شناسهٔ خبر: 28779163 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

دبیر اجرایی FATF:

هیچ تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه وجود ندارد

دبیر اجرایی FATF با بیان اینکه تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه در کار نیست، گفت: در مورد ایران منتظر آن هستیم که غیرقانونی کردن تامین مالی تروریسم و استثنائا‌هایی که برای گروه‌های مشخصی در نظر گرفته است را بردارد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: دیوید لوئیس دبیر اجرایی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در گفتگو با شبکه BBC درخصوص تضمین خروج ایران از لیست سیاه این نهاد در صورت اجرای همه تعهدات، اظهارداشت: البته هیچ تضمیمی در کار نیست، اما قطعا این کار می‌تواند شرایطی را برای آن‌ها فراهم کند که بتوانند وارد داد و ستد با سایر کشور‌های جهان بشوند چرا که می‌تواند به آن‌ها نشان دهد آن کشور‌ها (ایران) محل‌های امنی برای سرمایه‌گذاری هستند (است).

* نمی‌توانیم کشوری را وادار به داد و ستد با ایران کنیم

وی افزود: ما نمی‌توانیم هیچ کشوری را وادار به داد و ستد با کشور دیگری کنیم، اما می‌توانیم یک برآورد عینی از شرایط موجود در آن کشور ارائه کنیم که نشان بدهد آیا این کشور محل امنی برای سرمایه‌گذاری و کسب و کار است یا خیر. استاندارد‌هایی که در نظر می‌گیریم که جهانی و فنی هستند و هدف‌شان نشان دادن این است که آیا آن کشور تدابیر لازم را برای احتمال جلوگیری از سوء استفاده گروه‌های تروریستی را در نظر گرفته است یا خیر.

دبیر اجرایی FATF در پاسخ به این سوال که شما چه گروه‌هایی را تروریستی می‌دانید، گفت: ما در مورد اینکه کدام گروه‌ها تروریستی هستند تصمیم نمی‌گیریم و این موضوعی است که سازمان ملل درباره آن تصمیم می‌گیرید. حرف ما این است که وقتی سازمان ملل یک گروه را تروریستی قلمداد می‌کند همه کشور‌ها باید قطعنامه این سازمان را در ارتباط با تامین مالی تروریسم اجرا کنند.

وی در پاسخ به این سوال که، اما بعضی از گروه‌ها هستند که بعضی کشور‌ها تروریستی می‌دانند، اما بعضی کشور‌های دیگر خیر، درباره آن‌ها چه اتفاقی می‌افتد؟ اظهارداشت: به عنوان مثال ما از کشور‌ها می‌خواهیم هرگونه تامین مالی تروریسم را اقدامی مجرمانه معرفی کنند و در مورد ایران چیزی که منتظر آن هستیم و امیداریم انجام دهد، غیرقانونی کردن تامین مالی تروریسم است و همچنین آن است که استثنائا‌هایی که برای گروه‌های مشخصی در نظر گرفته است را بردارد.

لوئیس در پاسخ به این سوال که اسم گروه‌هایی که می‌گویید چیست، گفت: فکر می‌کنم همه می‌دانیم کدام گروه‌ها هستند.

وی در واکنش به این نکته که برای روشن شدن ماجرای برای مخاطبان اسامی آن‌ها را بگویید، اظهارداشت: این موضوعی بین ایران و تعداد دیگری از کشورهاست.

دبیر اجرایی FATF در واکنش به این سوال که ایران بعضی گروه‌ها را تروریسم نمی‌داند و بعضی دیگر از کشور‌ها آن گروه‌ها را تروریسم می‌داند، با این حساب اگر آن کشور‌ها به FATF فشار بیاورند، شما به ایران فشار می‌آورید به آن گروه‌ها کمک مالی نکند؟، گفت: ما درباره اینکه این گروه‌ها هستند صحبتی نخواهیم کرد و کاری که می‌کنیم این است که ایران ساختار قانونی و قوی و قدرتمندی برقرار کرده که به آن‌ها اجازه نخواهد داد برخی گروه‌ها را مستثنی کنند.

وی ادامه داد: در مورد کشور‌های عضو fatf روال این است که سالانه نظارت کنیم. ۳۷ کشور عضو مستقیم ما هستند و تیمی را برای سه هفته به آن کشور می‌فرستیم تا سازوکار‌های آن کشور را بازرسی کنند. ما ۹ نهاد منطقه‌ای داریم که عضو fatf هستند و آن‌ها وظیفه بررسی و بازرسی حوزه‌های زیر نظر خودشان را دارند. یکی از دلایلی که باعث شده ایران در لیست سیاه ما قرار بگیرد این بوده که ایران هیچگاه عضو هیچکدام از این نهاد‌ها و سازوکار‌های بین‌المللی نبوده است. هم‌اکنون با این نهاد‌های منطقه‌ای، ۲۰۴ حوزه قضائی به طور مستقیم و غیرمستقیم زیر نظر ما هستند و تعداد انگشت‌شماری خارج از این حوزه نظارت فعالیت می‌کنند؛ از جمله ایران که حتی یک بار هم نظام مالی این کشور مورد بازرسی قرار نگرفته است.

