شناسهٔ خبر: 28789572 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شلیک موفقیت از چله کمانداران همدانی

همدان - ایرنا - حال و احوال رشته تیراندازی با کمان همدان در مسیر توسعه و رشد عرصه های همگانی و قهرمانی ، نوید بخش تبدیل شدن به ورزش اول استان در آینده ای نه چندان دور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، روزگاری ورزش تیراندازی با کمان همدان فقط به یک قهرمان دلخوش بود و «ساسان رضوی مشعوف» به تنهایی از اعتبار این رشته ورزشی در سطوح ملی و بین المللی دفاع می کرد.
سال هایی که تیراندازی با کمان همدان فاقد امکانات و برنامه ریزی مدون و هدفدار تنها امید به شلیک قهرمانی توسط آرش کماندارش داشت و طولی نکشید که رضوی مشعوف هم با کوله باری از تجربه و افتخار، از خط رقابت کنار رفت.
حال و روز منزوی تیراندازی با کمان همدان سبب شد تا اندک ورزشکاران داری کمان و در راس آنها پرافتخارترین کماندار غرب ایران به دنبال پدری معنوی که بتواند با مدیریت مطلوب و مدبرانه به حیات و رشد این رشته ورزشی کمک کند، بروند.
روی کار آمدن حمیدرضا یاری مدیری از جنس گردشگری و کشتی شاید در ابتدا با زوایای انتقاد آمیز از سوی اهالی رسانه و ورزش همراه شد اما با مثلث هدف، برنامه ریزی و اجرا توانست سیستم مدیریتی کارآمد را در هیات تیراندازی با کمان احیا کند.
با انتخاب یاری به عنوان رئیس هیات تیراندازی با کمان همدان، امید به این ورزش بازگشت و وی در بدو ورودش به هیات تیراندازی با کمان همدان از منابع مختلف نسبت به جذب اعتبار اقدام کرد تا یکی از مهمترین دغدغه های این قشر ورزشکار برطرف شود.

** ایجاد نخستین سایت تیروکمان
یاری در نخستین گام به بررسی داشته ها و نداشته های ورزش تیراندازی با کمان همدان پرداخت و ایجاد زیرساخت ها را به عنوان اساسی ترین نیاز این رشته ورزشی در اولویت کاری خود قرار داد.
ایجاد نخستین سایت مجهز تیراندازی با کمان در گوشه ای از ورزشگاه شهید شمسی پور شاید به ذهن و اعتقاد برخی ها بسان آب در هاونگ کوبیدن بود اما ساخت آن به میراثی ماندگار و تحسین برانگیز برای تاریخ ورزش همدان تبدیل شد.
در واقع رئیس جدید هیات تیراندازی با کمان همدان به ورزشکاران این رشته ورزشی که به طور سیار و تنها با اتکا به چمن ورزشگاه های همدان برنامه تمرینی روزانه خود را ادامه می دادند و همواره خانه به دوش بودند، بزرگترین هدیه را اعطا کرد.
اردیبهشت ماه سال گذشته بود که سایت تیراندازی با کمان با مساعدت وی و حمایت دستگاه ورزش استان همدان ایجاد شد و در واقع شروع امیدوارکننده ای برای جهش این رشته ورزشی بود.

** تولد قهرمانان نوظهور
ایجاد سایت تخصصی رشته تیراندازی با کمان اگر چه هزینه بر بود اما به جایگاه این ورزش اعتبار بخشید و باعث شد تا استعدادها با تجهیزات مدرن و پیشرفته، در خط شلیک قهرمانی قرار بگیرند.
در کنار مدیریت توانمند یاری در راس هیات تیروکمان، رضوی مشعوف از رکورداران قهرمانی این رشته ورزشی تیمی قدرتمند را در راستای رشد و پیشرفت آن ایجاد کرد.
ثمره این برنامه ریزی هدفمند و قهرمانی پروری کسب عنوان های کشوری بود.
آفرین درویش، شیوا بختیاری، مهناز قره‌باغی و مهگل صدوقی از جمله ورزشکارانی هستند که در رشته تیراندازی با کمان طی یکسال گذشته افتخاراتی ارزنده را برای همدان کسب کردند.
قهرمانی در رقابت های منطقه ای به ویژه غرب کشور نیز جزو دستاوردهای مهم در یکساله گذشته محسوب می شود که محصول برنامه ریزی هدفمند این هیات در استعدادیابی و پرورش قهرمانان است.

