شناسهٔ خبر: 28777358 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

علم در 24مهرماه

سیناپرس: در میان انبوهی از اخبار و اطلاعات مناسبتی و خبری تقویم، رویدادهای مهم روز را از نگاه سیناپرس بخوانید.

صاحب‌خبر -
  • روز جهانی غذا
اولین بار سازمان ملل در سال 1945 پیشنهاد کرد 16 اکتبر هر سال مطابق با 24 مهر ماه به عنوان روز جهانی غذا بمنظور توجه دادن جهانیان به مسئله مهم غذا انتخاب شود. ولی تصویب این روز بعنوان روز جهانی غذا در نوامبر 1972 در بیستمین کنفرانس کشور ها که با شرکت اعضای سازمان خوارو بار و کشاورزی FAO تشکیل شده بود توسط دکتر پال رومانی وزیر بهداشت مجارستان که ریاست این کنفرانس را بعهده داشت اعلام شد . از آن به بعد هر سال 150 کشور جهان این روزرا برای توجه دادن جهانیان به سایه سیاه فقر و گرسنگی که عده ای را از داشتن حداقلی از غذا که بتواند سلامت آنها را تضمین کند محروم می‌کند معطوف داشتند .
از آن سال تا کنون هر سال عنوانی برای ا ین روز توسط فائو انتخاب می‌شود تا در بین کشور ها در زمینه های مرتبط مانند سوتغذیه ، گرسنگی و پیدا کردن راه حل ها در سطح جهان و منطقه بحث و تبادل نظر صورت گیرد و اقدامات موثری برای کاهش تعدادگرسنگان صورت گیرد ولی با وجود این تلاش ها تخمین زده می‌شود.امسال نیز روز جهانی غذا با شعار " اقدامات ما آینده را می‌سازد" ( our actions are our future ) نامگذاری شده است.
 
  • روزجهانی بیهوشی

روزجهانی بیهوشی برابر با ۱۶ اکتبر ۱۸۴۶ روزی است که اولین استفاده موفقیت‌آمیز از اتر برای بیهوشی به ثبت رسید. این اتفاق یکی از مهمترین رویدادهای مهم تاریخ پزشکی بود که در بیمارستان عمومی ماساچوست وابسته به دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد به وقوع پیوست. این کشف باعث شد تا بیمار بتواند از مزایای جراحی بدون درد استفاده ببرد. در حال حاضر این روز به عنوان روزجهانی بیهوشی در سراسر جهان به رسمیت شناحته شده‌است.
 
  • تأسيس سازمان بين ‏المللي خواربار و كشاورزيِ سازمان ملل متحد

كنفرانس خواروبار و كشاورزي ملل متحد درماه مه 1943م در امريكا تشكيل شد و كميسيون موقتي براي تنظيم پيش‏نويس اساسنامه سازمان جهاني خواروبار و كشاورزي به وجود آورد. در نهايت، اين سازمان موسوم به فائو در اكتبر 1945 در شهر رُم پايتخت ايتاليا تأسيس شد و اساسنامه آن در 16 اكتبر 1945م در كِبِك كانادا به تصويب 20 كشور حاضر رسيد.

  • انفجار اولين بمب هسته‏ اي چين

چيني ها در سال (1964)با آزمايش اولين بمب هسته اي خود، آژانس هاي جاسوسي غرب را غافلگير کردند. چيني ها سال ها براي دستيابي به بمب هسته اي از شوروي کمک دريافت مي کردند. اما اين کمک ها بنا به دلايلي قطع شد و هنگامي که چين اولين بمب هسته اي خود را آزمايش کرد، تهديدي بالقوه براي دو ابرقدرت جهان به شمار مي رفت. تنها سه سال پس از اين واقعه بود که چيني ها اولين بمب هيدروژني خود را هم آزمايش کردند. گفته مي شود چين از دهه هشتاد تا به امروز، (400)کلاهک هسته اي در اختيار دارد. البته برخي منابع به تازگي گفته اند چين تعدادي از کلاهک هاي هسته اي خود را نابود کرده است.

  • تاسیس شرکت والت دیزنی

شرکت والت دیزنی، شرکت رسانه‌های گروهی آمریکایی است، که بعنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های رسانه‌ای و سرگرمی جهان شناخته می‌شود.این شرکت در ۱۶ اکتبر ۱۹۲۳ توسط والت دیزنی و با مشارکت برادرش روی اولیور دیزنی، در قالب یک استودیو کوچک انیمیشن‌سازی تأسیس شد. شرکت ولت دیزنی بسرعت توسعه پیدا کرد و به یکی از بزرگ‌ترین استودیوهای هالیوود تبدیل شد.

  • کشف سیارک آلفا قنطورس بی‌بی

آلفا قنطورس بی‌بی نزدیک‌ترین سیاره فراخورشیدی به زمین است و پیرامون آلفا قنطورس بی می‌گردد و ۴/۳۷ سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی قنطورس واقع شده‌است. وجود این سیارک در اکتبر ۲۰۱۲ توسط گروهی از ناظران اروپایی اعلام‌شد.

 

  • تولد قطب الدين شيرازي

قطب الدين محمود شيرازي، فيلسوف، منجم و پزشك مشهور ايراني، در شيراز زاده شد. قطب الدين شيرازي پس از تاسيس رصدخانه‏ مراغه، ساليان زيادي در محضر خواجه نصيرالدين طوسي به سر برد و از دانش آن استاد برجسته، بهره‏ مند گرديد و علم نجوم را آموخت. قطب‏ الدين در مدت عمر خود سفرهاي بسيار كرد و در شهرها و كشورهاي مختلف با علماي متعدد و برجسته ‏اي مباحثه نمود و برتجربيات و اندوخته ‏هاي علمي خود افزود. از جمله آثار قطب الدين شيرازي مي‏توان به كتاب‏ هاي جامِعُ الاصول و نهايَةُالاِدراك اشاره كرد. وي در 710 ق درگذشت.

 

لینک کوتاه

نظر شما