دیوید لوئیس با بیان اینکه ما یک بار در سال ۲۰۱۶ همکاری را با ایران آغاز کردیم و آن‌ها تعهد دادند با تمام توان استاندارد‌های بین‌المللی را رعایت کنند و حالا سه بار در سال ملاقات رو در رو با ایران داریم، افزود: این ملاقات‌ها در رم بوده و آن‌ها مدارک لازم را برای اقداماتی که در حوزه شفافیت مالی انجام داده‌اند را ارائه کرده‌اند و ما هم به دقت آن را بررسی کردیم. وقتی از صحت و دقت ادلّه آن‌ها راضی شویم، آن وقت تیمی را به تهران می‌فرستیم.

* با بانک مرکزی ایران همکاری می‌کنیم

وی در پاسخ به این سوال که با کدام بخش از دولت ایران همکاری می‌کنید، آیا با بانک مرکزی همکاری دارید؟ گفت: بله ما با بانک مرکزی همکاری می‌کنیم.

دبیر اجرایی FATF در پاسخ به این سوال که آیا این به روال کاری بانک مرکزی ایران با کشور‌های دیگر کمک می‌کند، گفت: ایران و بانک مرکزی این کشور به بقیه نشان می‌دهند چارچوب قانونی قوی برای مبارزه با پولشویی و تروریسم دارند و به بانک‌های دیگر کشور‌ها اطمینان می‌دهند که می‌توانند با ایرانی‌ها کار کنند.

وی در پاسخ به این سوال که مشکل اصلی بانک‌های ایران، تحریم‌هاست که آمریکا اعمال می‌کند، آیا خروج از لیست سیاه fatf کمکی به ایران برای حفظ روابط بانکی با دیگر کشور‌ها خواهد کرد، گفت: بله البته؛ جدا از اینکه کشور‌های مختلف چه موضعی در برابر تحریم‌های ایران می‌گیرند، نتیجه همکاری ایران با FATF به هر حال مثبت است. هر چند مجموعه استاندارد‌های ما درباره ارتباط بانک‌های مرکزی با هم نیست، اما این استاندار‌ها کمک می‌کند بانک‌های مرکزی و بانک‌های دیگر کشور‌ها بدانند ایران در نحوه برخوردش با ریسک سرمایه‌گذاری به پختگی رسیده است.

* ایران با قول همکاری در سطح بالا کار را با ما شروع کرد

دبیر اجرایی FATF در پاسخ به این سوال که چقدر امیدوارید در پایان بررسِی‌های این دوره ایران از فهرست سیاه خارج شود، گفت: این، آن سوال کلیدی است. ایران از ژوئن ۲۰۱۶ با قول همکاری در سطح بالا کار خود را با ما شروع کرد. برنامه عملی به همراه ضرب‌الاجل برای جبران کاستی‌های خود ارائه کرد. البته به هیچکدام از ضرب‌الاجل‌ها نرسید و همه آن‌ها ۱۰ ماه پیش رد شد و ایران نتوانست خیلی از برنامه‌های تدوین شده را اجرایی کند. البته به این معنا نیست که ایران نتوانسته پیشرفتی داشته باشد چرا که توانسته اند اعضای fatf را قانع کنند پیشرفت‌هایی داشته‌اند و در حال آماده‌سازی برنامه‌ها و قوانین هستند.

وی ادامه داد: به همین دلیل فرصت جدیدی دادیم. اول تا فوریه و ژوئن امسال. در نشست این هفته در پاریس مشخص می‌شود آیا ایران به اندازه کافی اقدامات لازم را در راستای همراهی با FATF انجام داده است یا خیر.

* فرصت ایران تمام شده است، اما تلاش می‌کنیم ارتباط با ایران را ادامه دهیم

دیوید لوئیس در پاسخ به این سوال که پس هیچ شانسی برای تمدید این مهلت نیست، گفت: این کاملا به کشور‌های عضو بستگی دارد. آن‌ها باید تصمیم بگیرند که ایران چقدر در عمل برای اجرای برنامه‌های خود قدم برداشته است و اینکه آیا فکر می‌کنند ایران بتواند در مدت زمان کوتاه باقی‌مانده تعهدات خود را کامل کند یا خیر. اما واقعیت این است که فرصت آن‌ها تمام شده و به تعهدات عمل نکرده‌اند. در موقعیت سختی هستند، اما پیشرفت‌هایی هم داشتند و ما تلاش می‌کنیم ارتباط‌مان را ادامه دهیم.

نظر شما