** همدان رکوردار میزبانی کشور
میزبانی های پیاپی تیراندازی با کمان کشور از سوی همدان در سال جاری هر چند انتقادهایی را به دنبال داشت اما طولی نکشید که همگان به اهمیت و سودآوری این میزبانی ها پی بردند.
این میزبانی ها سبب شد تا استعدادهای تیراندازی با کمان همدان در کنار بزرگان ایران ایستاده و تجربه اندوزی کنند و در واقع انگیزه مضاعف را برای ارتقا سطح جایگاه در بین آنها ایجاد کرد.
از سوی دیگر این میزبانی ها برای هیات تیراندازی با کمان همدان نیز سودآوری داشت و ماحصل ورودی مسابقات در خزانه این هیات قرار گرفت.
در واقع نه تنها از حساب هیات تیراندازی با کمان همدان هزینه ای بابت میزبانی نشد بلکه از جنبه های مختلف نیز اثرات مثبت را برجای گذاشت.
همچنین موفقیت های 6 ماهه نخست امسال هیات تیراندازی با کمان باعث شد تا در ارزیابی صورت گرفته دستگاه ورزش استان رتبه سوم را در بین 50 هیات ورزشی فعال کسب کند هر چند تنها کاستی موجود نسبت به رشته های قایقرانی و جودو که رتبه های اول و دوم را به دست آوردند، حضور نیافتن در بازی های آسیایی جاکارتا بود.
حتی برخی هیات ها که دارای نماینده در بازی های آسیایی بودند نیز به لحاظ امتیازگیری در کسب رتبه ارزیابی انجام شده در رده های پایین تر قرار گرفتند.

** دغدغه ای در ورزش تیراندازی با کمان نداریم
مدیرکل ورزش و جوانان همدان با تمجید از عملکرد هیات تیراندازی با کمان همدان می گوید: با مدیریت توانمند هیات، دغدغه ای در این ورزش نداریم.
رسول منعم افزود: امروزه همدان جزو استان های موفق و مستعد در ورزش تیر و کمان است و با برنامه ریزی بهتر می توانند صاحب سهمیه بیشتر در ترکیب تیم های ملی باشد.
وی ادامه داد: تلاش هیات تیروکمان استان همدان در 2 سال اخیر برای پیشرفت و گسترش این رشته ستودنی است و هم اینک با وحود یاری در راس این هیات تمامی امکانات برای رشد و تعالی این رشته مهیج ورزشی فراهم شده است.
منعم خاطرنشان کرد: حضور دوباره همدان در لیگ برتر کشور نیز نویدبخش تداوم موفقیت های این رشته ورزشی در استان خواهد بود.
وی با قدردانی از میزبانی های انجام شده در همدان یادآور شد: کسب میزبانی های کشوری یکی از مهمترین خواسته ما از هیات های ورزشی است که در این مورد نیز هیات تیراندازی با کمان عملکرد عالی داشته است.

** هیات سودآور بودیم
رئیس هیات تیراندازی با کمان همدان نیز با اشاره به فعالیت یکساله خود گفت: روزی که به این هیات آمدم، تیرانداز به اندازه تعداد انگشتان یک دست تمرین نمی کرد و با حمایت های مدیریت دستگاه ورزش همدان توانستیم سایت تیراندازی و نیز دفتر هیات را در خور شان جایگاه ورزشکاران همدانی ایجاد کنیم.
حمیدرضا یاری افزود: هر چند در مسیر تلاش برای احیا و پیشرفت ورزش تیراندازی با کمان همدان عده ای به قطار در حال حرکت مجموعه هیات سنگ پرتاب می کنند که البته طبیعی است و ما نیز به آنچه که هدفگذاری کرده ایم، پیش می رویم.
وی پیرامون انتقادهای صورت گرفته در خصوص میزبانی های کشوری در همدان گفت: برخی افراد منتقد میزبانی های ما بودند و این میزبانی ها را هزینه تراشی برای استان می دانستند اما به آنها اعلام می کنیم این هیات در تمام میزبانی ها برای استان سود آور بوده و اکنون یک ریال به هیچ فرد حقیقی و حقوقی بدهکاری ندارد.
یاری خاطر نشان کرد: رسیدن به جایگاه های برتری استانی و کشوری را مرهون زحمات هیات رئیسه، اعضای هیات و تیراندازان فعال همدانی می دانم که از هیچ تلاشی در این عرصه موفقیت کوتاهی نکرده اند.
وی هدفگذاری هیات تیراندازی با کمان همدان در باقی مانده سال جاری را میزبانی شایسته المپیاد تیروکمان کشور، کسب کرسی های فدراسیون و ارتقا جایگاه ارزیابی کشوری عنوان کرد.

** رضایت فدراسیون از عملکرد هیات همدان
رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان کشور نیز در سفر اخیر خود به همدان به تمجید عملکرد این استان طی یکسال گذشته پرداخت.
غلامرضا شعبانی بهار در این باره گفت: همدان روند روبه رشد بسیار خوبی را طی می کند و در سال گذشته نیز در ارزیابی فدراسیون با جهش چشمگیر به جمع سه استان برتر پیوست.
وی اضافه کرد: هم اکنون نیز اگر همدان در بین استان های دیگر پیشتاز است به دلیل نهضت ایجاد شده توسط رئیس فعلی هیات بوده که توانسته پیشرفت قابل تقدیر را رقم بزند.
شعبانی بهار بیان کرد: گزارش های اعلام شده از هیات تیراندازی با کمان همدان نشان می دهد که روی ریل اصلی حرکت و پیشرفت و آنچه که فدراسیون از استان ها توقع دارد، قرار گرفته است.
هم اکنون حدود یکهزار کماندار در سطح استان همدان فعالیت دارند.
7520*2090

نظر شما