شناسهٔ خبر: 28785526 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

اعتراض اصولگرایان به حکم حسن عباسی

زندان در انتظار "کیسینجر اسلام"؟!

صاحب‌خبر -
فرارو- حسن عباسی باز هم به دردسر افتاده است. این بار دردسر جدی‌تر از بار قبلی است. او با شکایت ریاست جمهوری و  وزارت راه به هفت ماه زندان قطعی محکوم شده است.
زندان در انتظار
حسن عباسی مدعی شده بود که حسن روحانی با یک مقام اسرائیلی دیدار داشته است

به گزارش فرارو، بالاخره اظهارات جنجالی سخنور مشهور اصولگرایان که بسیاری از سیاستمداران این جریان نیز دلخوشی از او ندارند کار دستش داد. این بار دیگر عقاید و وابستگی‌های جناحیش نیز نتوانسته او را نجات دهد. گذشتی هم از جانب شاکیانش در کار نبوده است.

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی معاونت حقوقی ریاست جمهوری اعلام کرد که حسن عباسی به اتهام توهین به رییس جمهور و وزیر راه به هفت ماه حبس قطعی محکوم شده و این حکم به زودی اجرا می‌شود.

به گفته علیرضا آذربایجانی " در سال ۱۳۹۵ به دلیل توهین‌های مکرری که ایشان مطرح می‌کرد ناگزیر شدیم طرح شکایت کنیم که این موضوع تحت دو عنوان «نشر اکاذیب» و «توهین به مسئولین» صورت گرفت. این پرونده در جریان رسیدگی قرار داشت و شکایتی از وزیر راه و شهرسازی هم به این مجموعه اضافه شد و بعد از تحقیقات مفصلی که در دادسرا صورت گرفت در نهایت در خصوص موضوع «توهین» با کیفرخواست به دادگاه کیفری ارجاع شد."

آذربایجانی گفته است: "حسن عباسی در دادگاه بدوی در ارتباط با «توهین»‌های مکرر محکومیت پیدا کرد، اما در خصوص «نشر اکاذیب» دادگاه بدوی برای ایشان حکم برائت صادر کرد که با تجدید نظرخواهی ایشان از رأی محکومیت، پرونده به دادگاه تجدید نظر رفت و بعد از رسیدگی‌های مفصل در نهایت دادگاه تجدید نظر به استناد ماده ۶۰۹ قانون مجازات، ایشان را به ۵ فقره حبس ۷ ماهه محکوم کرد. "

بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات وقتی کسی بابت یک اتهام به محکومیت‌های متعدد محکوم می‌شود یکی از مجازات‌های او که مجازات اشد است در مورد او اعمال می‌گردد، بنابراین از مجموعه ۵ مورد حبس ۷ ماهه، یک مورد یعنی یک حبس ۷ ماهه برای حسن عباسی قطعیت پیدا کرده است.

ظاهرا شکایت ریاست جمهوری از عباسی به ادعای او به دیدار مخفنی حسن روحانی با یک مقام رژیم صهیونیستی باز می‌گردد.
زندان در انتظار
عباسی خود را کیسینجر اسلام معرفی کرده بود
عقاید جنجالی
این اولین بار نیست که کار حسن عباسی به دادگاه کشیده می‌شود. در همان سال ۹۵ که محکومیت اخیرش به خاطر اظهاراتش در آن دوره است، به اتهام توهین به ارتش بازداشت شد. او سه روز بعد با تودیع وثیقه آزاد شد.

در آن زمان اتهام عباسی "نشر اکاذیب و فراهم کردن جو بدبینی نسبت به نیرو‌های مسلح" اعلام شد. اتهامی که به سخنرانی قدیمی مربوط به سال ۸۹ باز می‌گشت.

انتشار فایل آن سخنرانی شش سال بعد یعنی در سال ۹۵ جنجال به پا کرد.

او در سخنرانی ان سخنرانی که در دانشگاه تهران ایراد شده بود، با تجلیل از سپاه پاسداران و بسیج، خطاب به دولت آمریکا گفته بود: "شما چیزی دوست دارید مثل ارتش که بی سروصدا در پادگان‌ها باشد و اگر آب این کشور را ببرد، هیچ صدای آن در نیاید و موضعی نگیرد."

عباسی یک روز پیش از بازداشت در نامه‌ای از ارتش عذرخواهی کرده بود. در همین راستا سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش این اقدام او را قابل تقدیر دانسته و گفته بود: «همان‌گونه که شما محبت خود را با عذرخواهی به برادران سربازتان نشان دادید، علاقه ما نیز کمافی‌السابق به جناب‌عالی و سایر مسئولانی که دل در گروی عشق به نظام و رهبری دارند به‌قوت خود باقی است.»

