شناسهٔ خبر: 28781594 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

ماجرای خاشقجی با چراغ سبز آمریکا

کارشناس مرکز وابسته به ریاست جمهوری ترکیه در مطلبی نوشت دار و دسته بن سلمان قطعا عملیات ربودن جمال خاشقجی را بدون حمایت آمریکا انجام نداده‌اند.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان: کارشناس مسائل سیاسی در مرکز تحقیقات سیاست، اقتصاد و جامعه ترکیه با اشاره به اینکه دار و دسته بن سلمان، ولیعهد سعودی یقینا عملیات ربودن جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی را بدون حمایت آمریکا و موافقت ترامپ انجام نداده اند، زیرا جرأت چنین عملیات برون مرزی و بخصوص قتل یا ربودن شخصیتی مانند جمال خاشقجی را ندارند، تاکید کرد دار و دسته سلمان در همه اقدامات خود شکست خورده و با پرداخت باج بیشتر به آمریکا سرپا مانده است.

دکتر حسن بصری یالچین، کارشناس «مرکز تحقیقات سیاست، اقتصاد و جامعه setav» وابسته به ریاست جمهوری ترکیه در مقاله‌ای با عنوان «روابط اطلاعاتی آل سعود با آمریکا» نوشت: آمریکا از زیر هر سنگی که برداریم ظاهر می‌شود. اما همه مسائل را نمی‌توان به آمریکا نسبت داد. آمریکا توان مدیریت همه مسائل و تحولات را در اختیار ندارد. اطلاعات آمریکا و ارتش شبه نظامیان مزدور به ستون فقرات رژیم آل سعود نفوذ کرده اند.

اما در چند مدت اخیر اوضاع وخیم‌تر شده است. در دو سال اخیر آل سعود بیش از پیش به دامن آمریکا توسل جست. خانواده سلطنتی قبلا برای اداره امور کشور حمایت آمریکا را خریداری می‌کردند. اما در حال حاضر یک گروه از خانواده تلاش می‌کند گروه دیگر را نابود کند و بیش از پیش به آمریکا وابسته‌تر شده و هزینه بیشتری پرداخت کرده است.

گروه و دار و دسته سلمان در همه اقدامات خود شکست خورد و با پرداخت باج بیشتر به آمریکا سرپا ماند. رژیم ریاض با بحران‌سازی در خارج از کشور تلاش کرد بر اوضاع داخل کشور عربستان مسلط شود و تلاش کرد با حمله به یمن قهرمان شود، اما شکست خورد. قطر را تحت محاصره قرار داد، اما باز هم شکست خورد. در داخل کشور فضای وحشت بوجود آورد و اعضای قدرتمند و ثروتمند خانواده آل سعود را بازداشت و برخی از افراد را به قتل رساند. آمریکا از همه اقدامات وحشت انگیز خانواده سلمان که اقداماتی شبیه گروه‌های مافیایی انجام می‌دهند، حمایت کرد.

خانواده سلمان بدون حمایت آمریکا و موافقت ترامپ جرأت چنین عملیات برون مرزی و بخصوص قتل یا ربودن شخصیتی مانند جمال خاشقجی را ندارد. اگر افراد خاص خود چنین عملیاتی را انجام داده باشند، باز هم تحت هدایت و کنترل اطلاعات آمریکا انجام داده اند. هر گز نمی‌توان قبول کرد که اطلاعات آمریکا در درون اطلاعات آل سعود نفوذ نکرده باشد. اگر آمریکا پیشتاز عملیات نبوده است دستکم با اطلاع آمریکا عملیات ربایش خاشقجی انجام گرفته است. بدین سبب تلاش می‌شود، این پرونده هم بدون نتیجه بسته شود.

نظر شما