شناسهٔ خبر: 28780057 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس نیوز | لینک خبر

شاپور محمدی: وزارت صنعت سامانه بهین‌یاب را پالایش کند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: درخواست ما از وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که سامانه بهین یاب را پالایش کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش بورس نیوز، شاپور محمدی در نشستی که با حضور دادستان عمومی و انقلاب تهران و مسئولان بازار سرمایه کشور، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در روز گذشته برگزار شد، گفت: جذب نقدینگی از طریق بورس هم موجب رونق تولید و هم رونق اشتغال می شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: شاید در قیمت بورس شاهد نوسان باشیم اما سفره مردم در عملکرد بورس تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

دبیر شورایعالی بورس اضافه کرد: رشد بازار سرمایه در کشور ما خوب بوده است و حجم آن امسال بالاتر هم رفت و از ابتدای سال تاکنون حجم معاملات از 240 هزار میلیارد بیشتر شد.

سخنگوی سازمان بورس گفت: البته افزایش نقدینگی و نوسانات قیمت ارز در بازار سرمایه هم بی‌تأثیر نیست و مثلاً شرکت های معدنی، مس و فولاد که صادرات دارند وقتی نرخ ارز تغییر می کند ، بر عملکرد بورس هم اثر می گذارند.

وی افزود: ممکن است یک شخص از 590 شرکتی که در بورس و فرابورس موجود است یک سهم را انتخاب کند که توصیه اکید ما به مردم این است که تک سهمی عمل نکنند و مجموعه ای از سهام را بخرند چرا که خرید سبد سهام، خطر کمتری دارد.

محمدی از مردم خواست حتماً برای ورود به بورس از شرکت های کارگزاری و نهادهای مالی مشاوره بگیرند و خودشان هم مطالعه داشته باشند و بهترین کار این است که واحدهای سرمایه گذاری صندوق های مشترک را خریداری کنند؛ چرا که این صندوق ها شخصیت های حقوقی هستند که در شرکت های مختلف به صورت متنوع سرمایه گذاری کردند و حضور مردم در این واحدها خطر بسیار کمی دارد.

وی گفت: همیشه به مردم توصیه شده است که با شایعات و امواج و جو بازار حرکت نکنند و سودآوری شرکت ها را مدنظر داشته باشند و سازمان بورس در خصوص شایعات پرونده هایی به دستگاه قضایی ارسال کرده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: سازمان از 20 سایت علامت فروش شکایت کرده است که این شکایت ها تقدیم قوه قضائیه شده و نیروی انتظامی هم در این خصوص به ما کمک نموده است.

محمدی درخصوص نحوه دستکاری در بورس هم گفت: شرکت های کوچک را می توان دستکاری کرد اما این تخلف در شرکت های بزرگ قابل تحقق نیست.

وی افزود: 10 میلیون و 500 هزار نفر کد بورس در کشور دارند و اگر چه همه این افراد هر روز معامله نمی کنند اما فرهنگ سهامداری در کشور ما در حال شکل‌گیری است و از سران سه قوه درخواست کرده ایم که باقیمانده سهام دولت را که 40 هزار میلیارد تومان است به صورت سبد به عموم مردم بفروشند و حتی تخفیف 20 درصدی در این خصوص هم تصویب شد.

دبیر شورایعالی بورس  گفت: مالیات نقل و انتقال سهام نیم درصد است که در ستاد هماهنگی مربوطه مقرر شد این رقم به یک دهم درصد تقلیل پیدا کند و در مصوبه ای جدید، سرمایه شرکت های بورسی از مالیات معاف شد که اینها همه کمک به رونق بورس است.

سخنگوی سازمان بورس افزود: برای جذب نقدینگی باید شرکت های جدید وارد بورس شوند و در همین خصوص شرکت پتروشیمی پارس با ورودش 20 هزار میلیارد تومان ارزش بورس را بالا برد و نزدیک هزار و 200 میلیارد تومان نقدینگی در یک هفته از بازار جمع کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: افزایش سرمایه شرکت‌ها هر سال رخ می‌دهد و امسال سازمان بورس تلاش کرد این موضوع سریع‌تر انجام شود.

محمدی با اشاره به اینکه در بورس از حقوق سهامداران صیانت می‌شود، افزود: موضع سازمان بورس این است که اگر بانک ها بخواهند سهام ریز بفروشند ممکن است بازار دچار مشکل شود و ما خواسته ایم این اقدام به صورت بلوکی و عمده فروشی باشد.

وی ادامه داد: در این جلسه از ما سوال شد که آیا با بالا یا پایین رفتن قیمت سهام می توان دستکاری کرد؟ که پاسخ این است که یکی از جرم هایی که سازمان بورس از آن شکایت می کند بحث دستکاری قیمت است و اگر کسی سهمی را عمداً با هدف بالا بردن قیمت بخرد و بعد سهم خود را به صورت گسترده عرضه کند این نوعی دستکاری قیمت است.