با وجود اینکه عباسی آن زمان از ارتش عذرخواهی کرد و ماجرا به فراموشی سپرده شد، اما به نظر می‌رسد او حاضر نشده است از اظهاراتش علیه رییس جمهور و وزیر راه عقب نشینی کند.

حسن عباسی متولد سال ۱۳۴۵ در شهرستان ازنا در استان لرستان، از صریح‌ترین و جنجالی‌ترین چهره‌های سیاسی مخالف جریان اصلاحات در نزدیک به دو دهه اخیر بوده است. او که گفته می‌شود عضو رسمی سپاه پاسداران است، با آغاز جنگ نیرو‌های ائتلافی علیه عراق در سال ۲۰۰۳، با حضور در برنامه‌های ویژه تلویزیون، خود را به عنوان تحلیل‌گر مسائل سیاسی و استراتژیک معرفی نمود.

از آن پس عباسی به تبدیل به چهره‌ای جنجالی در فضای سیاسی رسانه‌ای شد.

عباسی در تریبون‌های وابسته به اصولگرایان حضور پررنگی دارد و در همه زمینه‌ها اقدام به نظریه پردازی و تحلیل می‌کند.

او پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از محمود احمدی نژاد قاطعانه حمایت کرد و با اظهارات جنجالی است علیه میرحسین موسوی و آیت الله هاشمی رفسنجانی و محسن رضایی خبر ساز شد.

او گفته بود: «مدیریت "ما نمی‌توانیم" در سال‌های آخر دفاع مقدس، امام راحل را به این سطح رساندند که جام زهر را بنوشد. چرا که فرمانده وقت سپاه (محسن رضایی) گفت که ما تسلیحات می‌خواهیم. به همین دلیل نمی‌توانیم ادامه دهیم و نخست وزیر (میرحسین موسوی) نیز در پاسخ می‌گفت که نمی‌تواند، بنابراین همراه با رئیس مجلس (اکبر هاشمی رفسنجانی) این تصمیم را به امام منتقل کردند تا امام جام زهر را سر بکشد.»

حسن عباسی در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور مشهور به "کیسینجر اسلام" است، این لقب به این خاطر به او داده شده است که او در اظهار نظری خود را با کیسینجر مقایسه کرده بود.
 
عباسی گفته بود: «آقای هنری کیسینجر ٨٤ سالش است و ارشدترین استراتژیست غرب است و من الان ٣٩ سالم است. این را می‏گویم که از طریق شما به گوش آن دوستان در سپاه برسد. نیویورک‌تایمز «هر هفته»، هر وقت راجع به من مطلب می‌‏زند، داخل پرانتز می‏‏‌نویسد: «THE KISSINGER OF ISLAM» من هنوز نصف سن آقای کیسینجر را هم ندارم. چقدر من باید در دانشگاه‌ها در این باره توضیح بدهم. یکی کسی بلند نشد بگوید، فلان نظر شما را نقد کرده‌اند. شما گفته‌اید جامعه هجری، جامعه مهدوی در مقابل جامعه مدنی. شما گفتی تعالی‌شناسی در مقابل توسعه. کدام نظرات من را نقد کرده‏‌اند؟ وقتی می‏‌نویسد این آدم با این عنوان «THE BIG BRAIN STRATEGIC»، ارشدترین مغز استراتژیک جمهوری اسلامی، نکند بابت این هم که یک بیگانه این حرف‏‌ها را می‏‌زند، باید برویم دادگاه؟ شما که باشید اینها را در بوق و کرنا می‌کنید.»

عباسی از سال ۱۳۷۹ ریاست اندیشکده یقین: مرکز بررسی‌های دکترینال را بر عهده دارد. این مؤسسه فعالیت خود را در راستای «بومی‌سازی دانش دکترینولوژی» عنوان کرده‌است.

عباسی همچنین در سال‌های اخیر تئوری‌های خود را در تولیدات سینمایی و حتی کارتون‌های غربی همچون "میگی و دوستان" و "سفرهای گالیور" جست و جو کرده است. او نظریات جنجالی درباره حادثه صحرای طبس، پایان جنگ تحمیلی، فوتبال و ... دارد. این سخنران مشهور اصولگرا فوتبال را شبیه قمار می‌داند و معتقد است حادثه صحرای طبس به دلیل طوفان شن رخ نداد بلکه هلیکوپتر‌های آمریکایی فرسوده بوده اند!

