شناسهٔ خبر: 28781495 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

عضو ناظر کمیسیون اصل 90 در گفتگو با برنا؛

روزانه 20 میلیون لیتر سوخت از ایران قاچاق می شود/ در نزدیکی مرزها پالایشگاه یواشکی راه انداخته ایم

سعیدی گفت : جامعه ایرانی علم استفاده درست از سوخت را ندارد برخی افراد تا سوپرمارکت هم می خواهند بروند از خودروی شخصی استفاده می کنند چرا که در حال حاضر نرخ بنزین از قیمت یک بطری آب کمتر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، قیمت بنزین در ایران تاثیر بسزایی در زندگی کل مردمان این کشور دارد زیرا وقتی قیمت بنزین بالا می رود ناگهان همه چیز گران می شود. با این وجود پنجمین بنزین ارزان دنیا در ایران عرضه می‌شود ، این ارزانی قیمت موجب شده است که اکثریت افراد جامعه ایرانی در مصرف آن اصراف کنند.اصرافی که نه تنها به سرمایه کشور صدمه می زند که برای آلودگی محیط زیست و تنفس خود آنان نیز سم ایجاد می کند و در ادامه با ایجاد ترافیک های سرسام آور ، روان آنها را تحت حمله قرار می دهد. از سوی دیگر این ارزانی قیمت ، بازار داغ قاچاق سوخت را در نقاط مرزی ایجاد کرده است که خود آسیب های جدی را در بردارد.

محمد اسماعیل سعیدی، عضو ناظر در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا اظهار داشت: یکی از جدی ترین آسیب های پایین بودن نرخ بنزین، قاچاق سوخت است که متاسفانه به طور روزانه حدودا 20 میلیون لیتر سوخت از مرزهای کشور قاچاق می شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: سوخت مصرفی ما در سال 92 حدودا 64 میلیون لیتر به طور روزانه بوده اما در سال جاری این میزان به بالای 90 میلیون لیتر رسیده است.

سعیدی ادامه داد: وقتی میزان سوخت مصرفی بالا می رود یعنی آلودگی هوا، قاچاق سوخت و آسیب به ناوگان حمل و نقل  و ده ها مشکل دیگر افزایش می یابد به طوریکه در بازدید از یکی از مبادی مرزی شاهد بودم که به طور روزانه صدها دستگاه وانت بار مثل مور و ملخ سوخت از کشور خارج می کنند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با بیان اینکه علت افزایش قاچاق در مرزها، ارزانی سوخت است، تصریح کرد: افراد نیز با استفاده از آن برای کسب درآمد بیشتر به قاچاق تشویق می شوند. به شکلی در کنار مرزهای کشور قاچاق سوخت انجام می گیرد که انگار در نزدیکی مرزها پالایشگاه یواشکی  راه انداخته ایم ، با ادامه این روند، سرمایه کشور در حال هدر رفتن است.

عضو ناظر در کمیسیون اصل 90 مجلس ادامه داد: با سوخت ارزان حتی مرزنشینان هم به فکر قاچاق بنزین افتاده و به منظور کسب درآمد بیشتر به خارج کردن سوخت به کشورهای همسایه تشویق شده اند.

وی در پاسخ به این سوال که با افزایش قیمت سوخت آیا فشار هزینه ها به مردم تحمیل نمی شود یا خیر، افزود: اینکه با افزایش قیمت سوخت، فشار اقتصادی بر مردم بیشتر می شود، درست است اما ما باید به گونه ای مدیریت کنیم که نیاز ضروری مردم با نرخی ارزان تر عرضه شود و هر کسی بخواهد بالاتر از میزان تعیین شده، مصرف کند با نرخ آزاد و گران تر بنزین را تهیه کند.

سعیدی گفت: جامعه ایرانی علم استفاده درست از سوخت را ندارد برخی افراد تا سوپرمارکت هم می خواهند بروند از خودروی شخصی استفاده می کنند چرا که در حال حاضر نرخ بنزین از قیمت یک بطری آب کمتر است. کشور ترکیه سوخت مصرفی خود را از ما خریداری می کند و با استفاده از این سوخت صادراتی، درآمد زایی راه انداخته اما کشور ما نه تنها از این مبادی درآمد ندارد بلکه ضرر داده و منافع مردم را نیز پایمال می کند.

نماینده مردم تبریز بیان داشت: به هر حال باید به سمتی برویم که بخشی از درآمد حاصل از مدیریت سوخت صرف تقویت و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شود تا به منظور کاهش آلودگی با افزایش ناوگان عمومی نیز مانع از تردد خودروهای تک سرنشین شویم.

این مقام مسئول در پایان مصاحبه به برنا گفت: مسئولین نیز باید این اطمینان را به مردم بدهند که درآمد حاصل از این مدیریت و افزایش نرخ، صرف حوزه های مذکور می شود. مادامی که مردم با چشمان خود تحولات مثبت را ببینند حتی اگر نرخ ها افزایش یابد می دانند مشکلات در حال حل شدن بوده و سود حاصل از آن به جیب خودشان خواهد رفت.

نظر شما