شناسهٔ خبر: 28787460 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چوب ارزانی رونق صید بر قیمت ماهیان دریایی مازندران

ساری- ایرنا- تورهای پر ماهی صیادان مازندرانی در نخستین هفته از آغاز فصل صید و صیادی علاوه بر رونق بازار ماهی فروشان، سبب کنترل قیمت ها بر خلاف جریان روز بازار کالاها و مواذد غذایی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، صیادان مازندرانی عضو شرکت تعاونی پره امسال کار صید ماهیان استخوانی را یک هفته زودتر از سال های گذشته و از پانزدهم مهر ماه به صورت رسمی آغاز کردند.
گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از بازار ماهی فروشان ساری ، بابلسر و فریدونکنار نشان می دهد رونق صید، چوب گرانی را از سر ماهیان دریایی دور کرده تا این ماده غذایی پراهمیت و سالم تنها با کمتر از 10 درصد افزایش نسبت به سال گذشته در بازار عرضه شود.
صید مناسب و تورهای پر از ماهی صیادان همچنین بر بازار ماهیان پرورشی نیز اثرگذاری کرده و با وجود صادرات بخشی از این گونه های آبزی باز هم قیمت آنها نسبت به قبل از فصل صید کاهش یافته است.
در حال حاضر ماهی کفال که 85 درصد صید ماهیان استخوانی دریای خزر را در سه ماهه اول فصل صید تشکیل می دهد در وزن های نیم کیلو گرم تا یک کیلو و 200گرم به وفور در بازارهای ماهی فروشان مازندران عرضه می شود.
کفال، سفید و کپور مهم ترین گونه های ماهیان استخوانی دریای خزر هستند و کفال بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشکیل می دهد و از ماه بهمن به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد.
صید ماهی سفید در دریای خزر بسته به دمای لایه سطحی آب در طول فصل صید نوسان دارد و این گونه ماهی طی ماههای دی و بهمن به خاطر کاهش دمای لایه سطحی آب دریا به نقاط عمیق تر مهاجرت می کند و از اوایل اسفند با افزایش دما بار دیگر در توررس صیادان قرار می گیرد.
بررسی ها از بازار ماهی فروشان مازندران نشان می دهد که قیمت انواع ماهی بر اساس فراوانی و مقدار صید (عرضه و تقاضا) در نوسان است و اکنون پس از گذشت اولین هفته از آغاز صد قیمت ماهی کفال با وزن حدود 700 تا 900 گرم به ترتیب هر کیلو گرم 190 تا 280 هزار ریال عرضه می شود.
محمد بخشی یکی از حجره داران در بازار ماهی فروشی فریدونکنار به خبرنگار ایرنا گفت که قیمت ماهی کفال به دلیل فراوانی ناشی از صید به رغم وجود تقاضای بالا و در نخستین هفته از آغاز صید مناسب است.
وی افزود: ماهی کفال صید اندازه کوچک و با وزن کمتر از 500 گرمی در هر کیلوگرم 160 هزار ریال است .
این فعال بازار ماهی فروشی گفت: ماهی سفید که کمتر از 10 درصد صید صیادان را تشکیل می دهد با با وزن زیر 700 گرم 200 هزار ریال عرضه می شود.
وی گونه دیگر ماهیان استخوانی را کپور دریایی نام برد و افزود: این نوع ماهی که در یک دهه اخیر بسیار کم شده است ، هر قطعه با وزن حدود یک کیلو گرم 350 هزار ریال به فروش می رسد.
گونه های کفال، ماهی سفید و کپور عمده ترین ماهیان استخوانی دریای خزر هستند که توسط ماهیگیران صید و در بازار عرضه می شود.
صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش ' پره ' انجام می شود که در آن تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یک هزار و 200 متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از آبهای ساحلی دریا پهن و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی به کمک تراکتور جمع می شود.
** کاهش قیمت ماهیان پرورشی
بررسی میدانی خبرنگار ایرنا همچنین نشان می دهد که ورود ماهیان دریایی سبب کاهش قیمت ماهیان پرورشی شده است .
این در حالی است که امسال بر خلاف سال گذشته انواغ ماهیان پرورشی به خارج از کشور هم صادر می شود و انتظار بازار ماهی فروشان بر این بود که قیمت این نوع ماهی ها کاهش نیابد.
عضو اتحادیه صیادی پره مازندران و فروشنده ماهی در مورد وضعیت قیمت ماهیان پرورشی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اگر چه با ورود ماهیان دریایی قیمت ماهیان پرورشی کمتر شده است، اما به هرحال عرضه و تقاضا عامل اصلی تعیین کننده قیمت و نوسانات آن است.
بخشی توضیح داد: قدرت خرید مردم از ماهیان دریایی کمتر است و به رغم عرضه زیاد ماهیان پرورشی به همان نسبت تقاضا بالا است و در نتیجه قیمت ماهیان پرورشی کاهش چشمگیری پیدا نکرده است.
وی گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو ماهی فیتیفاک و آزاد پرورشی 80 هزار ریال ، کپور پرورشی 100 هزار ریال و سفید تا 140 هزار ریال عرضه می شود ، در حالی این گونه ماهیان تا قبل از پانزدهم مهر بین 15تا 20 درصد بیشتر از این به فروش می رسیدند.
تفاوت قیمتی میان ماهی پرورشی با ماهی دریائی به کیفیت گوشت آنها بستگی دارد. ماهیان دریایی علاوه بر اینکه در شوری طبیعی آب زندگی می کنند ، برای تغذیه ، تقلا و حرکات زیادی را انجام می دهند که سبب می شود تا از بار چربی آنها کاسته شده و گوشتشان دارای پروتئین بیشتری شود .
تغذیه دستی در ماهیان پرورشی نه تنها تحرک لازم را برای به دست آوردن غذا از آنان می گیرد و سبب انباشت چربی بیشتر می شود ، بلکه زندگی در آب شیرین سبب می شود تا پرورش دهندگان برای جلوگیری از بیماری با افزودن نمک به آب برای محافظت از آنها استفاده کنند.
مازندران قطب تولید ماهی در کشور است و سالانه حدود90 هزار تن انواع آبزیان در این استان تولید می شود.
هم اکنون بر اساس آمارهای رسمی سه هزار و 330 واحد پرورش آبزیان در مازندران وجود دارد که از این تعداد 276 واحد مربوط به پرورش ماهیان سردآبی و 14 واحد هم ماهیان خاویاری است و بیش از سه هزار واحد دیگر در زمینه تولید ماهیان گرم آبی فعالیت دارند .
سفید ، کپور ، آزاد و انواع قزل آلا از گونه های ماهیان گرم آبی و سرد آبی در مازندران است.
مازندران علاوه بر مزارع پرورش ماهی ، حدود 800 قطعه آببندان با مساحت 17 هزار هکتار و ظرفیت حدود 350 میلیون متر مکعب آب دارد که هرساله علاوه بر تامین آب کشاورزی ، انواع ماهی کپور ، آزاد ، سفید و فیتفاک در آنها تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می شود .
بر اساس آمار شیلات مازندران پارسال 2 هزار و 300 تن انواع ماهی در سواحل مازندران در دریای خزر صید شد که یکهزار و 42 تن از ماهیان صید شده از گونه سفید و 982 تن کفال و بقیه کپور و دیگر گونه ها بود.
مازندران 338 کیلومتر ساحل دریای خزر را در اختیار دارد.
6990/1654

نظر شما