شناسهٔ خبر: 28780502 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

بهای نفت و طلا افزایش یافت

رشد بازارهای جهانی در سایه ریسک‌های سیاسی

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

صاحب‌خبر -

بازار سهام

رشد سهام بر پایه انتظارات سودآوری

شاخص کل بورس تهران دیروز جهش ۳/ ۳ درصدی(معادل ۵۷۷۵ واحد) را ثبت کرد و مجددا به سطح۱۸۰ هزار و ۶۰۱ واحد دست یافت. پوشش‌های مناسب سودآوری در گزارش‌های میان‌دوره‌ای، شروع متعادل بازارهای جهانی، برخورد قیمت‌ها به کف‌های بنیادی سخت و وضع مطلوب شرکت‌های فروشنده در بورس کالا، محرک رشد تقاضا در معاملات دیروز ارزیابی می‌شوند. برآیند این عوامل موجب شد تا پس از تحمیل زیان‌های متناوب به بازار، ارزش بورس به اتکای خرید قدرتمند فعالان حقیقی تقویت شود. این گروه پس از سه روز، با حضور در سمت خرید، مالکیت ۷۰ میلیارد تومان سهم را به نام خود تغییر دادند. علاوه بر جابه‌جایی ۹۰۰ میلیارد تومان سهمی، حدود یک‌سوم تعداد نمادهای بورسی هم با صف خرید ۱۰۰ میلیارد تومانی به کار خود پایان دادند. تقویت جریان اطلاعات با انتشار گزارش‌های ۶ ماهه در کنار ثبات بازار ارز، می‌توانند صعود بورس‌ را تضمین کنند.

31-01

 

بازار ارز

ایست دلار زیر مرز ۱۴ هزار

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با رشد ۳۰ تومانی به نرخ ۱۳ هزار و ۹۳۰ تومان معامله شد. دلار در  سیر نزولی که تا روز گذشته ادامه داشت حدود ۷ درصد از ارزش خود را از دست داد. به‌طور کلی، بازار ارز در چند روز اخیر فضایی نسبتا آرام را تجربه کرد و نرخ دلار در روندی کاهشی به زیر مرز ۱۴ هزار تومان تنزل کرد. کنترل‌های امنیتی و محدودشدن فضا برای فعالیت‌های سفته‌بازانه را یکی از علل این روند نزولی عنوان می‌کنند. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد ساماندهی بازار آزاد با افزایش عرضه اسکناس از مجرای بانک‌ها و صرافی‌ها و ایجاد جوی آرام در این بازار، در فروکش تب خرید ارز گران اثرگذار بوده است. با توجه به حساسیت بازار ارز به لوایح FATF، تصمیمات اجلاس در حال برگزاری این نهاد در خصوص ایران، بر روند کوتاه‌مدت ارز موثر است.

31-02

 

بازار سکه

صعود مجدد سکه با اهرم دلار

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با رشد 110 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 260 هزار تومان معامله شد. اگر چه بهای جهانی فلز زرد رشد قابل‌ملاحظه‌ای را در سه جلسه معاملاتی گذشته ثبت کرد، اما افت و خیز اخیر سکه را باید در نوسان ارزش داخلی دلار جست‌وجو کرد. رابطه‌ای که در همبستگی 90 درصدی سکه و دلار طی دو ماه اخیر نیز انعکاس یافته است. دیروز دلار پس از افت ارزش طی 4 روز اخیر و در مسیر صعودی  قرار گرفت. به این ترتیب، در روزی که دلار کمتر از یک درصد افزایش قیمت داشت، سکه بیش از ۵/ ۲ درصد رشد کرد. گر چه عرضه سکه‌های پیش‌فروش در مهر و آبان می‌تواند قیمت‌ها را تحت فشار قرار دهد، اما چشم‌انداز تحریم‌ها و بیم کاهش بیشتر قدرت خرید ریال، همچنان عامل حمایت از دلار و سکه است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

تا‌خت‌وتاز فلز زرد در فضایی پرمناقشه

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز با رشد یک درصدی، به سقف دوماه‌ونیم اخیر، یعنی قیمت 1231 دلار رسید. پس از سقوط بازارهای جهانی سهام در روزهای انتهایی هفته قبل، بهای طلا جهش قابل‌توجهی را ثبت کرد. با این حال، بهبود نسبی نرخ بازده اوراق خزانه آمریکا و گزارش مطلوب تراز تجاری چین نگرانی‌ها را موقتا التیام بخشید و موجب توقف جهش‌های طلا در روز جمعه شد. در ادامه افت سهام آسیایی و اروپایی و فشار عواملی چون تداوم مناقشات تجاری چین و آمریکا، تاثیر نامطلوب صعود نرخ بهره دلار بر بازارهای نوظهور، توقف مذاکرات «برگزیت» و همچنین نگرانی از بحران بدهی ایتالیا ارزش طلا را طی روز دوشنبه تقویت کرد. با وجود رشد بهای طلای نقدی، افزایش خالص موقعیت فروش در بازار آتی سیگنال منفی خود را به بازار نقدی فرستاد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

تداوم کم‌نوسانی «اوراق»

اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت اندک در روز گذشته به قیمت 61 هزار و 988 تومان معامله شد. اکثر سررسیدهای اوراق در معاملات دیروز تحت فشار فروش، با کاهش قیمت مواجه شدند. همبستگی منفی و تناوب افت‌و‌خیز اوراق و سهام در قیمت‌های دیروز نیز ادامه پیدا کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» حدود 40 درصد از تعداد کل حجم معاملات خرید مسکن طی نیمه نخست سال در قالب وام‌های خرید مسکن یکم، اوراق، جانبازان و جوانان صورت گرفته است. از طرفی گزارش‌های میدانی، عموما حاکی از عدم پرداخت وام مسکن به متقاضیان است. اگرچه تسهیلات خرید مسکن برای متقاضیان واجد شرایط قابل دسترسی است اما دایره انتخاب متقاضیان دریافت وام نسبت به سال گذشته محدود‌تر شده است. بنابراین انتظار می‌رود که در صورت عدم تامین مالی متقاضیان، روند کم‌نوسان اوراق ادامه یابد.

31-05

 

بازار نفت

سود نفت از تنش‌های دیپلماتیک

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با رشد ۶/ ۰ درصدی به قیمت ۹/ ۷۱ دلار معامله شد. انتظار می‌رفت که بهای نفت با افزایش غیرمنتظره موجودی هفتگی آمریکا و همچنین افزایش ۸ واحدی تعداد دکل‌های نفتی این کشور در هفته قبل تضعیف شود. ضمن اینکه آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک هم چشم‌اندازی نزولی برای تقاضا در سال جاری و سال بعد ترسیم کردند. اما تنش‌های دیپلماتیک میان عربستان و آمریکا بر سر ناپدیدشدن روزنامه‌نگار عربستانی روزنامه واشنگتن‌پست، نگرانی از کاهش عرضه نفت از سوی بزرگ‌ترین‌ صادرکننده جهان را بیشتر کرد و بهای نفت بالا رفت. از طرف دیگر، ادعای رویترز مبنی بر قطع کامل واردات نفت ایران از سوی کره جنوبی در ماه سپتامبر هم از نفت حمایت کرد. به این ترتیب، نگرانی از وضعیت پرتنش عرضه در خاورمیانه، چشم‌انداز نزولی تقاضا را در حاشیه برد.

31-06

نظر شما