او علاقمند به ارائه آمار‌های عجیب و غریب نیز هست. عباسی در ٣ مهر ٩٥ در جمع دانشجویان دانشگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: «بر اساس آمار‌های رسمی، ۶۶ درصد جمعیت برزیل حرامزاده است. در اروپا فرانسه با ۵۶ درصد حرام‌زاده‌اند در سوئد ۵۵ درصد. آمریکا و انگلیس با ۴۱ و ۴۹ رتبه‌های بعدی هستند. عربستان و ترکیه رتبه‌های نخست منطقه را دارند و ایران جزو کشور‌های سفید در این قضیه است. این نماد پیشرفتگی و توسعه یافتگی است، ولی در تئوری‌های جامعه‌شناسی و توسعه تدریس نمی‌شود. ما چیز‌هایی داریم که می‌خواهیم بگذاریم زمین تا او به ما چهار تا تکنولوژی بدهد.»

این اظهارات عباسی واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت، اما در پاسخ به واکنش‌ها گفت: «به تمام خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب هشدار می‌دهم اگر قضیه زنازادگی غربی‌ها را یک بار دیگر مسخره کنید، به مردم می‌گوییم کسانی که تمسخر می‌کنند و آمار نهاد‌های بین‌المللی، بروند در اصل خود شک کنند.»
زندان در انتظار
محمود صادقی نماینده اصلاح طلب به حکم عباسی اعتراض کرده است

واکنش‌ها به حکم حسن عباسی
محکومیت حسن عباسی روز دوشنبه با اعتراض روزنامه کیهان روبه رو شد. این روزنامه نوشته است: «محکومیت حسن عباسی به اتهام اهانت در حالی است که آقای روحانی ظرف چند سال گذشته، بار‌ها و بار‌ها منتقدان خود را که در میان آن‌ها صاحب‌نظران و متخصصان رشته‌های مختلف هم فراوان دیده می‌شوند و نقد‌های کارشناسی دارند، مورد اهانت و اتهام و افترا قرار داده که خطاب‌هایی نظیر «مزدور، جیب‌بر، بی‌دین، بزدل، مفسد، متوهم، بی‌شناسنامه، کاسب تحریم، کودک، عصر حجری و...» از آن جمله است و پرسش این است که اگر به سیاق حکم صادره برای حسن عباسی، قرار باشد برای آقای روحانی نیز حکم قضایی صادر شود، این حکم باید چند سال باشد؟!»

بدنه جریان اصولگرا نیز در فضای مجازی واکنش تندی به محکومیت عباسی نشان داده است. توئیت‌ها و اظهار نظر‌ها در این باره علیه حسن روحانی منتشر شده است.

کاربری به نام علی قلهکی نوشته است"جرم تفرقه افکنی روزنامه شرق و خبرآنلاین نادیده گرفته شد. دروغ‌های زشت ترانه علیدوستی و مهناز افشار زیرسیبیلی رد شد. ولی چنان حسن عباسی را بابت اتهامی که تبرئه شد نقره داغ می‌کنند تا حزب الهی جماعت دهانش بسته باشد. "

کاربری دیگر نوشته است: «حتی اگر حسن عباسی را زندانی کنید نمیتوانید اسناد محرمانه‌ای که در کتاب تماس از مذاکره حسن روحانى وجود دارد را نابود کنید. ننگ به دولت لیبرال».
 
عده ای هم نحوه برخورد قضایی با عباسی را با نحوه برخورد با حسین فریدون برادر رییس جمهور مقایسه کرده اند.

اما از طرف دیگر منتنقدان حسن عباسی به این سخنان واکنش نشان داده اند.

پوریا آسترکی کارشناس شبکه‌های اجتماعی در این باره توئیت کرده است: «یه جوری از محکومیت حسن عباسی جا خوردن انگار واقعا عادت کرده‌اند که قانون فقط برای مخالفین و اصلاح‌طلبان اجرا بشود و ارزشی‌ها همیشه بوژی موژی نظام باشند. البته شکایت از عباسی باعث توجه کلام پلشت او می‌شود و کاش شکایت نمی‌شد حرف زدن نباید جرم باشد که متاسفانه هست.»
 
اما شاید جالب‌ترین واکنش از سوی محمود صادقی نماینده اصلاح طلب مجلس باشد. او در توئیتی به حکم حسن عباسی اعتراض کرده و نوشته است: «طبق قانون جرم سیاسی رسیدگی به اتهامات نشراکاذیب، افترا و توهین که بطرفیت مسولان قوا باشد باید با حضور هیات منصفه انجام شود؛ تا جایی که من اطلاع دارم این ترتیب در رسیدگی به اتهامات حسن عباسی رعایت نشده است. کاش مسئولان یاد بگیرند بیان را با بیان پاسخ دهند، نه با شلاق و زندان.»

نظر شما