شناسهٔ خبر: 28782052 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

غایبان اقتصادی

رئیس‌جمهور با چند اقتصاددان جلسه می‌گذارد، نه برای اینکه آن‌ها دلشان برای سخنان رئیس‌جمهور تنگ شده بود، برای اینکه او و مردم، پیشنهادات اقتصاددانان را بشنوند، اما خبر منتشره از این نشست فقط اظهارات رئیس جمهور است!

صاحب‌خبر -
صراط:

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور و معاون اول او که مسئول کار‌های اقتصادی دولت هستند، در جلسه غایبند. منتقدان هم نیامده‌اند. از حامیان دولت هم، شاخص‌ها نیامده‌اند. یعنی تقریباً هیچ!

به گزارش جوان شاید اینکه سعید لیلاز – حاضر در جلسه – در پاسخ به پرسش یک خبرنگار که چه خبر از جلسه؟ گفته است: «بهتر است خفه خون بگیریم.» معنی‌اش این نباشد که «قرار است چیزی نگوییم.» بلکه معنی واضح‌تر آن این است که «چیزی نیست که بگوییم.»

نهاد ریاست جمهوری روز گذشته میزبان جمعی از اقتصاددانان کشور بود؛ اقتصاددانانی که دعوت شده بودند تا با ارائه دیدگاه‌های خود درباره مشکلات اقتصادی کشور، به رئیس‌جمهور مشورت و راهکار بدهند که راه‌های برون‌رفت کشور از این مشکلات چیست؟ مشکلاتی که به تعبیر روحانی «بحران» نیست، اما «عادی» هم نیست. جلسه سه‌ساعته رئیس‌جمهور با اقتصاددانان البته بازتاب‌های گسترده‌ای در فضای مجازی و رسانه‌ها داشت. از نکات برجسته این جلسه که تعجب بسیاری را برانگیخت، غیبت اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی و همچنین مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور بود.
سعید لیلاز عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی که چندی پیش در گفتگو با یورونیوز با طرح این مسئله که «با اختیاراتی که روحانی دارد، اگر چوب خشک به جای او بود اقتصاد را بهتر مدیریت می‌کرد»، خبرساز شد، دیروز پس از این نشست گفته است: «اگر خفه‌خون بگیرم بهتر است!» عدم حضور حسین راغفر و فرشاد مؤمنی دو اقتصاددان حامی روحانی در انتخابات ۹۶ که مدت‌هاست به جمع منتقدان رئیس‌جمهور پیوسته‌اند، از دیگر نکات قابل تأمل این جلسه بود.
پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری هم ترجیح داد، تنها به بازتاب سخنان دکتر روحانی در این جلسه بپردازد و به محتوای سخنان اقتصاد‌دانان در این جلسه تا لحظه تنظیم این گزارش اشاره‌ای نشد. از دیگر حاشیه‌های این جلسه غیبت معنادار اقتصاددانان منتقد دولت بود که روشن نیست به جلسه دعوت نشده بودند یا نرفتند.

 

روحانی: به آینده بهتر بسیار امیدوارم
رئیس‌جمهور با قدردانی از حمایت‌ها و ارائه دیدگاه‌ها و طرح‌های دلسوزانه اقتصاددانان کشور برای کاستن از مشکلات اقتصادی، ضرورت تقویت امید در جامعه جهت شکست دشمنان در جنگ روانی و اقتصادی را مورد تأکید قرار داد.
دکتر روحانی روز گذشته در جلسه اقتصادی با حضور جمعی از استادان دانشگاه‌های کشور، اظهار کرد: این دوران به رغم دشواری‌های آن، سپری خواهد شد و با برنامه‌ریزی‌های دقیقی که انجام شده، امریکا در بلندمدت قادر نیست به سیاست‌های ضدایرانی خود ادامه دهد. وی با تأکید بر اینکه «به آینده بهتر، بسیار امیدوارم» گفت: بی‌تردید تمامی شرکت‌کنندگان دلسوزانه برای نظام، کشور و دولت نظرات کارشناسانه خود را بیان کردند و این جلسات باید تداوم یابد. از مسئولان دولت نیز می‌خواهم این جلسات را در محور‌های مختلف اقتصادی، پی بگیرند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه «باید امید در جامعه و سرمایه اجتماعی را بیش از پیش تقویت کنیم»، به جنگ روانی و اقتصادی دشمنان علیه ملت ایران اشاره و تصریح کرد: ما در شرایط بحرانی نیستیم، اما شرایط، عادی نیز نیست و در تصمیم گیری‌ها و اعلام مواضع و دیدگاه‌ها، باید این شرایط مورد توجه باشد و در کنار ابراز نگرانی‌های به‌حق، برای رفع این نگرانی‌ها نیز راه حل و پیشنهاد‌های عملیاتی ارائه شود. وی با تأکید بر این‌که «مردم و به‌ویژه صاحبان درآمد‌های ثابت در شرایط کنونی با مشکل معیشت مواجهند»، گفت: دولت طرح‌های گسترده‌ای برای مقابله با جنگ روانی و اقتصادی دشمنان و رفع مشکلات دارد، اما در عین حال اقتصاد کشور از گذشته با بیمار‌های مزمنی مواجه بوده که بروز برخی مشکلات و مسائل، باعث می‌شود تا عوارض آن بیمار‌های مزمن، تشدید و آثارش بیشتر در جامعه لمس شود. روحانی تأکید کرد: دولت هم اکنون نیز به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده است که حتی در شرایط سخت‌تر هیچ مشکلی در تأمین کالا‌های اساسی نخواهد داشت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان یکی از اقتصاددانان حاضر در جلسه گفت: کلیت این حرف درست است که اقتصاد با بگیر و ببند درست نمی‌شود، اما ما گاهی با مواردی مواجه می‌شویم که تأسف‌آور است و باعث می‌شود که نتوانیم صرفاً مقررات و معیار‌های اقتصادی را در این موارد حاکم کنیم. گاهی شاهدیم فردی تولید را به این بهانه که مواد اولیه و قطعه ندارد، متوقف کرده و حال آنکه در بازرسی از انبار‌های آن متوجه می‌شویم برای ماه‌ها مواد اولیه و قطعه دارد و صرفاً به دنبال سود بیشتر در این ده، فعالیت تولیدی را متوقف کرده است. در ابتدای این جلسه نیز که حدود سه ساعت به طول انجامید، جمعی از اقتصاددانان در فضایی صمیمی با رئیس جمهور، به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود برای برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور پرداختند.

نظر شما