شناسهٔ خبر: 28778776 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

خانه‌تکانی «افشانی» در پاییز ریاست!

تغییرات دم به دم مدیریتی در مجموعه شهرداری چه آسیب‌‌‌هایی به همراه دارد؟

این روزها در شرایطی که به ‌گفته مدیران در سازمان‌‌های گوناگون، شهردار تهران مشمول قانون منع‌ به‌کارگیری بازنشستگان می‌شود، وی دست به تغییراتی در بدنه شهرداری تهران زده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛سیدمحمدعلی افشانی در روزهای گذشته تغییراتی را در سطوح گوناگون شهرداری تهران انجام داده است و این در حالی است که به‌گفته مدیران در سازمان‌های گوناگون از جمله دیوان محاسبات و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، شهردار تهران نیز مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌شود و وی نیز باید در مدت قانونی شهرداری را ترک کند. شهردار تهران پس از برکناری محمدعلی کریمی، مشاور و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران این‌ بار حجت‌الله میرزایی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراها را برکنار و سکینه اشرفی را به‌عنوان جایگزین او معرفی کرد. این درحالی است که پس از برکناری محمدعلی کریمی، حجت‌الله میرزایی در توئیتی انتقادی نوشت: «قاعده مهم مدیریت حرفه‌ای و لازمه دموکراسی، دخالت ندادن روابط شخصی و خانوادگی در مواضع و تصمیمات سازمانی است. مسائل شهرداری نه در واکنش‌های هیجانی، نه فضای مجازی و نه در مجادلات احساسی- توئیتری، بلکه در گفت‌وگوی صادقانه، مستمر و چندجانبه همه ذی‌نفعان در فضایی آرام حل می‌شود».


در حالی شهردار تهران اقدام به برکناری معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراها کرده است که در هفته‌های گذشته لایحه برنامه 5 ساله سوم شهرداری تهران تقدیم هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران شده و قرار است این لایحه در کمیسیون‌های تخصصی شورا مورد بررسی قرار گیرد و مشخص نیست چه بر سر برنامه‌ها و همچنین اجرای آن در سال‌های بعدی در شهر تهران خواهد آمد.


آسیب‌‌های تغییرات دم به دم


یکی از انتقادهایی که به شهرداری تهران می‌شود، تغییرات مدیریتی در سطوح گوناگون آن است. از شهردار گرفته تا سطوح پایین مدیریتی مدام در حال تغییر هستند و با تغییر هر مدیر، تیم زیرمجموعه وی نیز تغییر می‌کند و بسیاری از طرح‌ها ناقص می‌ماند. این یک آسیب مهم به حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید. به باور کارشناسان، میانگین عمر مدیریت در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی در کشور کوتاه است. یک مدیر می‌آید و طرح و برنامه می‌ریزد اما طولی نمی‌کشد که مدیر بعدی می‌آید و طرح‌های قبلی را باطل می‌کند. دوباره طرح ریخته می‌شود و هنوز نطفه طرح جدید منعقد نشده که باز مدیر عوض می‌شود و همراه وی طرح‌هایش هم از حوزه مربوطه بیرون می‌رود. آنقدر این تغییرات در شهرداری تهران ادامه یافته که بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌ها در این نهاد مدیریت شهری هرگز به نتیجه نرسیده‌ است.


دومین «محمدعلی» هم می‌رود


درباره تغییرات در شهرداری تهران خبرگزاری ایلنا نوشته است: محمدعلی نجفی ۱۹ مرداد ۱۳۹۶، توسط اعضای پنجمین دوره شورای شهر به عنوان گزینه نهایی شهرداری تهران برگزیده شد. وی اول شهریورماه با شروع به کار رسمی ‌شورای شهر پنجم به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب و در پنجم شهریور با دریافت حکم از وزارت کشور، به عنوان شهردار کار خود را آغاز کرد اما در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ از سمت خود استعفا کرد. دلیل استعفای نجفی را بحث بیماری وی عنوان کردند. نجفی 7 ماه در شهرداری تهران مستقر بود و پس از وی محمدعلی افشانی روی کار آمد.
همزمان با آمدن محمدعلی افشانی به شهرداری تهران، بحث قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان بالا گرفته بود اما این موضوع، محل بحث و مناقشه افراد گوناگون قرار گرفت، چرا که به گفته برخی، شهرداری مستقل از دولت است و این قانون برای دولت تصویب شده است. مخالفان بازنشستگی شهردار تهران معتقدند شهردار از سوی شورای شهر تهران مشخص می‌شود و اعضای شورای شهر نیز از طریق مردم انتخاب می‌شوند، بنابراین دلیلی ندارد شهرداری که منتخب مردم است، از سوی مجلس به عنوان بازنشسته تلقی و عزل شود.


