شناسهٔ خبر: 28781002 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

از قاب هیسپان تی وی:

سفر به «دریای پارس»

مخاطبان اسپانیایی زبان هیسپان تی وی در مستندی با تاریخ و زیبایی های «خلیج فارس» آشنا می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ این مستند به تاریخ و قدمت خلیج فارس اشاره دارد و حاشیه سازی های برخی کشورهای عربی منطقه را که سعی در تغییر نام خلیج فارس دارند، بررسی می کند.

مستند «دریای پارس» (Persian Gulf) از تولیدات واحد مستند شبکه پرس تی وی، به تاریخ این منطقه اشاره دارد که تمدن های مهم و تاثیرگذار همواره در حاشیه شمالی این دریا تشکیل شده اند و آنچه در جنوب این دریا در طول تاریخ می بینیم به دست ساکنان شمالی و یا تحت تاثیر تمدن آن ها ایجاد شده است.

در ادامه مستند «دریای پارس» به حاشیه سازی های بعضی کشورهای عرب حاشیه جنوبی خلیج فارس اشاره می کند که با صرف بودجه های فراوان سعی در جعل و تحریف تاریخ به سود خود دارند و اغلب آثار ایرانی را به نام خود ثبت کرده و موفق شده اند تا به برخی باستان شناسان خارجی بقبولانند که در گزارش کاوش هایشان از نامی جعلی برای خلیج فارس استفاده کنند.

 در این مستند 52 دقیقه ای با استفاده از تصاویر کمتر دیده شده و انیمیشن، نگاهی به گذشته منطقه می اندازد و آشکار می سازد که تمدن ها و حکومت هایی مانند عیلامیان، هخامنشیان، اشکانیان و... از این دریا به عنوان پیوندگاه فرهنگ، هنر، اقتصاد، دین و سیاست استفاده کرده اند.

مستند «دریای پارس» به تهیه کنندگی واحد مستند شبکه پرس تی وی و محصول سال 2013، سه شنبه 24 مهرماه، ساعت 8:30 به وقت تهران، برای مخاطبان اسپانیایی زبان هیسپان تی وی پخش و در ساعات 15:30 و 21:30 همان روز بازپخش می شود.

نظر شما