محمدی افزود: یکی دیگر از تخلفات پیش‌دستی در معاملات است به این ترتیب که اگر یک کارگزار سهم خود را ابتدا برای خود و آشناهایش بخرد جرم و پیش دستی در معاملات است و دو هفته پیش موضوعی در یکی از کارگزاری‌ها پیش آمد مبنی بر اینکه شخصی برای خواهرزاده خود قبل از اینکه در نهاد دولتی عمل کند خریده بود که از او شکایت هم کردیم.

وی گفت: در سهم های کوچک امکان دستکاری وجود دارد اما در سهم های بزرگتر چون پول زیادی برای دستکاری می‌خواهد این تخلف کمتر است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: معاملات روزانه، الگوریتمی و پر فراوانی برای افراد حرفه ای خوب است اما افرادی که دانش بورس متوسط دارند باید به طور بلندمدت سرمایه گذاری کنند چرا که در بلندمدت نمی توان بازار را گمراه کرد.

محمدی گفت: یکی دیگر از سوالات مطرح شده در این نشست درخصوص مجاز بودن شرکت های دولتی به فعالیت‌های بورسی بود که در پاسخ باید گفت در برخی کشورها برخی صندوق‌های بازنشستگی، منابع خود را به بورس می برند و در کشور ما نیز بخشی از این منابع به بورس می رود اما قانون برای آنها محدودیتی نگذاشته است که چگونه خرید و فروش کنند.

وی افزود: شرکت‌های دولتی چون دارایی‌هایشان چند هزار میلیارد تومان است، عملاً امکان خرید و فروش روزانه را ندارند اما اگر آنها بخواهند عملیاتی انجام دهند از نظر ما دستکاری است و مدیرانشان را به دادگاه می کشانیم.

محمدی گفت: فعالیت شرکت های دولتی مجاز است اما نباید از آن قواعد تخطی کنند و سازمان بورس در این خصوص نظارت می کند و اگر مواردی هم مردم اطلاع رسانی کنند پیگیری و خودمان هم روزانه معاملات اشخاص را رصد می‌کنیم.

دبیرشورایعالی بورس افزود: در شبکه‌های دولتی دستکاری نداشتیم و مواردی بود که مدیرعامل خبر نداشت و کارشناس تخلف کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوال دادستانی تهران مبنی بر اینکه پرونده‌های بورس چگونه دنبال می‌شود؟ گفت: در قانون اوراق بهادار سه نوع اتفاق منجر به دعاوی می‌شود که یکی از آن اختلاف حرفه‌ای میان فعالان در تسویه وجوه معامله است که هیأت داوری بورس به این موضوعات رسیدگی می کند.

محمدی افزود: مورد دیگر مربوط به تخلفات است که شورای عالی بورس ورود می کند و اگر کسی از مقررات تخطی کند تخلف انضباطی است و قانون اجازه جریمه 120 میلیون تومانی را می دهد که ما در دو سال و سه ماه گذشته این را به طور جدی پیگیری کردیم و نزدیک به 400 نفر جریمه شدند.

وی گفت: مورد دیگر اتفاقات مربوط به جرایم بورس است که ما 75 پرونده مصادیق جرم را دنبال و در دادگاه ها طرح دعوا کردیم که سازمان بازرسی کل کشور و وزارت اطلاعات کمک شایانی کردند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره برخی مشکلات مرتبط با بورس کالا هم که در این جلسه مطرح شد، افزود: ما بر مراحل پیش از بورس کالا نظارت داریم و بخشی از آن خارج از بورس فروخته می شود که ما نظارت نمی کنیم و باید مسئولان وزارتخانه های صنعت و جهاد کشاورزی روی برخی اشخاص محدودیت هایی بگذارند و قانون به ما اجازه نمی‌دهد کسی را محدود کنیم.

محمدی گفت: بعد از اینکه کارخانه ای از بورس خریداری کرد مسئولان وزارت صنعت باید در کارخانه پیگیری کنند و اگر محصول در کارخانه تبدیل به ضایعات

وی افزود: البته بورس کالا در مناطق آزاد انبارهایی را پیدا کرد و در خصوص پتروشیمی ها هم تخلفاتی معرفی کردیم اما وقتی یک شخص از وزارت صنعت پروانه بهره برداری می گیرد از نظر ما تولید کننده است و وزارت صنعت باید با ساز و کارهایی نظیر فهرست بیمه اشخاص و مصرف برق کارگاه آنها را کنترل کند اما ما ساز و کاری برای کنترل نداریم.

دکتر محمدی گفت: وزارت صنعت به ما می گوید به سامانه بهین یاب اعتماد کنید و برخی اوقات تولید کننده دو تا سه سال تولید نداشته است اما در سایت بورس خرید می کند و این سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان است که باید بررسی کند چه کالاهایی به دست مردم رسیده است.

نظر شما