شناسهٔ خبر: 28783587 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

بازار ارز آبان‌ماه به کدام سو می‌رود؟

اقتصاد > اقتصاد سیاسی - بازار ارز پس از اجرای تحریم های 13 آبان به کدام سو حرکت خواهد کرد؟ رشد مداوم قیمت؟ قفل شدن معاملات و فریز قیمت‌ها؟ تداوم روند کنونی و حرکت بر کانال 12 تا 14 هزار تومان ؟ این ها سئوالاتی است که این روزها بسیاری از مردم می‌پرسند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرآنلاین ، رییس جمهوری اخیرا بارها و بارها تاکید کرده است که اتفاق تازه‌ای در سیزدهمین روز آبان در انتظار ایران نیست و آمریکا هر آنچه  در چنته داشته است، در تحریم‌های مرداد ماه اجرایی کرده است. 

تحریم ایران

وی می‌گوید نه تحریم جدیدی در کار است و نه اتفاق تازه‌ای رخ خواهد داد چرا که تحریم های 13 آبان قبل از سیزده مهر ماه اعمال شده است اما بازار ارز آیا التهاب تازه ای را در این میان پذیرا خواهد بود؟

خروج یک جانبه ترامپ از برجام ، جهان را در معرض آزمونی تازه قرار داده است. مهدی تقوی ، استاد دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید : تفاوت فشاری که اینک آمریکا به ایران وارد می کند با فشارهای پیشین در این است که امروز نه تنها همراهی و اجماع جهان را به همراه ندارد بلکه با نگاه منفی شرکای سابق خود روبروست.

 او در توضیح این مطلب افزود: با نگاه منفی کسانی که معتقدند این آمریکاست که نمی خواهد روابطش را با جهان عادی کند، نه ایران .

 وی ادامه داد: طبیعتا این فاصله و شکاف محسوس فرصتی بی نظیر برای ایران تلقی می شود تا بتواند مشکلات خود را با تکیه بر آن برطرف کند .

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تحریم های سال 1390 ، در حقیقت تحریم‌هایی بود که همسویی همه جهانیان را به همراه داشت و از این منظر فشاری شدید به کشور وارد می شد اما امروز این اتفاق رخ نداده و می بینیم که اروپا در صدد است راه خود را از آمریکا جدا کند.

 وی گفت: در این عرصه از دو منظر می توان آینده بازار را مورد بررسی قرار داد. وضعیت حقیقی ما نشان می دهد که ما در موقعیت بهتری نسبت به گذشته قرار داریم اما وضعیت ذهنی جامعه این گواهی را نمی‌دهد. در حقیقت تلاش برای تخریب از طریق بالا بردن سطح انتظارات از یک سو و همچنین خط بطلان کشیدن بر هر دستاوردی ، نظیر همان که بر برجام  رفت ، باعث شده سرمایه اجتماعی در ایران آسیب ببیند از این رو ما هر چند در موقعیت بهتری هستیم اما نمی‌توانیم از این وضعیت به نفع خود بهره برداری کنیم .

سد دلار کی شکست؟

 بررسی وضعیت بازار آزاد ارز در ایران نشان می دهد سد مقاومتی دلار از نیمه های دی ماه ترک برداشت ، درست وقتی زمزمه خروج ترامپ از برجام در محافل سیاسی و اقتصادی پیچیده بود، بازار ارز بنای افزایش قیمت را گذاشت و آن زمان بدبینانه ترین براوردها حکایت از آن داشت که دلار روی 5 هزار تومان می ایستد. اتفاقی که رخ نداد، دلار در مسیر حرکت 9 ماهه خود بارها پیشروی کرده و سد مقاومت ذهنی جامعه را پشت سر گذاشته است.

هنوز موعد خروج ترامپ نرسیده بود که سیف، رییس کل سابق بانک مرکزی تاکید کرد که در دل تعطیلات نوروز، برخی تعطیلی به خود ندیدند و معاملات ارز رونق فراوانی داشت، قیمت‌ها در حالی بالا می رفت که بنایی برای فعالیت اقتصادی نبود.

 21 فروردین ماه اما روز دیگری بود . دلار به نزدیکی 5 هزار تومان رسیده بود که رییس کل بانک مرکزی خبر از اجرای برنامه تک نرخی شدن ارز داد و گفت: دلار 4200 تومان ، به صورت تک نرخی است . 

 ماشین تورم به راه افتاده بود و بازار در عین گیجی از سرعت وقایع سعی داشت خود را با انچه می گذشت تطبیق دهد. در این میان تلاش عده ای برای بر هم زدن بازار نشان می داد دست هایی در صدند با گل آلود کردن آب ماهی بگیرند . 


ایران از پس تحریم بر می آید 
بحران ارزی 97 حالا دو رییس به خود دیده است، یکی سیف که نامه نگاری‌هایش با مقامات دیوان محاسبات و ... فضای خبری را به خود مشغول کرده و دیگری همتی که وعده آرام کردن بازار ارز و مهار غول سرکش تورم را داده است. از فروردین تا کنون بخشنامه های متعددی صادر شد، مدیران متعددی تغییر کردند و حالا وزارتخانه های مهم اقتصادی بی‌وزیر در میانه تاخت و تاز بحران روز را به شب می رسانند و قرار است هفته آینده تکلیف وزرای تازه دولت روشن شود تا دولت با دست پرتر مقابله با تحریم را پیش ببرد. 

تقوی در این خصوص می‌گوید: نباید از نقشه کسانی که کاسب تحریم هستند غافل شد، این ها به سود حداکثری می‌اندیشند اما همان طور که گفتم بانک مرکزی جزییات برنامه خود را برای مقابله با شرایط پیش رو اعلام نکرده ، مطمئنا دست دولت و بانک مرکزی برای مقابله با شرایط پیش رو پر است .
  وی گفت: من به عنوان یک معلم اقتصاد این رویه را در عدم اعلام همه جزییات تایید می کنم چرا که دشمنان ما با اطلاع کامل از برنامه ها می توانند خود را برای ضربه زدن آماده کنند. 

223223

نظر شما