شناسهٔ خبر: 28780877 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

ضمانت‌نامه چینی‌ها برای آغاز عملیات اجرایی برقی سازی خط آهن مشهد- تهران هنوز صادر نشده است

قطار برقی مشهد- تهران همچنان در ایستگاه پکن

نویسنده : حمیدی

صاحب‌خبر - پروژه برقی سازی خط آهن مشهد- تهران بعد از کش‌وقوس هفت ساله در تأمین اعتبار بناست با فاینانس 1.8 میلیارد دلاری چین اجرایی شود اما بعدازاین که اواخر سال گذشته دولت ایران سهم خود را در این فاینانس تأمین کرد، مقرر شد طرف چینی ضمانت نامه فاینانس را صادر کند و در بهار عملیات اجرایی این پروژه آغاز شود اما بعد از گذشت حدود هشت ماه از واریز سهم 10 هزار میلیاردی ایران در این پروژه طرف چینی هنوز ضمانت نامه لازم را نداده و عملیات اجرایی این پروژه معطل صدور ضمانت نامه توسط پکن است.به گزارش خراسان رضوی، سابقه پروژه برقی سازی خط آهن مشهد- تهران به دولت هشتم بازمی‌گردد؛ در بهمن سال 90 عملیات اجرایی آن رسماً کلید خورد؛ اما بنا به اذعان مدیران راه‌آهن این پروژه به دلیل نبود اعتبارات راکد ماند. در نهایت بهمن 94 رئیس‌جمهور عملیات اجرایی برقی سازی خط آهن مشهد - تهران را مجدد کلید زد؛ اما بازهم خبری از عملیات اجرایی نشد. اردیبهشت سال گذشته مدیرعامل راه‌آهن کمبود اعتبار را دلیل اجرایی نشدن این پروژه بیان کرد و از سرمایه‌گذاری 1.7 میلیارد دلاری چین در این پروژه خبر داد. مرداد سال گذشته قرارداد، نهایی و بنا شد بعدازاین که دولت ایران سهم 15 درصدی خود را در پروژه پرداخت کند، طرف چینی عملیات اجرایی برقی سازی خط آهن مشهد - تهران را کلید بزند. بعد از کش‌وقوس‌های فراوان دولت توانست سهم 10 هزارمیلیاردی خود (15 درصد) در این پروژه را در اسفند 96 تأمین کند.اردیبهشت‌ امسال مدیرعامل راه‌آهن از قطعیت شروع برقی سازی خط آهن مشهد -تهران در بهار امسال خبر داد؛ اما بعد از گذشت هفته اول خرداد خبری از عملیات اجرایی این پروژه نشد. همان وقت معاون راه‌آهن در گفت و گو با خراسان رضوی دلیل آن را وجود برخی مشکلات در ضمانت‌نامه طرف چینی بیان و اظهار کرد: تا دو هفته دیگر ضمانت‌نامه صادر خواهد شد.حالا بعد از گذشت هشت ماه از واریز سهم ایران در این پروژه طرف چینی هنوز ضمانت‌نامه‌ای صادر نکرده است و خبری از عملیاتی شدن این پروژه که هفت سالگی کلنگ زنی خود را طی می‌کند، نیست.مدیرکل راه‌آهن خراسان در گفت و گو با خراسان رضوی در این باره اظهار کرد: مطالعات این پروژه در حال انجام است و تا زمانی که طرف چینی ضمانت‌نامه لازم را ارائه ندهد، برقی سازی این خط وارد مرحله تازه نخواهد شد.محمدهادی ضیایی مهر در پاسخ به این که چرا این پروژه بعد از چندین سال هنوز در مرحله مطالعات است؟ افزود: درست است که مطالعات این پروژه از چند سال پیش شروع شده، اما بحث مطالعات عملیاتی مانند مطالعات زیرساخت‌ها و مواردی از این قبیل همچنان در حال انجام است؛ اما این را که چرا این پروژه وارد فاز عملیاتی نشده یا چرا طرف چینی ضمانت‌نامه صادر نکرده است باید از مدیران راه‌آهن در تهران پیگیری کرد. در مراحل صدور است! معاون فنی و زیر بنایی راه‌آهن که پیش‌ازاین، خبر از صدور ضمانت‌نامه توسط چینی‌ها تا پایان خرداد داده بود، در گفت و گو با خراسان رضوی در این باره اظهار کرد: هنوز هیچ ضمانت‌نامه‌ای از طرف چینی ارائه نشده است و هر بار از آن‌ها می‌پرسیم پاسخ می‌دهند؛«در مراحل صدور است».مازیار یزدانی دلیل این تأخیر را این‌گونه توضیح داد: طرف چینی هنگام صدور ضمانت‌نامه قبلی، شروطی را در آن گنجانده بود که ما این شروط را به‌هیچ‌وجه قبول نداشتیم به همین دلیل ضمانت‌نامه به کشور چین برگشت داده شد. ازآن جایی‌که سیستم کشور چین نیز مانند کشور ما یک سیستم دولتی است، طرف چینی مدعی است سیکل صدور ضمانت‌نامه جدید باید دوباره همه مراحل قبل را طی کند که مقداری زمان‌بر خواهد بود.وی با تکرار این که مطالعات اجرای این پروژه مانند مطالعه خطوط انتقال و مسائل زیربنایی در حال انجام است، افزود: مطالعات اجرایی پروژه روند کندی را طی می‌کند و طبق برنامه‌ریزی پیش نمی‌رود. از سویی تا زمانی که ضمانت‌نامه صادر نشود و طرف چینی در کشور حاضر نشود عملیات اجرایی پروژه را نمی‌توان آغاز کرد.معاون راه‌آهن درباره امکان همکاری نکردن طرف چینی در این پروژه به دلیل نگرانی از تحریم‌های دولت آمریکا نیز گفت: این موضوع منتفی است زیرا رئیس‌جمهور چین در دیدار با رئیس‌جمهور ایران این موضوع را به صراحت اعلام کرد که این پروژه را به‌صورت کامل انجام خواهند داد و اصلاً بحث تحریم‌ها در خصوص این پروژه مطرح نیست. اگرچه استاندار در نشست خبری خود در 28 مرداد بابت تأخیر در انجام این پروژه از مردم عذرخواهی کرد؛ اما رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس کم‌کاری طرف چینی در انجام پروژه‌های این‌چنینی در کشور را مسبوق به سابقه می‌داند.حمید بنایی در گفت و گو با خراسان رضوی ضمن گلایه از تأخیر و عملیاتی نشدن پروژه برقی سازی خط آهن مشهد- تهران بیان کرد: متأسفانه چینی‌ها در انجام تعهدات خود سابقه خوبی ندارند. به همین دلیل دولت باید در عقد قرارداد با چینی‌ها دقت نظر بیشتری به خرج دهد. از طریق مجلس پیگیر تاخیر هستیم وی افزود: در جلسه اخیر کمیسیون عمران مجلس موضوع توسعه شبکه ریلی کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت و پروژه برقی سازی خط آهن مشهد - تهران نیز یکی از موضوعات مطروحه در این جلسه بود. دولت خود نیز علاقه‌مند است که این پروژه هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد و در حال پیگیری آن است.وی تأکید کرد: مجمع نمایندگان استان به‌صورت جدی پروژه‌های ریلی استان به خصوص برقی سازی خط آهن مشهد- تهران را از طریق کمیسیون عمران مجلس و وزارت راه و شهرسازی پیگیری می کند.

نظر شما