شناسهٔ خبر: 28781230 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

مکانیزم جدید اتحادیه اروپا برای مقابله با تسلیحات شیمیایی

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ برای رایزنی درباره تدابیر مرتبط با استفاده از تسلیحات شیمیایی پس از وقوع حادثه‌ای در سالزبری انگلستان گردهم آمده‌اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری ایسنا: به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در بیانیه منتشر شده آمده است: این شورا یک رژیم جدید از تدابیر محدودکننده برای رسیدگی به مساله استفاده و اشاعه تسلیحات شیمیایی تصویب کرده است. این تصمیم مستقیما به دنبال نتایج شورای اروپایی در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۸ اتخاذ شد.

براساس این سند، اتحادیه اروپا قادر به اعمال تحریم‌هایی علیه اشخاص یا نهاد‌های دخیل در تولید و استفاده تسلیحات شیمیایی در هر جایی می‌شود؛ بدون توجه به ملیت یا مکان آنها.

در این سند آمده است: تحریم‌ها شامل ممنوعت مسافرتی به اتحادیه اروپا و توقیف دارایی اشخاص و نهاد‌ها می‌شود. علاوه بر این، اشخاص و نهاد‌هایی که گناه کار شناخته شوند، اتحادیه اروپا مجاز به داد و ستد با آن‌ها نیست.

مقام‌های اتحادیه اروپا پیشتر اعلام کرده بودند به سرعت تدابیری برای حفظ استاندارد‌های بین‌المللی از طریق "رژیم تحریم‌ها" که مرتبط با تسلیحات شیمیایی در چارچوب توسعه این تدابیر در زمینه امنیت باشد، طراحی خواهند کرد.

این تصمیم پس از نشست اضطراری سازمان اشاعه تسلیحات شیمیایی انجام می‌شود که در رابطه با پرونده اسکریپال و نیز استفاده ادعایی از سلاح شیمیایی توسط نیرو‌های دولتی در سوریه تشکیل جلسه داده بود. مسکو مکررا اتهام‌زنی آمریکا و انگلیس مبنی بر مشارکت در مسمومیت ادعایی سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسیه و دخترش یولیا را تکذیب می‌کند.

نظر شما