شناسهٔ خبر: 28777493 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

نقدی بر شیوه قیمت‌گذاری بلیت ورزشگاه آزادی

شناور؛ فقط رو به بالا!

دنیای اقتصاد : بنا به تصمیم مدیران باشگاه پرسپولیس قرار شده قیمت بلیت مسابقه برگشت این تیم برابر السد قطر افزایش داشته باشد. بر این اساس بلیت‌های این مسابقه برای جایگاه ویژه و روبه‌روی جایگاه به قیمت ۳۵ و ۳۰ هزار تومان به فروش خواهد رسید و بلیت پشت دروازه و طبقه دوم بهای ۱۵ هزار تومانی خواهد داشت. این درحالی است که در مسابقات فصل جاری بلیت ورزشگاه آزادی به قیمت ۱۰، ۱۵ و ۲۰ هزار تومان به فروش می‎‌رسد که این رقم حتی در دربی تهران هم افزایش نداشت.

صاحب‌خبر -

پیش‌تر مسوولان باشگاه پرسپولیس برای چند بازی آسیایی و مهم دیگر هم قیمت بلیت‌ها را افزایش داده بودند که این مساله منجر به کاهش تعداد تماشاگران شد. طبق آمار و ارقام سایت رسمیAFC، شش بازی پرتماشاگر لیگ قهرمانان آسیا در ورژن فعلی‌اش به میزبانی پرسپولیس در آزادی برگزار شده، اما هواداران این تیم به افزایش قیمت واکنش مثبت نشان نداده و ورزشگاه را پر نکردند. آخرین‌باری که این اتفاق رخ داد، همین بازی برگشت پرسپولیس با الدحیل قطر بود که مسابقه بسیار مهمی برای سرخپوشان به‌شمار می‌آمد و از قضا عاقبتی تاریخی و به یادماندنی پیدا کرد، اما در کمال تعجب چیزی حدود ۱۰ هزار صندلی خالی ماند تا تعداد کمتری در این خاطره شیرین شریک شوند. برای بازی با الدحیل هم مدیران پرسپولیس دقیقا همین نرخ فعلی را در نظر گرفته بودند. اولین‌بار که مسوولان این باشگاه تصمیم به افزایش قیمت بلیت در مسابقات آسیایی گرفتند، بازی با الریان قطر در مرحله گروهی لیگ قهرمانان فصل گذشته بود که نهایتا نیمی از ظرفیت استادیوم خالی ماند.

تکرار این تجربه‌ها نشان می‌دهد تماشاگران ایرانی به افزایش قیمت بلیت ورزشگاه روی خوش نشان نمی‌دهند. اگرچه میانگین این قیمت در ایران واقعا اندک است و مطابق نرخ روز ارز می‌توان با پرداخت یک تا ۲ دلار در بهترین نقطه استادیوم آزادی مستقر شد، اما به هر حال شرایط اقتصادی مردم و مخصوصا قشر جوان استادیوم‌رو طوری نیست که به راحتی با افزایش قیمت کنار بیایند. البته ماجرای بازی پیش‌رو با السد استثنا است و با توجه به اهمیت تاریخی و کم‌نظیر بودن آن در تاریخ باشگاه پرسپولیس انتظار می‌رود با قیمت‌های جدید هم ورزشگاه پر شود، اما به‌طور کلی برای خیلی از تماشاگران سخت است که با هزینه ایاب و ذهاب شاید بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان خرج تماشای یک بازی کنند؛ رقمی که اگر شما فرزندتان را هم به همراه داشته باشید، دوبل خواهد شد.

در این میان نقد دیگری هم بر حرکت اخیر باشگاه پرسپولیس و اقدامات مشابه وارد است؛ اینکه آنها از اصل شناور بودن قیمت فقط برای گران کردن نرخ بلیت در مسابقات مهم استفاده می‌کنند و جنبه کاهش قیمت را نادیده می‌گیرند. به‌عنوان مثال همین تیم پرسپولیس پنج‌شنبه در جام حذفی با تیم لیگ یکی نود ارومیه بازی دارد و انتظار نمی‌رود استقبال خوبی از این دیدار به عمل بیاید. خب، پس چرا مدیران باشگاه برای ترغیب مردم به حضور در استادیوم، بهای بلیت این مسابقه یا دیدارهای مشابه را پایین نمی‌آورند؟

نظر شما