شناسهٔ خبر: 28777533 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

رییس اتاق ایران در مراسم افتتاح ساختمان اتاق مشترک ایران و ایتالیا عنوان کرد

نظام تولیدی ایتالیا مشتاق به همکاری با ایران

مراسم افتتاحیه ساختمان اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا، با حضور غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران و مانورو کنچاتوری سفیر ایتالیا برگزار شد.

صاحب‌خبر -

مراسم افتتاحیه ساختمان اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا، با حضور غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران و مانورو کنچاتوری سفیر ایتالیا برگزار شد. غلامحسین شافعی در این مراسم با تأکید بر نقش سازنده ایتالیا در توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران گفت: ضروری است که مشکلات موجود برای توسعه فعالان اقتصادی ابتدا در داخل کشور حل شود. او در این مراسم گفت: اتاق مشترک ایران و ایتالیا از مفاخر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران است و تلاش‌های اعضای هیات رییسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا باعث شده تا این اتاق به عنوان یک الگوی موفق در میان اتاق‌های مشترک معرفی شود. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، شافعی ضمن قدردانی از همکاری‌های سفیر ایتالیا و همچنین اعضای هیات رییسه اتاق ایران و ایتالیا به‌منظور بهبود روابط تجاری میان دو کشور گفت: ایتالیا هم به لحاظ تاریخی و هم به لحاظ فرهنگی و اقتصادی در میان کشورهای اروپایی نقش سازنده‌ای در تعامل با ایران ایفا می‌کند. رییس اتاق تهران با اشاره به شرایط پیش‌روی کشور و تحریم‌های امریکا علیه ایران گفت: عامل خروج امریکا از برجام شخص دونالد ترامپ بوده است. او نه تنها از از برجام بلکه از بسیاری معاهدات و مجامع بین‌المللی دیگری نیز خارج شده است. اقدام او بی‌‌اعتبار کردن سازوکارهای بین‌المللی به خصوص شورای امنیت سازمان ملل بوده است. فارغ از اختلافات میان ایران و امریکا، جامعه جهانی باید به این سوال پاسخ دهد که عواقب بی‌اعتبار کردن شورای امنیت چیست؟  شافعی تصریح کرد: خوش‌بختانه واکنش اتحادیه اروپا به اقدام امریکا و تلاش برای حفظ برجام، واکنش درستی بوده است و ایران هم تمام تلاش خود را به کار بسته تا وفای به عهد کند. رییس اتاق ایران با توجه به مذاکرات صورت گرفته با اتحادیه اروپا برای حل مشکلات در شرایط تحریم‌ها ازجمله مسائل بانکی و فروش نفت گفت: امیدواریم این موضوعات هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند. بااین‌حال، طبیعی است که وقتی شوکی به اقتصاد کشور وارد می‌شود، برای مدتی سیاست صبر و انتظار بر فعالیت‌های اقتصادی حاکم شود؛ اما با وجود همه مشکلات، فعالان اقتصادی ایران به راه خود ادامه می‌دهند و با وجود اعمال تحریم‌ها به عنوان قهرمانان کشور مسیرآینده را هموار خواهند ساخت. به اعتقاد  او، ضروری است که مشکلات موجود برای توسعه فعالیت فعالان اقتصادی ابتدا در داخل کشور حل شود.

  اقتصاد ایتالیا مشتاق به همکاری با ایران است

در ادامه این مراسم، «مانورو کنچاتوری» سفیر ایتالیا در تهران ضمن قدردانی از زحمات هیات رییسه اتاق ایران و همچنین اتاق مشترک ایران و ایتالیا، گفت: باعث خوشحالی است که با توجه به شرایط فعلی حاکم بر اقتصاد، امروز با یک هدف یک اقدام مثبت اقتصادی کنار هم جمع شده‌ایم. شخصا معتقدم کسب‌وکارهای اقتصادی آگاهانه متأثر از محیط اطراف هستند و اتاق‌های مشترک بازرگانی نقش حایز اهمیتی در شکوفایی اقتصادی و تدوین نقشه راه اقتصادی برای شرکت‌های عضو ایفا می‌کنند. او افزود: بازه کنونی برای شرکت‌های اروپایی به منزله یک دوره تعلیق به شمار می‌رود و همه منتظر این هستند تا ببینند بعد از 4 نوامبر چه اتفاقی در انتظار آینده اقتصادی ایران و اروپاست. نظام تولیدی ایتالیا مشتاق به همکاری با ایران است، بااین‌حال دشواری‌هایی پیش روی این همکاری‌های مشترک قرار دارد. سفیر ایتالیا تصریح کرد: مشخصا از تاریخ 5 نوامبر شرکت‌های اروپایی بطور دقیق می‌دانند که چه مسیری را در رابطه با همکاری با ایران باید در پیش بگیرند. بااین‌حال از مدت‌ها پیش و تا همین الآن، بخش بازرگانی و رایزنان ایتالیایی با همکاری اتاق ایران و ایتالیا تلاش می‌کنند تا مسیرهای همکاری را بطور دقیق بررسی کنند. در خود سفارت ایتالیا، مسوولان سفارت نه تنها در تهران بلکه طی سفرهای متعدد در استان‌های ایران در تلاش‌اند تا فرصت‌های همکاری با ایران را شناسایی کنند. به گفته کنچاتوری بخش عمده کسب‌وکارهای ایتالیا حول صنایع کوچک و متوسط قرار دارد و در این زمینه ضروری است تا مسیر همکاری با شرکت‌های ایرانی شناسایی شود. کنچاتوری با تأکید بر اینکه ایتالیا در همه حوزه‌ها از همکاری با ایران پشتیبانی می‌کند، گفت: ایتالیا عمیقا حامی برجام و توافقات صورت گرفته است؛ موضوعی که در نشست اخیر رییس‌جمهوری ایران و نخست‌وزیر ایتالیا در حاشیه‌سازمان ملل متحد هم بیان شد. با این‌ حال ضروری است تا برخی موانع داخلی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران برداشته شود. او همچنین تصریح کرد: اتحادیه اروپا امیدوار است تا ایران در مدت‌زمان باقی‌مانده به آغاز دومین دور از تحریم‌های امریکا علیه ایران، 2 موضوع را پیگیری کند.

 

نظر شما