
به گفته وی، پیش از از افزایش قیمت ها روزانه 15 تن ماهی قزل آلای تولیدی استان زنجان توسط 20 تا 30 دستگاه خودرو به صورت زنده فروشی وارد بازارهای داخلی، تهران و قزوین می شد.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: در زمان حاضر میانگین سرانه مصرف ماهی در استان 6 و نیم کیلوگرم، در کشور 11 کیلوگرم، کشورهای در حال توسعه 17 کیلوگرم و ژاپن نیز 80 کیلوگرم است.
حقی راد، اجرای دوره‌های آموزشی انواع روش‌های طبخ آبزیان، نحوه تشخیص ماهی تازه از ماهی مانده و فاسد، روش تمیز، فیله و مزه دار کردن و پخت انواع غذاهای متنوع با استفاده از گوشت ماهی، تهیه لوح‌های فشرده آموزشی طبخ، تهیه و توزیع کتاب آشنایی با طبخ آبزیان و درج انواع فیلم‌ها وPDF های آموزشی، راه اندازی پورتال مدیریت شیلات و آبزیان زنجان را از اقدامات انجام شده برای افزایش سرانه مصرف آبزیان برشمرد.
مسئول شیلات و آبزیان شهرستان ماهنشان اظهار داشت: این شهرستان 80 درصد از آبزیان استان زنجان را تولید و روانه بازار می کند که در زمان حاضر میزان توزیع ماهی به بازار از 15 تن در روز به 10 و نیم تا 11 تن کاهش یافته است.
بهزاد حمیدی منفرد یادآوری کرد: به دلیل بالا رفتن نرخ خوراک آبزیان که تحت تاثیر بالارفتن ارز و قیمت ها قرار گرفت، قیمت تمام شده ماهی نیز برای تولید کننده افزایش یافته است.
نایب رئیس اتحادیه ماهی، مرغ و تخم مرغ فروشان شهرستان زنجان نیز در ادامه افزود: در زمان حاضر قیمت هر کیلوگرم ماهی قزل آلا در بازار استان از 120 هزار ریال به 250 هزار ریال افزایش یافته است.
به گفته سید ناصر موسوی، هم اکنون مصرف مرغ و ماهی در زنجان به شدت کاهش یافته است که این مساله ناشی از افزایش قیمت ها است.
یک کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه 10 درصد کالری دریافتی هر فرد روزانه از پروتئین ها است می توانیم این کالری را از گروه غذایی حیوانی و گیاهی دریافت کنیم.
مجید دنیایی با بیان اینکه نوع چربی موجود در ماهی متفاوت از گوشت قرمز و مرغ است، یادآوری کرد: نوع پخت آبزیان نیز به منظور از دست ندادن خاصیت مثبت آن بسیار مهم است.
این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در زنجان گفت: با توجه به بالا بودن فوتی های ناشی از سکته های قلبی در ایران، نوع تغذیه در جلوگیری از این سکته بسیار حائز اهمیت است.
دنیایی تاکید کرد: مصرف ماهی برای جلوگیری از گرفتگی عروق قلبی به دلیل اسید های چرب و ترکیبات امگا 3 و کاهش قابل توجه سکته های قلبی و مغزی گره گشااست.
وی ادامه داد: ماهی علاوه بر داشتن پروتئین با کیفیت بالا و مواد مغذی موجود، منبع اصلی اسیدهای چرب امگا 3 است که در روغن ماهی چرب یافت می شوند.
این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در زنجان گفت: ماهی و روغن آن، خطر ابتلا به بیماری های مزمن همانند بیماری های قلبی - عروقی، متابولیکی و التهابی را کاهش می دهد و حتی در درمان بیماریها نیز می تواند مفید باشد.
دنیایی افزود: مصرف ماهی در طولانی مدت زوال عقلی، کاهش حافظه، ابتلا به دیابت نوع 1 را به مقدار قابل توجهی کاهش داده و موجب بهبود حافظه و شادابی روحی شود.
یکی از فروشندگان ماهی در زنجان افزود: ماهی با قیمت کیلویی 250 هزار ریال عرضه می شود و از زمانی که قیمت ها در بازار و هزینه های تولید ماهی افزایش یافت، خریداران ماهی نیز استقبالی از آن ندارند و مشتریان بیشتر مرغ می خرند.
وی یادآوری کرد: در ابتدای سالجاری نرخ ماهی کیلو ماهی بین 150 تا 170 هزار ریال بود.
یکی از خریداران ماهی در حالیکه از قیمت آن اطلاعی نداشت با اطلاع از قیمت آن شگفت زده شد و گفت: در ماه یک بار ماهی مصرف می کردیم که با این قیمت بعد از این شاید دیگر توان خرید این ماده غذایی را نداشته باشم.
مهناز اسدی افزود: در گذشته ماهی را به قیمت هر کیلو 160 هزار ریال می خریدم که هم اکنون در مقایسه با مرغ خرید قزل آلا دیگر به صرفه نیست.

** مسئولان تدبیر کنند
یک شهروند زنجانی که در حال خرید مرغ از همین فروشگاه بود، خاطرنشان کرد: جای تعجب است که نرخ دلار بر همه مواد غذایی اعم از مرغ و ماهی هم تاثیر گذاشت و این فراورده ها را یکی پس از دیگری از سفره خانوارها حذف می کند.
فرح محمدی ادامه داد: مسئولان جهاد کشاورزی می توانند خوراک آبزیان را با دلار دولتی وارد کنند تا تولید کننده متضرر و شاغلان این بخش بیکار نشوند و مصرف کنندگان نیز توان خرید داشته باشند.
وی تاکید کرد: کاهش توان خرید مصرف کننده ماهی و بالارفتن نرخ برای تولید کننده منجر به تعطیلی استخرهای پرورش آبزی می شود پس باید مسئولان تدبیر کنند تا موجی از بیکاری سرریز جامعه نشود و هیچ قشری در جامعه متضرر نشود.
این شهروند زنجانی یادآوری کرد: با افزایش قیمت ماهی به ناچار دیگر این فرآورده را نمی خرم و مرغ را جایگزین آن کرده ام.
9505/6085

نظر شما