شناسهٔ خبر: 28786914 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

با نزدیک شدن به ۴ نوامبر

همکاری نفتی ایران و روسیه افزایش می یابد

هر چه به چهارم نوامبر نزدیک تر می شویم اقدامات عملی و تضمینی ایران به منظور مقابله با تحریم های نفتی بیشتر می شود که از آن جمله می توان به افزایش همکاری با روسیه اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، هر چه به چهارم نوامبر نزدیکتر می شویم فشار آمریکا نیز بر کشورهای مختلف جهان و شرکت های نفتی افزایش می یابد تا ادعای ایالات متحده مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفتی ایران به واقعیت بپیوندد اما در مقابل ایران نیز تلاش دارد تا با این تلاش های آمریکا مقابله کند و در همین زمینه سیاست های متفاوتی به منظور حفظ درآمد نفتی تهران به کار گرفته است که یکی از اصلی ترین این سیاست ها گسترش همکاری با روسیه تلقی می شود.

 

اگر چه ایران و روسیه در زمینه میزان تولید نفت در نشست های اوپک و غیر اوپک اختلاف نظر داشتند اما در نهایت مسکو از افزایش تولید صرف نظر کرد و حالا ۲ کشور در زمینه های دیگر نفتی تلاش می کنند تا ضمن تضمین سود ۲ طرف همکاری شان را افزایش دهند. در همین زمینه ایران پس از خروج آمریکا از برجام رسمی ترین و جدی ترین مذاکرات نفتی خود را با روسیه انجام داده اگرچه همکاری ها با هند و چین همچنان به قوت قبل باقی مانده است.

 

جزئیات فاز جدید همکاری های نفتی ایران و روسیه از زبان «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان به این گونه تشریح شده که بخشی از همکاری ایران و روسیه شامل فعالیت‌های سرمایه‌گذاری روسیه در بخش انرژی ایران و مشارکت این کشور در فعالیت‌های زیرساختی و تعامل بین دو طرف در حوزه تجارت و نفت است .این بسته، همکاری بزرگی است که ما با روسیه داریم، اما من بر این باور نیستم که بخشی از آن بسته، فروش یا دادن نفت به روسیه و دریافت کالا در قبال آن باشد. این بسته بسیار بزرگ‌تری است و شامل موارد دیگری می‌شود، از جمله امکان همکاری در حوزه انرژی بین ایران و روسیه و همچنین امکان این‌که ایران پول نقد دریافت کند.

 

اما در این مدت «بیژن زنگنه»، وزیر نفت کشورمان سفرهای متعددی به مسکو داشته و در آخرین سفر روز گذشته با همتای روسی خود به دیدار و گفت و گو پرداخت و براساس گزارشی که از وزارت انرژی روسیه منتشر شده بیژن نامدار زنگنه و الکساندر نوواک درباره همکاری دوجانبه بین روسیه و ایران در بخش های سوخت و انرژی، وضعیت بازار جهانی نفت و امکان تنظیم بیشتر تولید تحت موافقتنامه اوپک پلاس بحث و گفت وگو کردند. نوواک در این دیدار اظهار داشت که روسیه و ایران در تماس دایمی هستند که به تقویت همکاری بین ۲ کشور در همه سطوح از روابط تجاری و اقتصادی، از جمله در بخش انرژی کمک می کند.

 

یادآور می شود،‌ فاز همکاری نفتی ایران و روسیه در زمان تحریم ها به گونه ای خواهد بود که گفته شده ایران نفت خود را قرار است از مجرای روسیه به اروپا صادر کند و البته هنوز هیچ مقام رسمی در این خصوص توضیحی نداده است.

 

گفتنی است، ایران و روسیه تفاهم‌نامه‌ای را برای فروش ۵۰۰ هزار بشکه از نفت ایران به روسیه امضا کرده‌اند که بر اساس گفته مسئولان وزارت نفت فروش ۱۰۰ هزار بشکه از نفت ایران به روسیه تبدیل به قرارداد شد و در حال اجرا است./

 

 

نظر شما