شناسهٔ خبر: 28781052 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

با متخلفان تعارف و برادرخواندگي نداريم

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - مدير نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس با بيان اينکه در تخلفات مربوط به دستکاري قيمت ها با هيچ فردي، برادرخواندگي و تعارف نداريم، گفت: جلسه با دادستان عمومي و انقلاب تهران براي گسترش همکاري ها و نظارت بيشتر برگزار شده و درباره موضوع خاصي نبوده است.
به گزارش خبرگزاري آريا، محسن خدابخش درباره نشست مشترک دادستان عمومي و انقلاب تهران با مديران بازار سرمايه، افزود: درباره موضوع نشست مشترک با دادستان، در برخي موارد سوءبرداشت انجام شده در حالي که يک نشست عادي براي همکاري بوده است.
وي اضافه کرد: بخش عمده جلسه درباره معاملات بورس کالا بود که عمده مسايل مربوط به آن برطرف شده است.
خدابخش ادامه داد: سازمان بورس نيز به عنوان نهاد ناظر، وظيفه خود براي برخورد با تخلفات را انجام مي دهد.
وي درباره تشکيل 75 پرونده مجرمانه درباره تخلفات بورسي، گفت: اين پرونده ها مربوط به تخلفات برخي ناشران، نهادهاي مالي، صندوق ها، سبدگردان ها و بقيه بوده است.
خدابخش درباره تخلفات مربوط به دستکاري قيمت ها، اضافه کرد: در برخورد با تخلفات، اهمال و تعارف وجود ندارد و هرگاه تخلفي انجام شود به سرعت رسيدگي مي شد.
مدير نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار تصريح کرد: وضعيت معاملات و فعاليت هاي بازار سرمايه به طور مستمر رصد مي شود و اگر تخلفي صورت گرفته و جرم محرز شود، به مراجع قضايي معرفي مي شود.
وي درباره ادعاهاي مربوط به تخلفات يک صندوق سرمايه گذاري در روزهاي گذشته و نقش آن در ايجاد صف هاي فروش و افت شاخص، گفت: نگاهي به سايت مديريت فناوري بورس تهران(http://www.tsetmc.com) نشان مي دهد، سهم اشخاص حقوقي و اشخاص حقيقي از خريد و فروش چه ميزان بوده است.
به گفته وي، بررسي ها مشخص مي کند حقوقي ها بيشترين خريد را انجام داده اند.
خدابخش ادامه داد: اگرچه بر عملکرد حقوقي ها بايد نظارت بيشتري باشد، اما نبايد اين تلقي ايجاد شود که حقوقي ها هيچ سهمي را نفروشند.
مدير نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار تصريح کرد: اگر حقوقي ها به ايجاد صف هاي فروش دامن بزنند، سازمان بورس به آنها تذکر مي دهد و اگر تخلف کرده باشند به نهادهاي ذيربط معرفي مي شوند.
به گزارش ايرنا، افت بيش از 20 هزار واحدي شاخص بورس در روزهاي اخير، علاوه بر گلايه سهامداران، زمينه طرح ادعاها و شايعاتي مبني بر سوءاستفاده و دستکاري قيمت ها را ايجاد کرده است.
تغيير مسير بورس و افت شديد شاخص در روزهاي اخير، شرايط را تغيير داده به طوري که بازار شايعات و ادعاهاي منفي داغ شده است و همه به دنبال يافتن مقصر و عامل کاهش شاخص بورس هستند.
حتي در اين ميان، شايعات و ادعاهاي فراواني درباره دستکاري شاخص و سوءاستفاده در برخي صندوق هاي سرمايه گذاري مطرح شده است که هيچ گاه به طور رسمي تاييد نشدند و در حد شايعه باقي ماندند.
** احتمال دستکاري در شرکت هاي کوچک بورس
در اين ميان، برگزاري نشست مشترک دادستان عمومي و انقلاب تهران با مديران بازار سرمايه کشور در روز شنبه مورد توجه اهالي بازار سرمايه قرار گرفت.
شاپور محمدي رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در اين نشست به پيگيري 75 پرونده مصاديق جرم در دستگاه قضايي اشاره کرد و گفت: هميشه به مردم توصيه شده است که با شايعات و امواج و جو بازار حرکت نکنند و سودآوري شرکت ها را مدنظر داشته باشند و سازمان بورس درباره شايعات، پرونده هايي را به دستگاه قضايي ارسال کرده است.
وي افزود: سازمان بورس از 20 سايت «سيگنال و علامت فروش» به قوه قضائيه شکايت کرده و نيروي انتظامي نيز در اين خصوص به ما کمک کرده است.
محمدي درباره چگونگي دستکاري در بورس نيز گفت: شرکت هاي کوچک را مي توان دستکاري کرد اما اين تخلف در شرکت هاي بزرگ قابل تحقق نيست.
وي درباره دستکاري قيمت ها نيز گفت: يکي از جرم هايي که سازمان بورس از آن شکايت مي کند بحث دستکاري قيمت است؛ اگر کسي سهمي را به طور عمد با هدف بالا بردن قيمت بخرد و بعد سهمش را به صورت گسترده عرضه کند اين، نوعي دستکاري قيمت است.
عباس جعفري دولت آبادي دادستان عمومي و انقلاب تهران نيز در اين نشست با تاکيد بر اينکه بورس يک بازار مالي است و مي تواند التهاب را در برخي از بازارها مهار کند، گفت: تقويت وظيفه نظارتي بورس و ارتباط بورس کالا با سامانه هاي نظارتي نهادهاي ديگر ضروري است.
وي، به بازدارنده نبودن برخي مجازات‌ها و مقررات اشاره کرد و افزود: مسئولان بورس لوايح پيشنهادي داده اند که قرار شد آنها بررسي شود.
-->

برچسب‌ها:

نظر شما