شناسهٔ خبر: 28781505 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

جولان متکدیان در بستر عواطف مردمی

به گزارش ایرنا، متکدیانی که بر حسب عادت و یا کم توجهی برخی دستگاه ها همچنان در معابر و اماکن عمومی جولان می دهند و از عواطف و احساسات مردم سوئ استغاده کرده و

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، متکدیانی که بر حسب عادت و یا کم توجهی برخی دستگاه ها همچنان در معابر و اماکن عمومی جولان می دهند و از عواطف و احساسات مردم سوئ استغاده کرده و به کار خود ادامه می دهند.
کمتر روزی است که در یکی از خیابان های خرم آباد قدم بزنی و متکدیانی از زن و مرد، پسر و دختربچه و حتی پیرترها در مقابلت حاضر نشوند و با کلید واژه های مشترکی، خواستار پول نشوند، کلیدواژه هایی که مریضی فرزند یا یکی از نزدیکان آنها در صدر جملات متکدیان قرار دارد.
انگار که خوب یاد گرفته اند بازی با عواطف و احساسات مردم جواب می دهد به همین دلیل مستقیم سر اصل مطلب می روند و با عجز و لابه های جانگداز دل شهروندان را به درد می آورند، شهروندانی که بر اساس آمار سرانه درآمد بالایی ندارند اما همواره از استان های نخست مشارکت های مردمی در کشور بوده اند.
افرادی نیز هستند که با مراجعه به درب منازل مردم و درخواستی مبالغی برای بهانه های واهی و مختلف، شیوه دیگری از تکدی گری را انتخاب کرده اند و با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت که درآمدشان از این راه کم نیست.
برخی متکدیان نیز پایشان به ادارات و دستگاه ها باز شده و کماکان ارباب رجوع نهادهای اداری هستند اما نه به دلیل انجام امور اداری، بلکه به خاطر دریافت مبالغ تجمیعی از کارمندان ادارات مختلف که این نوع تکدی گری نیز به نوبه خود هوشمندانه و البته با درامد مناسب است.
کودکان کاری نیز هستند که شاید فقط اسمی از این مقوله را یدک می کشند اما در عمل تفاوت چندانی با متکدیان ندارند، کودکانی که با روشن شدن چراغ قرمز و بدون توجه به خطرات احتمالی، با سرعت و گستاخی تمام مشغول شیشه شویی می شوند و مقاومت راننده برای دفع مزاحمت آنان فایده ندارد، حرکتی که رانندگان را در مقابل عمل انجام شده قرار می دهد و بسیاری از آن در نهایت مجبور می شوند به این کودکان پول بدهند.
به نظر می رسد مهمترین عاملی که موجب شده متکدیان اینگونه در سطح شهر به فعالیت خود ادامه دهند، عواطف مردمی است که در مقابل التماس متکدیان شعله ور شده و مردم را وادار به نوعی از انسان دوستی ناآگاهانه می کند.
برخی نیز که در سطح شهر شناخته شده هستند بیشتر در مطب پزشکان حاضر می شوند و بدون اخطار منشی اقدام به گدایی می کنند، شگردهای خاصی دارند از جمله کر و لال جلوه دادن خود تا ثابت کنند اخطارهای وارده را متوجه نمی شوند و همچنان دل مردم نوع دوست را به درد می آورند.
در این میان متکدیان شیک پوشی هم هستند که با وقاحت تمام خود را نیازمند یا مسافر در راه مانده معرفی می کنند.
'گیلمور' جامعه شناس معاصر غربی معتقد است گدایی فعالیت سازمان یافته است که در آن فرد قادر به کار بوده ولیکن گدایی را به کارکردن ترجیح می دهد.
در کشور ما برابر مواد 712 و 713 قانون مجازات اسلامی تکدی گری جرم محسوب می شود و به همین علت افراد متکدی مجرم بوده و برابر قانون باید با آنها برخورد شود و پیش از این نیز حدود 11 ارگان موظف شدند که با پدیده تکدی گری برخورد کرده و آن را ساماندهی کنند اما وجود این پدیده در کشور بویژه نمود تکدی گران خارجی نشان از عدم توجه و یا هماهنگی کافی نهاد های مسئول به این امر دارد.


