شناسهٔ خبر: 28782940 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رویکرد عربستان در قبال خاشقجی دور از انتظار نبود/جنایت در محل دیپلماتیک بی اعتنایی به قوانین بین الملل است

صاحب‌خبر -

رفتار آمریکا با عربستان مبتنی بر کاپیتولاسیون است

کارشناس سیاست خارجی گفت:عربستان و امارات در مقابل قتل خاشقجی دیگر کشورها را محکوم می کنند و این بی اعتنایی به قوانین بین  الملل است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به تازگی اعلام کرده است که برخورد و تهدید سیاسی عربستان برای قتل خاشقچی پیامدهای جدی برای کشورها به دنبال خواهد داشت! از طرفی هم مقات آمریکا می گویند پیگیر ماجرای خاشقچی هستند؛ اما واشنگتن قراردادهایش با عربستان را بهم نمی‌زند؛ زیرا سود بسیاری از آن‌ها عایدش شده که در نوع خود بی نظیراند! حال این سوال پیش می‌آید که اساسا چرا این دو کشور در این شرایط تا این حد حامی عربستان هستندو یا اینکه چرا عربستان بجای اینکه خیلی بی سر و صدا خاشقچی را از سر راه خود بردارد، با این همه هیاهو این کار را انجام داد؟
در ادامه گفت و گویی با کارشناس سیاست خارجی ارائه خواهد شد تا پاسخی برای این سوالات باشد.

حسن عابدینی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که عربستان می‌توانست خیلی بی سر و صدا خاشقجی را از سر راه خود بر دارد، اما چرا با بی تدبیری باعث رسانه‌ای و جهانی شدن این موضوع شد، اظهار کرد: نه حمله به مردم بی گناه و بی دفاع یمن و نه پرداخت هزینه برای ایجاد داعش و به خاک و خون کشیدن مردم عراق و سوریه و یا از همه مهم‌تر به گروگان گرفتن سعد حریری کار منطقی‌ای نبوده‌اند. در واقع با نگاهی گذرا به پرونده ۱۰ سال گذشته عربستان سعودی متوجه می‌شویم به قدری کار‌های غیرمنطقی و غیر عقلانی انجام داده که این اقدام وی چندان دور از تصور نیست.

وی در رابطه با اظهارات یکی از مقامات اماراتی مبنی بر اینکه تهدید عربستان پیامد‌های بد و وخیمی به دنبال خود دارد، بیان کرد: متاسفانه دولت امارات در رفتار‌های غیرمنطقی با عربستان در سال‌های گذشته همسو بوده برای مثال می‌توان به سرکوب مردم بحرین اشاره کرد که در آن زمان به عنوان یکی از بازو‌های نظامی عربستان عمل کرد؛ از سوی دیگر با توجه به اتحادش با عربستان در سرکوب مردم یمن و به خاک و خون کشیدن آنان، نشان از همگرایی امارات با سعودی‌ها دارد. حتی پیش از این امارات گاهی اوقات صحنه‌ای برای فشار بر امت عربی بوده و چند سال پیش یکی از اعضا مقاومت فلسطین را در این کشور ترور کردند.
عابدینی با بیان اینکه همکاری‌های پسدا و پنهان بسیاری بین امارات و رژیم صهیونیستی برای مقابله با امت اسلامی وجود دارد و با اشاره به اظهارات یک مقام اماراتی مبنی بر اینکه تهدید عربستان سعودی بخاطر قضیه خاشقچی پیامد‌های وخیمی دارد، افزود: اینکه یک مقام اماراتی یا سعودی باوجد اینکه دستشان به خون یک فرد آن هم در مکان دیپلماتیک آغشته است، جامعه جهانی را سرزنش می‌کنند، نشان می‌دهد که یا نسبت به حقوق بین الملل بی اطلاع و یا بی اعتنا هستند.
این کارشناس سیاست خارجی در پایان اظهار کرد: رفتار ایالات متحده با عربستان سعودی مبتنی بر کاپیتولاسیون و رابطه ارباب رعیتی است؛ ما هرگز نباید انتظار داشته باشیم که ریاض مقابل واشنگتن موضع گیری جدی بکند؛ عربستان ٤٥٠ میلیارد دلار سرمایه در قالب قرارداد تسلیحاتی و سرمایه گذاری در آمریکا انجام داده که خارج کردم آن ضربه مهلکی به بدنه اقتصاد آمریکا می‌زند؛ اما به دو دلیل این کار را نمی‌کند. نخست اینکه سعودی‌ها به دلیل وابستگی زیاد به آمریکا توان خارج کردن این پول را ندارند. دوم اینکه ایالات متحده به راحتی می‌تواند در چارچوب قوانین داخلی خود مانند سایر رفتار‌های غیر قانونی اش، دلار‌های عربستان را به راحتی مصادره کند. با این تفاسیر خود سعودی‌ها آگاهند که توان ایستادگی مقابل آمریکا را ندارند؛ این هم درسی است برای عربستان تا بداند اتکا به آمریکا هیچگاه نمی‌توامد تضمین کننده ادامه حکومتشان باشد.
انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما