شناسهٔ خبر: 28782754 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

استاد دانشگاه :

عاشورا پیام جهانی دارد/ فرهنگ عاشورا در قالب لباس عاشورایی به جهانیان صادر شود

کاظمی با تاکید بر اینکه عاشورا پیامی جهانی دارد گفت: فرهنگ عاشورا باید در قالب لباس عاشورایی به جهانیان صادر شود.

صاحب‌خبر -

«خدیجه کاظمی»در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان با اشاره به ضرورت برگزاری جشنواره های متعدد مد و لباس گفت: برگزاری یک چنین جشنواره ها و نمایشگاه هایی با محوریت پوشش مد و لباس عاشورایی در کشور یک نیاز اساسی بود و جای خالی آن همیشه احساس می شد.

 

نمایشگاه لباس عاشورایی پیام بین المللی برای جهانیان دارد

 استاد دانشگاه شریعتی با بیان اینکه سومین دوره نمایشگاه لباس عاشورایی در تهران برگزار می شود، بیان کرد: جا دارد این نمایشگاه در سطح استان ها و حتی کشورهای خارجی نیز برگزار شود، چون نمایشگاه لباس عاشورایی مختص ایرانیان نیست و همه ساله مشاهده می کنیم که مردم با هر نژاد، قومیت و زبان از کشورهای مختلف سالروز شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) را زنده نگاه می دارند و عزاداری می کنند و در راهپیمایی اربعین نیز شرکت می کنند بنابراین نمایشگاه لباس عاشورایی پیام بین المللی برای جهانیان دارد.

 

وی اظهار کرد: ایرانیان در برگزاری همه ساله مراسم عاشورا و تاسوعای حسینی المان هایی را در عزاداری مانند علم، پرچم و … استفاده می کنند که هر یک دارای مفاهیم و معانی خاصی هستند. مردم بسیاری از المان های عاشورایی را به طور خاص نمی شناسند، مثلا نمی‌دانند که سرو، دست و علم سمبل چه چیزی است و شیر چه نمادی در واقعه عاشورا و شمشیر چه معنایی دارد، هر یک از المان‌ها دارای مفهوم و معنای خاصی از واقعه عاشورا هستند.

 

وی بیان کرد: نمایشگاه لباس عاشورایی می تواند در راستای شناساندن نمادها و المان های مربوط به واقعه عاشورا و انتقال فرهنگ عاشورا به عنوان یک رویکرد فرهنگی مهم در کشور موثر واقع شود.

 

کاظمی اظهار کرد: وقتی از مردم می پرسیم که چرا در ایام محرم و صفر لباس مشکی به تن می کنند پاسخ های متعددی را می دهند. عده ای اعتقاد دارند لباس مشکی نوعی ابراز همدردی با اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است و برخی هم احترام به ماه محرم و شهادت سید و سالار شهیدان می دانند. بهتر است در خصوص نوع پوشش مردم در ایام محرم لباسی را به جامعه بتوان طراحی و عرضه کرد که مطابق با عرف جامعه و جلوگیری از ترویج لباس های نامناسب در مراسم عزاداری و هیئت های مذهبی باشد. لباس ها باید طوری طراحی شوند که با معانی و مفاهیم عاشورایی هماهنگی و همخوانی داشته باشند.

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در دهه های گذشته که نه ماهواره وجود داشته و نه تلگرام و اینترنت، برای تبلیغات مفاهیم و معانی خاصی را بر روی پشت و جلوی لباس  چاپ می کردند مثلا در کشور انگلستان افرادی بودند که با لباس های منقش به تصاویر تبلیغاتی در سطح شهر می گشتند و معانی خاصی را به سمع و نظر مردم می رساندند لذا فرهنگ عاشورا که غنی تر از هر فرهنگی در جهان است نیز می تواند از طریق لباس به نسل های مختلف منتقل شود.

 

المان های عاشورا با هویت ایرانی اسلامی ما همخوانی دارد

وی اظهار کرد: همه المان های عاشورا به نوعی با هویت ایرانی اسلامی ما همخوانی دارد. المان ها حامی مفاهیمی چون رشادت، وفاداری، آزادگی، شهادت، شجاعت، آزادی خواهی و عدالت است که ترویج و تزریق فرهنگ عاشورا در جامعه یک نیاز مهم و اساسی می باشد.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه لباس عاشورایی می‌تواند در راستای تحقق شعار سال، حمایت از کالای ایرانی نقش بسزایی ایفا کند، افزود: برخی از مفاهیم برگرفته از فرهنگ عاشورا را می توان در قالب یک پوشش و مد اسلامی تولید و چاپ به وسیله پارچه ها و دوخت ایرانی عرضه کرد و اگر چنین شود ما توانسته ایم در جهت شکوفایی تولید انبوه و حمایت از کالای ایرانی گامی موثر برداریم.

 

کاظمی با بیان اینکه هویت هر شهروند ایرانی برگرفته از تمدن اصیل ایرانی است، خاطرنشان کرد: چون هویت مردم ایران با دین و فرهنگ آمیخته شده برای جهانیان شناخته شده است. در نمایشگاه لباس عاشورایی در سال های آینده پیشنهاد می کنیم بخشی را با نام کارگاه طراحی و دوخت با ایده های جدید و آنی برای عموم مردم در نظر گرفته شود تا ایده های خلاقانه مردم عادی که در بازدید از نمایشگاه به ذهن‌شان می‌رسد جمع آوری و در طراحی و دوخت لباس با محوریت فرهنگ عاشورایی استفاده شود.

 

فرهنگ عاشورا در قالب لباس عاشورایی به جهانیان صادر شود

وی با بیان اینکه فرهنگ عاشورا در قالب لباس عاشورایی باید به جهانیان صادر شود، افزود: عاشورا پیامی جهانی دارد که مختص کشور ایران نیست.

 

کاظمی افزود: طراحان لباس عاشورایی باید گام را فراتر از چاپ نقوش و المان های عاشورایی روی تی شرت و شال بگذرانند و بیشتر روی طراحی فرم و برش پارچه و رنگ لباس های عاشورایی تمرکز کنند تا در انتقال معانی و مفاهیم و ارزش های فرهنگ عاشورایی موفق عمل کرده باشند.

 

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه فرهنگ عاشورا در قالب لباس عاشورایی باید به جهانیان صادر شود، گفت: کشورمان ایران همان طور که در صادر کردن انقلاب اسلامی به جهانیان موفق عمل کرده است باید در انتقال فرهنگ عاشورا در قالب برگزاری نمایشگاه لباس عاشورایی به جهانیان وارد عمل شود.

 

 

 

 

 

 

نظر شما