***شناسایی بیش از 470 متکدی در خرم آباد
معاون خدمات شهری شهرداری خرم اباد می گوید: بیش از 470 متکدی شناخته شده در این شهر وجود دارد و این در حالی است که مابقی افرادی که اقدام به گدایی می کنند از این آمار جدا هستند.
رضا خدامرادی افزود: بر اساس قانون، شهرداری متولی جمع اوری متکدیان و تحویل آنان به مراکز بهزیستی است اما به دلیل مشکلاتی که وجود دارد این افراد در طولانی مدت نگهداری نمی شوند و دوباره به جامعه باز می گردند.
وی با اشاره به معرفی برخی متکدیان حرفه ای به مراجع قانونی اظهار داشت: متکدیانی که بیش از 65 سال دارند در مراکز بهزیستی نگهداری نشده و رها می شوند که به طور معمول پس از رهایی مجددا اقدام به تکدی گری می کنند.

*** 10 درصد متکدیان خرم آباد نیازمند واقعی هستند
معاون خدمات شهری شهرداری خرم آباد گفت: کمتر از 10 درصد متکدیان سطح شهر نیازمند واقعی و مابقی افراد حرفه ای، سودجو و معتاد هستند.
خدامرادی افزود: متکدیان سطح شهر 2 گروه متجاهر یا معتاد هستند که شهرداری با همکاری نیروی انتظامی وظیفه جمع آوری آنها را دارد ، اما به دلیل برخی مشکلات قانونی، این افراد به محض جمع آوری دوباره به سطح شهر بر می گردند و در مراکز نگهداری نمی شوند.
وی اظهار داشت: در کنار تکدی گری، پدیده کودکان کار نیز در خرم آباد رو به افزایش است که باید برای این مهم نیز به صورت مستمر چاره اندیشی شود.
وی گفت: از سال گذشته تاکنون نیز متکدیانی از کشورهای همسایه در خرم آباد جمع آوری و به پلیس امینت تحویل شده اند.

***معرفی 64 متکدی تبعه خارجی در خرم‌آباد به پلیس امنیت
خدامرادی با بیان اینکه تکدی گری برای عده بسیاری به شغل تبدیل شده تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون 64 متکدی تبعه خارجی پاکستان از سطح شهر جمع اوری و به پلیس امنیت تحویل شده اند.
وی با اشاره به مرکز غربالگری متکدیان شهرداری خرم‌آباد تصریح کرد: پس از شناسایی متکدیان، معتادان متجاهر به مراکز ماده 16، بی‌بضاعت‌ها به سازمان‌های حمایتی و مشکل‌دارها به دستگاه قضا معرفی می‌شوند.
خدامرادی گفت: از مردم انتظار می رود درگیر عواطف نشده و به متکدیان خیابانی کمک نکنند چراکه بسیاری از این افراد نیازمند واقعی نیستند و با سو استفاده از احساسات جامعه، به ترویج گدایی دامن می زنند.

***کمک نادرست مردم به متکدیان منجر به پدیده تکدی گری می شود
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان گفت: کمک های نادرست مردم به متکدیان منجر به بروز پدیده تکدی گری در استان شده است.
حبیب الله خجسته پور اظهار داشت فرهنگ سازی در خصوص چگونگی پرداخت این کمک ها از سوی مردم ، مهمترین عامل در حل این معضل اجتماعی است.
وی افزود: درصد بسیار بالایی از این افراد ، نیازمند واقعی نیستند لذا پیشنهاد می شود که مردم در امر کمک رسانی به مستمندان و نیازمندان، تنها از طریق نهادهای قانونی مانند کمیته امداد امام(ره)، بهزیستی و موسسات خیریه اقدام به انجام این امرخداپسندانه کنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان به افتتاح مرکز ساماندهی متکدیان در خرم آباد اشاره کرد و گفت: نگهداری موقت، شناسایی و تفکیک افراد به نسبت وضعیت آنها از مهمترین فعالیت های این مرکز است.
خجسته پور در تشریح چگونگی طبقه بندی افراد معرفی شده به این مرکز تصریح کرد: در جریان تفکیک این افراد، پنج گروه در نظر گرفته شده که شامل مجرمان، بی سرپرستان ، گمشدگان و در راه ماندگان، معلولان و نیازمندان واقعی است.
وی افزود: متکدیان جمع آوری شده در یکی از این گروه های پنج گانه قرار خواهند گرفت و به نهاد های مرتبط با آن گروه ها معرفی خواهند شد ولی اگر پس از ساماندهی مجددا اقدام به این عمل کنند، فعالیت آنها جرم تلقی شده و قابل پیگیری در محاکم قضایی است.
معاون سیاسی، امنیتی واجتماعی استاندار لرستان، همکاری همه دستگاه های مرتبط را خواستار شد و گفت: نهادهای متولی باید هرچه زودتر نمایندگان خود را بمنظور تفکیک متکدیان جمع آوری شده، معرفی کنند.