پافشاری بر ماندن افشانی


از سوی دیگر بیشتر اعضای شورای شهر تهران به این اجماع رسیده‌اند که دلیلی ندارد شهردار تهران تغییر کند و این به نفع شهر نیست. حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در این‌باره گفته است: «تغییر مدیریت به طور سلسله‌مراتبی و دنباله‌دار به تمام مجموعه شهرداری تهران رسوخ می‌کند؛ یعنی با جایگزینی شهردار، تنها یک نفر تغییر نمی‌کند، بلکه ده‌ها و شاید صدها مدیر زیرمجموعه نیز تغییر می‌کنند».


منتظر نظر مجلس باید بود


این در حالی است که  برای روشن شدن وضعیت شهردار تهران، شورای شهر منتظر نظر وزیر کشور است. گفتنی است، چندی پیش رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به استعلام وزارت کشور از این نهاد درباره شمولیت یا عدم شمولیت قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نسبت به شهردار تهران گفت: همه شهرداران کشور از جمله شهردار تهران مشمول قانون جدید منع به‌کارگیری بازنشستگان هستند. همین اظهارات باعث شد برخی این جمع‌بندی را داشته باشند که محمدعلی افشانی از شهرداری تهران خواهد رفت اما جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بر این باور است تفسیر قانون عادی با مجلس است و با رئیس دیوان محاسبات نیست. از قضا نظر شهردار تهران هم همین است. محمدعلی افشانی ‌بتازگی درباره احتمال بازنشستگی یا بازنشسته نشدن خود گفته است: «در حال حاضر دیوان محاسبات یک نظر دارد، شورای شهر تهران هم یک نظر دارد اما آنچه در نهایت مبنای تصمیم‌گیری خواهد بود، نظر مجلس ‌است».
 

معاون حقوقی رئیس جمهور: شهرداران مشمول قانون بازنشستگی می‌شوند


 معاونت حقوقی رئیس جمهوری گفت: درباره شمول قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان به شهرداران، شهرداری‌ها مشمول ممنوعیت موضوع قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مصوب ۱۳۹۵ بوده و نظر به اینکه در تبصره‌های ذیل ماده واحده قانون یادشده و نیز اصلاحیه اخیر آن (۱۳۹۷)، شهرداران به عنوان مقامات مستثنا از شمول قانون ذکر نشده‌اند، بنابراین شهرداران نیز مشمول قانون بوده و مستثنا از حکم ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان و بازخریدان نیستند. معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: شهرداران و کارمندان بازخرید شده از قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مستثنا نیستند. اطلاق حکم ممنوعیت موضوع قانون بر همه دستگاه‌های موضوع ماده 5 قانون مدیریت کشوری و دستگاه‌هایی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، شامل شهرداری‌ها به عنوان نهاد عمومی غیردولتی ذکر شده در ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری می‌شود. همچنین در اصلاحیه قانون در مقام بیان عبارت «و همترازان آنها» حذف شده است، بنابراین در مواردی چون مقامات همتراز مستثنا نشده‌اند، شهردار یک کلانشهر نیز مشمول حکم ممنوعیت موضوع قانون هستند. همچنین در قانون استفساریه ماده واحده قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مصوب دوم مهر 96 نیز تصریح شده است منظور از مقامات موضوع تبصره یک، تمام مقامات انتصابی و انتخاب است، بنابراین انتخاب و انتصاب تاثیری در مستثنا شدن از شمول قانون نداشته است. از این رو، انتخابی بودن شهرداران دلیلی بر شمول یا عدم شمول قانون اخیرالذکر به آنان نیست.

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما