شناسهٔ خبر: 28779548 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

آقای کلانتری چشم ما را هم روشن کنید

صاحب‌خبر - امیررضا امیرتیموری- روزنامه نویس*- روز گذشته بود که جناب کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور به سیستان وارد شد. آنطور که در خبرها آمده است هدف سفر اوشرکت در نشست کارگروه احیای تالاب هامون و مقابله با گرد و غبار سیستان و بلوچستان بوده است.
در این جلسه او گفته که «احیای تالاب بین المللی هامون در کوتاه مدت از اولویت های سازمان محیط زیست کشور است.» همچنین «سیستان با توجه به شرایط حاکم ناشی از خشکسالی های پی درپی و عواقب آن به منطقه ای خاص از نظر زندگی و غیر قابل تصور در جهان از نظر دوام انسان ها تبدیل شده، به طوری که درصورت فراهم نشدن امکانات و نرسیدن به این منطقه، مردم دوام نمی آورند.»
این گفته های آقای کلانتری را می توان به فال نیک گرفت و گفت که شاید نوش دارو بعد از مرگ سهراب کارآمد باشد.
هدف از نگارش این نوشتار این است که وقتی ایشان عزم خود را برای احیای هامون جزم کرده نیم نگاهی هم به احیای جازموریان بیاندازد.
تالاب جازموریان که در جنوب استان کرمان واقع شده و در کنار هامون مهم ترین کانون ریزگردهای کشور به حساب می آیند، رتبه اول، از سهم گرد و غبار کشور را به خود اختصاص داده اند.
هیچ گاه نباید این مهم از یادمان برود که گرد و غبار برروی منابع طبیعی؛ حیات وحش؛ بیابان زایی؛ تغییرات اکوسیستم به گونه ای که باعث تشدید فرسایش خاک؛ بروز طوفانهای گرد و غبار؛ سیل خیزی؛ افت کمی و کیفی اندوخته های آبی و شوری زایی تاثیر فروانی خواهد شد.
بماند که پیامد اقتصادی خشکی این دو تالاب باعث تشدید روند مهاجرت از مناطق در معرض گردو غبار موجب بیکاری و کاهش درآمد، کاهش رونق صنعت توریست و گردشگری و کاهش امنیت پرواز می شود. همانطور که با یک بررسی ساده معلوم می شود که این اتفاقات افتاده و برای جلوگیری از رونق گرفتنشان فکری اساسی باید کرد. درخواست وکلام اصلی از آقای کلانتری این است حال که ایشان رنج سفر را به جان خریده وخستگی و درماندگی و نا امیدی سیستانی ها را به چشم دیده و لمس نموده به جنوب کرمان هم بیاید و فکری اساسی برای احیای کوتاه مدت جازموریان که خواهر خوانده هامون در زمینه کانون ریزگردهای کشور است کند.
باید کارگروه ملی تالاب جازموریان، تشکیل دبیرخانه تالاب تشکیل شوند و احیای دوتالاب باهم آغاز شود. می دانیم که مردم جنوب استان در زمینه معیشت و مشکلات و نا امیدی تفاوتی با سیستانی ها ندارند و هر دو از محرومترین مردمان کشورمان هستند.
اگر این کار انجام نشود مردم جنوب کرمان هم دیگر دوام زندگی پیرامون جازموریان را نمی آورند و نوش دارو بعد از مرگ سهراب دیگر واقعا بکار نمی آید.
*روزنامه نگار

نظر شما