شناسهٔ خبر: 28781884 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

زارعی:

برای صعود به دماوند ممنوعیتی وجود ندارد

رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی گفت: برای صعود به دماوند ممنوعیتی وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

رضا زارعی رییس فدراسیون کوهنوردی و صعود های ورزشی در مورد ممنوعیت به کوه دماوند اظهار کرد: بحث ممنوعیتی وجود ندارد. این موضوع خواسته و پیشنهاد اداره محیط زیست شهرستان آمل بود که براساس کاری احساسی و بدون برنامه ریزی انجام شد و همانطور هم که مشاهده کردید فدراسیون با این قضیه مخالفت کرد. در جلساتی هم که پیش از این موضوع با استانداری مازندران و اداره محیط زیست این استان داشتیم به این اتفاق رسیده بودیم که محدودیت در صعودهای دماوند لازم الاجرا است اما اینکه کسی بخواهد کوه را ممنوع کند همچین چیزی وجود ندارد و این عزم هم وجود ندارد.

وی ادامه داد: از گذشته هم فدراسیون طرحی را به باشگاه ها و هیات های خود ابلاغ کرده بود که بر اساس آن افرادی که می خواهند وارد منطقه کوهستان شوند هم باید آموزش دیده و در چارچوب باشگاه ها باشند و هم باید همراه خود مربی و راهنما داشته باشند. اکنون هم امیدوار هستیم که این طرح در منطقه دماوند به شکل پایلوت اجرا شود تا هم در بحث محیط زیست و هم در بحث حوادث کوه دماوند موجب شرایط بهتری شود.

رییس فدراسیون کوهنوردی در پاسخ به این سوال که چه هزینه هایی برای صعود به قلل از کوهنوردان دریافت می شود گفت: در دوراهی دماوند شهرداری و شورای شهر محدودیتی را برای خودروهایی که می خواهند از آن عبور کنند اجرا کرده است. تنها خودروهایی که تحت نظر خود شهرداری و شورای شهر بوده و قبلا از آن ها عوارض دریافت کرده بودند می توانند در این منطقه تردد کنند. یک هزینه هم بابت حمل بار برای مال داران وضع شده بود که فدراسیون با هردوی این موضوع مخالف بود.

زارعی در ادامه خاطرنشان کرد: فدراسیون از همان ابتدا هم گفته که جاده ورودی باید بسته شود. اما از آنجا که بخشی از معادن منطقه که درآمد آن برای شهرداری بوده  بسته شده است، شهرداری تمایل دارد جبران مافات کند و درآمد خود را از کوهنوردان اخذ کند. این درآمدها برای شهرداری منظور می شود که می‌توان آن ها را مدیریت کرد و کلا آن جاده بسته شود تا هم تخریب محیط زیستی کمتر شود و هم می توانیم درآمد های بهتری را برای جوانان محلی ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که درآمد فدراسیون از صعود کوهنوردان چقدر است گفت: ما در منطقه دماوند هر ساله ۲ ستاد ایجاد می کنیم. یک ستاد مربوط به پیشگیری حوادث و دیگری ستاد حفظ محیط کوهستان است. بحث ما در هر دو زمینه بحث پیشگیری است. باتوجه به اینکه سازمان های متولی امداد و نجات در منطقه حضور ندارند ستاد پیشگیری از حوادث ما در منطقه مستقر می شود. هرساله در این مناطق با خیل عظیمی از جمعیت مواجه هستیم و با حوادث زیادی در طول سال برخورد می کنیم. این ستاد علاوه بر آموزش ها و جلوگیری از ارتفاع گرفتن افراد فاقد صلاحیت، بحث امدادی را بر روی افراد انجام می دهد.

رییس فدراسیون کوهنوردی در ادامه افزود: ستاد بعدی حفظ محیط کوهستان است که همکاران ما در آن منطقه علاوه بر پاکسازی منطقه، به  آموزش های چهره به چهره به کوهنوردان برای جلوگیری از پسماندهای خود در منطقه اقدام می کنند. عوامل پناهگاه فدراسیون هر هفته بالغ بر یک تن زباله تنها از جبهه جنوبی دماوند جمع آوری و حمل می کنند که عدد بالا و هزینه بری است. مهمتر از آن که این زباله ها منجر به تخریب کوهستان می شود که این هزینه ها کلا در حفظ محیط کوهستان توسط فدراسون صورت می گیرد. ما راضی به هزینه کرد هستیم به شرطی که بتوانیم محیط را حفظ کنیم و جلوی تخریب های روزافزون آن را بگیریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فدراسیون درآمدی از صعود کوهنوردان بدست نمی آورد گفت: فدراسیون در دو منطقه علم کوه و دماوند بیشتر از درآمدی که از پناهگاه ها جذب می کند هزینه می کند. یک اقامتگاه در سال ۸۶ در منطقه بارگاه سوم ایجاد شده که حدود صد نفر می توانند در آن اقامت کنند ولی هر هفته ما بیش از هزار نفر ورودی داریم که در آن منطقه مستقر می شوند. ما باید این جمعیت را کنترل کنیم و درآمد هایی که کلا دارد صرف حفظ محیط پناهگاه می شود. پناهگاه بر روی یخچال نصب شده و با توجه به رانش یخچال رو به تخریب است و درآمدها صرف خودش می شود. ضمن اینکه ما در تدارک ساخت یک قرارگاه در منطقه پلور و ناندل هستیم فقط به جهت اسکان کوهنوردان در دامنه کوهستان و کمک به جوانان محلی تا بتوانند از درآمدهای ورود گردشگر در آن منطقه استفاده کنند و درآمدها را هم صرف حفظ همان منطقه کنیم.

زارعی در ادامه در مورد پشتوانه سازی برای کوهنوردان قلل هشت هزارتایی همچون عظیم قیچی ساز و پروانه کاظمی گفت: تا جایی که می دانم هنوز این کوهنوردان فعال هستند و کوهنوردی را در حد مناسبی انجام می دهند. کوهنوردان دیگری هم داریم که در این زمینه فعالیت می کنند که عمدتا گمنام و جوانتر هستند. فدراسیون تیم ملی جوانان را برای پشتوانه سازی در این زمینه دارد. بحث سر هزینه های بالایی است که در حال حاضر هیمالیانوردی دارد و تا حدی در این مورد مانع شده است. با این حال در سال جاری کوهنوردان خوبی مجوزهای لازم را برای صعودهای برون مرزی از فدراسیون گرفته اند که می توانم به دکتر علیرضا بهپور اشاره کنم که سال گذشته هشتمین کوه دنیا ماناسلو را صعود کرد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما