شناسهٔ خبر: 28778149 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

فضاپیمای انگلیسی به عطارد می‌رود

مهر : قرار است شنبه هفته آتی مصادف با ۲۸ مهرماه یک فضاپیمای ساخت انگلیس به عطارد سفر کند. قرار است یک فضاپیمای ساخت انگلیس به عطارد، نزدیک‌ترین سیاره به خورشید برود. این فضاپیما که BepiColombo نام دارد و قرار است نخستین ماموریت سازمان فضایی اروپا به این سیاره را انجام دهد. همراه فضاپیمای مذکور دو کاوشگر برای بررسی سیاره ارسال می‌شوند. این درحالی است که دمای سطح عطارد به ۴۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به هرحال فضاپیمای۴ تنی همراه موشک «آریان۵» از مقر سازمان فضایی اروپا در کورو (واقع در گینه فرانسوی) در ۲۸مهرماه(۲۰ اکتبر) به آسمان برود. فضاپیما پس از پرتاب، سفری ۷ ساله را آغاز می‌کند و پس از طی ۵/ ۸ میلیارد کیلومتر در ۲۰۲۵ میلادی به سیاره عطارد می‌رسد. در این مرحله مدارگرد Mercury Planetary ترکیبات و سطح سیاره را مطالعه می‌کند. شرکت Airbus Space and Defence این مدارگرد را ساخته است.  یکی از مهم‌ترین ابزارهای این مدارگرد وجود دستگاه عکس‌برداری طیف سنج اشعه ایکس است. این ابزار ۱۳کیلوگرمی شامل دو تلسکوپ اشعه ایکس است که یکی از آنها برای ثبت تصاویر از سطح سازه و دیگری برای تحلیل ترکیبات آن به کار گرفته می‌شوند.  

پس از آن مدارگرد ژاپنی Mercury Magnetospheric روی محیط‌های الکترومغناطیسی این سیاره تمرکز می‌کند. انبوهی از ذرات اتمی خورشید که انرژی زیادی دارند، به سطح عطارد می‌بارند و به همین دلیل سیاره با نور فلورسنت می‌درخشد و اشعه ایکس از آن منتشر می‌شود. تحلیل این اشعه‌ها اطلاعاتی درباره ترکیبات سازنده سیاره فراهم می‌کند. تابه حال فقط دو فضاپیما به عطارد رفته‌اند. فضاپیمای Mariner۱۰ ناسا در سال‌های ۱۹۷۴تا ۷۵ میلادی ۳ بار از کنار سیاره گذشت. علاوه برآن کاوشگر Messenger همین سازمان از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ میلادی دور عطارد مدار زد و تصاویری از سطح آن ثبت کرد.

نظر شما