شناسهٔ خبر: 28785967 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دفاع چین از اردوگاه‌های بازداشت در سین‌کیانگ

دولت چین امروز (سه شنبه) در بحبوحه نارضایتی و خشم بین‌المللی، در بیانیه‌ای از بازداشت اقلیت‌ها در سین‌کیانگ دفاع کرده و یکی از مقام‌های محلی نیز تاکید کرد که این اقدام در جهت جلوگیری از "تروریسم" از طریق این مراکز "آموزش فنی و حرفه‌ای" است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پکن به دنبال مقابله با انتقادها از طریق انتشار یکسری مقالات و مصاحبه‌ها و اجرای تنظیمات جدید است که استفاده از سیستم فراقانونی اردوگاه‌های بازپروری را در سین‌کیانگ به صورت یکپارچه رمزگذاری کند و مخفی نگه دارد.

براساس تخمین صورت گرفته توسط گروهی از سازمان ملل،‌ تا یک میلیون اویغور و اقلیت‌های ترک تبار مسلمان در چنین مراکزی نگهداری می‌شوند.

بازداشتی‌های سابق گفته‌اند که بابت اتهاماتی چون داشتن ریش بلند و حجاب صورت یا به اشتراک گذاری مراسم مذهبی اسلامی در رسانه‌های اجتماعی بازداشت شدند.

این برنامه از سوی جامعه بین‌الملل به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و کمیته سازمان ملل در امور حذف تبعیضات نژادی و آمریکا به شدت از آن انتقاد کرده‌اند.

مقام‌های چینی در ابتدای امر وجود چنین تاسیساتی را انکار کردند اما بعدا به دلیل انتشار تصاویر ماهواره‌ای و اسناد مرتبط از سوی مقام‌های دولتی لحن خود را تغییر دادند.

در هفته‌های اخیر، انکار قاطع، به اذعان از سوی دولت چین تغییر کرد و آنها گفتند که مراکز "آموزشی فنی و حرفه‌ای" برای این منظور ایجاد شدند که احساسات جدایی طلبی و افراط گرایی مذهبی را متوقف کنند.

شهرت ذاکر، رئیس دولت سین‌کیانگ در مصاحبه‌ای با شینهوا با دفاع از وجود چنین مراکزی گفت که حالا منطقه امن و با ثبات شده است.

وی گفت که این مراکز با هدف بهبود مهارت‌های شغلی و توانایی‌های ماندارینی (زبان چینی) در میان اقلیت‌های منطقه تشکیل شده‌اند.

سرمقاله‌های منتشر شده از سوی مقام‌های چینی در سراسر جهان نشان می‌دهد که آنها از این برنامه حمایت می‌کنند و بر این باورند که این اقدام با هدف از میان برداشتن تهدید از سوی "افراط گرایی اسلامی" در منطقه صورت گرفته است.

روزنامه گلوبال تایمز چین امروز به دولت‌های خارجی هشدار داد که در امور داحلی سین‌کیانگ دخالت نکنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما