شناسهٔ خبر: 28786704 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

سخنگوي وزارت بهداشت خبر داد

افزايش 30 درصدي خودكشي با قرص برنج نسبت به 6 ماه نخست سال 96

صاحب‌خبر -

سلامت نیوز:در حالي كه كمتر از دو ماه به تقديم لايحه بودجه 98 به مجلس باقي مانده، اين ايام براي وزارت بهداشت كه 7 ماه از سال 97 را با چالش‌هاي اعتباري تاثيرگذار در پيشبرد پروژه‌هاي ناتمام و تسويه مطالبات ارايه‌دهندگان خدمات درماني پشت سر گذاشته، روزهاي سرنوشت‌سازي است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ،با وجود آنكه شرايط 7 ماه گذشته و نوسانات شديد بازار ارز و همچنين افزايش قيمت جهاني نفت، پيش‌بيني‌هاي دولت از بابت درآمد حاصل از فروش نفت و نرخ‌گذاري دلار براي سال جاري را برهم زد و رقم‌هاي بالاتر از پيش‌بيني‌هاي كابينه به خزانه‌د‌اري واريز شد، اما حتي مديريت دولت درباره تخصيص ارز به واردات گروه‌هاي كالايي، توقف تدريجي واردات و توسعه صادرات و همچنين افزايش نسبي درآمد دولت از محل فروش ارز و سكه با قيمت بالاتر از آنچه در لايحه بودجه 97 ديده شد، نتوانست چاله‌هاي هزينه‌اي دولت را كه از نابساماني‌هاي اقتصادي سال 96 متاثر بود، پر كند. بنابراين، كاهش بودجه‌اي با شدت و ضعف متفاوت، سرنوشت مشترك تمام دستگاه‌هاي دولتي در سال جاري بود. سخنگوي وزارت بهداشت، روز گذشته در نشست خبري خود نگاه ديگري به اعتبارات مورد نياز وزارت بهداشت در سال 98 و نحوه هزينه كرد براي خدمات سلامت داشت و به ايرنا گفت: «بحث بودجه يك موضوع دو طرفه است. يعني با توجه به مشكلاتي كه ‏دولت دارد بايد تقاضاهاي خود را مطرح كنيم.

از طرفي وزارت بهداشت هم نيازهاي حوزه سلامت را اعلام مي‌كند. در عين حال، با توجه به ‏شرايطي كه دشمنان به وجود آورده‌اند، صندوق بين‌المللي پول براي سال 2018 تورم ۲۱ درصدي و براي ۲۰۱۹، تورم ۳۴ درصدي را براي ايران پيش‌بيني كرده كه با توجه به تجربه جهاني در سال 2008، تجربه ايران در سال 1391، تغييرات گزارش صندوق بين‌المللي پول درباره رشد اقتصادي، جنگ اقتصادي امريكا با روسيه و چين و ساير كشورها و همچنين مشكلاتي كه عربستان‌سعودي ايجاد كرده، پيش‌بيني‌ها حاكي از احتمال بروز بحران مالي در تمام جهان است و اكثر ‏كشورها نگران وضعيت بهداشتي و درماني خود هستند. در ايران هم، با وجود آنكه دولت و بيمه‌ها اقدامات متعددي انجام دادند تا متوسط سهم 30 الي 40درصدي خود در تامين هزينه‌هاي سلامت طي 15 سال منتهي به اجراي طرح تحول سلامت را به حدود 50 درصد در سال 95 برسانند اما هنوز تا رسيدن به سهم 60 درصدي دولت از هزينه‌هاي سلامت و كاهش پرداختي از جيب مردم به 25درصد فاصله داريم كه لازم است نقش دولت و بيمه‌ها در شرايط تورمي براي حمايت از سلامت مردم افزايش پيدا كند.‏»