***نگهداری طولانی مدت متکدیان در مراکز بهزیستی امکانپذیر نیست
سرپرست اداره کل بهزیستی لرستان نیز گفت: مراکز نگهداری این سازمان ضوابطی دارد که باید رعایت شود از جمله اینکه، نگهداری معتادان متجاهر در مراکز ماده 16 تنها با شرط سنی 17 تا 50 سال و عدم معلولیت امکانپذیر است.
فاطمه زهرا توکلی اظهار داشت: با توجه به اینکه بسیاری از متکدیان جمع آوری شده، دارای خانواده هستند به محض جمع اوری به خانواده های خود اطلاع می دهند و آنان نیز پیگیر رهایی این افراد می شوند که برابر قانون بهزیستی موظف است متکدیان جمع اوری شده را به خانوده آنان تحویل دهد که به همین جهت، نگهداری این افراد در مراکز بهزیستی به صورت بلند مدت امکانپذیر نیست.

*** 683 کودک کار در لرستان شناسایی شد
سرپرست اداره کل بهزیستی لرستان گفت: از سال گذشته تاکنون 683 کودک کار در پایش اولیه از شهرستان های خرم آباد، بروجرد و دورود شناسایی شد که از این تعداد 300 نفر در بهزیستی دارای پرونده هستند.
توکلی با بیان اینکه این افراد با کودکان خیابانی متفاوت هستند، افزود: کودکان خیابانی زیر 18 سال سن دارند و به صورت محدود یا نامحدود در خیابان ها هستند و ارتباط انها با خانواده قطع و یا موردی است.
وی تصریح کرد: بیش از 96 درصد کودکان کار شناسایی شده پسر و مابقی دختر بوده و 31 درصد سابقه ترک تحصیل داشته و 88 درصد بسیار فقیر بوده اند.
توکلی گفت:77 درصد این کودکان با خانواده اصلی و مابقی با اقوام زندگی می کنند و والدین 77 درصد آنان با هم هستند.
وی با بیان اینکه بر اساس قانون برنامه ششم توسعه شهرداری موظف به تامین جا و تجهیزات برای این افراد است، بیان کرد: متاسفانه این مهم در استان اجرایی نشده و سال گذشته نخستین مرکز حمایت اموزشی خانواده کودکان کار توسط بهزیستی ایجاد و پرونده اطلاعاتی 210 کودک تشکیل شد.

*** ارائه آموزش های فنی به کودکان کار و خانواده آنان
سرپرست بهزیستی لرستان اضافه کرد: آموزش های فنی و حرفه ای به عنوان یکی از عناصر کلیدی جهت تحقق پیشرفت های اقتصادی وپیشگیری از وقوع آسیب های اجتماعی محسوب می شود چرا که آموزش نظری همگام با کار عملی موجب تربیت نیروی انسانی خلاق و فعال می شود و همچنین این نیروها با نفوذ در جامعه سبب به کارگیری بخش عظیمی از نیروهای غیرخلاق می شوند.
توکلی گفت: در این راستا با همکاری مرکز آموزش فنی و حرفه ای60 کودک دوره های مکانیک و نقاشی را فراگرفته و مقرر شده بیمارستان تخصصی شفای خرم آباد خدمات درمانی رایگان به آنان ارائه کند.
وی افزود: با توجه به اینکه بخش عمده ای از کودکان شناسایی شده به دلیل کمک به امرار معاش خانواده وارد فضای کار می شوند، 30 نفر از مادران این افراد آموزش خیاطی را فراگرفته اند تا در کارگاههای سطح شهر مشغول بکار شوند.
وی اظهار داشت: سال گذشته یک میلیارد و 200 میلیون ریال کمک هزینه تحصیلی و 2 میلیارد ریال کمک هزینه معیشت و مسکن به کودکان کار استان تخصیص داده شد.
وی با بیان اینکه مشکل تحصیلی 58 کودک نیز برطرف شده، بیان کرد: راه اندازی 2 مرکز حمایت اموزشی خانواده کودکان کار در بروجرد و مرکز استان در دست اقدام است که مرکز خرم آباد نیمه نخست امسال افتتاح می شود.
به هر حال به نظر می رسد بزم متکدیان در خرم آباد همچنان ادامه دارد و میهمانانی دراین بزم وارد می شوند که علیرغم داشتن صاحبخانه ای نه چندان غنی و ثروتمند، مایل به ماندن در این منطقه و ادامه فعالیت خود هستند، فعالیتی که آسیب های اجتماعی مختلفی را با خود به همراه می آورد و زمینه فساد را میان متکدیان به ویژه زنان و تکدی گران جوان ایجاد می کند.
7269/6060
انتهای پیام

نظر شما