شناسهٔ خبر: 28778681 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

معاون حقوقي قوه قضاييه:

اطاله دادرسي براي کودکان آسيب زاست

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- معاون حقوقي قوه قضاييه گفت: طولاني شدن روند رسيدگي به پرونده کودکان و اطفال آسيب زاست و بهتر است پرونده آنها زودتر رسيدگي و به دادگاه ارسال شود.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از خبرگزاري صداوسيما، ذبيح الله خداييان در کارگاه آموزشي ارائه خدمات مشاوره در دادگاه اطفال و نوجوانان در هتل المپيک تهران افزود: بايد از روش هاي معاضدت قضايي مانند مصالحه استفاده کرد و در همان دادسرا مقرراتي اعمال و به نوعي برخورد شود که جنبه اصلاحي و تربيتي به همراه داشته باشد.
وي گفت: با دادرسي در مرحله دادگاه ، تکليف دعواي کيفري مشخص مي شود و مهمترين مقطع دادرسي است.
معاون حقوقي قوه قضائيه افزود : قضات با توجه به وظيفه اي که در دادگاه أطفال دارند ، از حيث روانشناسي، جرم شناسي و علوم ديگر هم تبحر لازم را داشته باشند و روحيات کودک را به خوبي بشناسند.
خداييان گفت: در قانون پيش بيني شده است که قاضي دادگاه اطفال دست کم بايد پنج سال سابقه کار قضايي داشته باشد . ترجيحا متأهل و صاحب فرزند باشد تا شرايط اين کودک مرتکب رفتار بزه را درک کند.
وي افزود: اگر اطفال مورد بي مهري قرار نمي گرفتند و به تربيت آنان توجه مي شد ، چنين سرنوشتي براي آنها رقم نمي خورد و خود را در نقش يک مجرم تعريف نمي کردند.
خداييان گفت : گاهي يک برخورد ما قضات ، يک کينه نسبت به جامعه در دل کودکان ايجاد مي کند؛ بنابراين قاضي بايد رفتار پدرانه داشته باشد.
وي افزود: بايد مجازاتي براي اين دسته از اطفال تجويز کرد که آنها را به جامعه برگرداند و اثرات روحي رواني مثبت براي آنها داشته باشد.
وي افزود: بايد به جايي برسيم که در فضاي دادسراي ويژه نوجوانان، شکل و ظاهر و حتي ترتيب نشست افراد به نسبت دادسراي بزرگسالان متفاوت باشد. اينکه آيا لازم است براي اطفال دادسرا وجود داشته باشد اختلاف نظر وجود دارد. برخي معتقدند به دليل طولاني شدن رسيدگي در دادسراها ممکن است برچسب هايي به کودکان و اطفال زده شود و آسيب ببينند در نتيجه بهتر است پرونده آنها زودتر رسيدگي و به دادگاه ارسال شود.

نظر شما