ايرج حريرچي همچنين افزود: «با توجه به محدوديت‌هاي موجود و تحميل تحريم‌ها، تاكيد مي‌كنيم نه تنها اقشار ‏فقير و آسيب‌پذير، بلكه اقشار متوسط نيز در شرايط تورمي در معرض كاهش استفاده از خدمات بهداشتي و ‏درماني، خودداري از مراجعه به پزشك، افزايش احتمالي هزينه‌هاي فقرزا و كمرشكن خواهند بود. البته اطمينان ‏داريم با اقدامات دولت و مجلس، مي‌توان ارقام تورم را كمتر از رقم‌هاي ادعايي تعيين كرد، اما به هر حال دسترسي به تورم تك‌رقمي ‏دشوار خواهد بود. وقتي تورم به وجود مي‌آيد و رشد اقتصادي كم مي‌شود، مهم‌ترين آسيب، كاهش قدرت خريد مردم براي خدمات ‏بهداشتي و درماني است.‏‏»

حريرچي در ادامه به آماري درباره افزايش مسموميت با قرص برنج اشاره كرد و خبر داد كه با استناد به آمار رسمي، طي 6 ماه ابتداي سال جاري هر روز 2 نفر بر اثر سوءمصرف قرص برنج فوت كرده‌اند و افزود: «در 5 ماه اول سال 308 فوتي ناشي از مصرف قرص برنج داشتيم كه نسبت به سال ‏گذشته 30 درصد افزايش داشته در حالي كه سال 96، موارد مسموميت با قرص برنج نسبت به سال 95، از افزايش 7درصدي برخوردار بوده است. در مجموع، از سال 90 تاكنون 4 ‏هزار و 109 نفر بر اثر سوءمصرف قرص برنج در كشور فوت كرده‌اند كه بيشترين موارد خودكشي با اين قرص مربوط به يكي از استان‌هاي شمالي ‏و استان تهران است. مسموميت با قرص برنج هيچ درمان و پادزهري نداشته و اقدامات درماني بدون نتيجه است و تنها اقدام موثر، پيشگيري از خودكشي و پيشگيري از توزيع اين قرص در كل كشور است.»

اعلام آمار خودكشي با قرص برنج در حالي اعلام شد كه 24 مهر، روز پاياني هفته سلامت روان است. در حالي كه اغلب قربانيان خودكشي در ايران، مانند ساير كشورها در گروه سني جوانان قرار دارند، حريرچي هم روز گذشته با تاكيد بر خودمراقبتي به عنوان مهم‌ترين راهكار موثر در توانمندسازي جمعيت و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي گفت: «براساس آمارهاي منتشر ‌شده حداقل ۲۳ درصد از شهروندان ايراني از نوعي اختلال روانپزشكي رنج مي‌برند و نيازمند دريافت خدمات سلامت روان هستند. بنا بر همين آمارها، 21.4 درصد از جمعيت ۱۵ تا ۱۹ سال و 24.6 درصد جمعيت ۲۰ تا ۲۹ سال كشور از نوعي اختلال روانپزشكي رنج مي‌برند. شيوع اختلال اضطراب خفيف تا متوسط، در سنين ۱۵ تا ۱۹ سال ۱۵.۳ درصد و در سنين ۲۰ تا ۲۹ سال ۱۵.۶ درصد مشاهده شده و ۱۲.۸ دهم درصد جمعيت ۱۵ تا ۱۹ سال و ۱۵.۱۶ درصد ۲۰ تا ۲۹ سال كشور هم دچار اختلالات خلقي هستند كه البته پايين بودن ميزان مراجعه ايرانيان به روانشناس و روانپزشك در مزمن شدن اختلالات رواني موثر است.»


صندوق بين‌المللي پول براي سال 2018 تورم ۲۱ درصدي و براي ۲۰۱۹، تورم ۳۴ درصدي را براي ايران پيش‌بيني كرده هنوز تا رسيدن به سهم 60 درصدي دولت از هزينه‌هاي سلامت و كاهش پرداختي از جيب مردم به 25درصد فاصله داريم نه تنها اقشار ‏فقير و آسيب‌پذير، بلكه اقشار متوسط نيز در شرايط تورمي در معرض كاهش استفاده از خدمات بهداشتي و ‏درماني، خودداري از مراجعه به پزشك، افزايش احتمالي هزينه‌هاي فقرزا و كمرشكن خواهند بودطي 6 ماه ابتداي سال جاري هر روز 2 نفر بر اثر سوءمصرف قرص برنج فوت كرده‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما