شناسهٔ خبر: 28777151 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تشریح کرد

علت اصلی سرگردانی نقدینگی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید که اختلاف نرخ بازار سرمایه با بانک‌ها علت اصلی سرگردانی نقدینگی است

صاحب‌خبر -

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید که اختلاف نرخ بازار سرمایه با بانک‌ها علت اصلی سرگردانی نقدینگی است

محمود بهمنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به افزایش نقدینگی در کشور اظهار داشت: برای مدیریت نقدینگی باید به هر ترتیبی که شده است ثبات نرخ ارز را ایجاد کنیم، این موضوع فارغ از قیمت‌گذاری بر نرخ دلار و سایر ارزهای خارجی است.

  نرخ ارز مهم نیست، ثبات مهم است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اشکال اصلی تلاطم ارزی است، ادامه داد: در درجه اول مهم نیست که ارز چه قیمتی دارد بلکه ثبات از اهمیت برخوردار است چرا که برای تعیین نرخ ارز نوسان 10 درصدی قابل قبول است اما تغییرات ناگهانی ضربه مهلک است.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: تغییرات ناگهانی نرخ ارز باعث سرگردانی سرمایه‌گذاران می‌شود و آنها تا کاهش امواج متلاطم نوسان ارزی تصمیم نمی‌گیرند.

وی با اشاره به مدیریت نقدینگی سرگردان در کشور بیان داشت: بنابراین برای اینکه نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری هدایت شود بهترین و تنها راه مدیریت عرضه و تقاضای ارزی است، به عبارتی باید واردات و صادرات مدیریت شود و ارز ناشی از صادرات باید به کشور برگردد. بهمنی در ادامه گفت‌وگو، با تاکید بر اهمیت مدیریت صادرات و واردات گفت: اگر توانستیم صادرات و واردات را مدیریت کنیم در واقع عرضه و تقاضا مدیریت شده که بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی کشور را بر طرف می‌کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بی‌اعتمادی و نگرانی مردم را به سمت سرمایه‌گذاری در ارز می‌برد، اظهار داشت: این در حالی است که باید با افزایش اعتماد مردم سرمایه‌ها به سیستم بانکی هدایت شود، در حال حاضر نرخ سود بانکی با نرخ بازار سرمایه تطبیق ندارد.

وی گفت: انگیزه برای جذب سرمایه در سیستم بانکی پایین است، باید انگیزه افزایش پیدا کند اینکه سود 10 درصدداده شود کسی را به سمت سرمایه‌گذاری در بانک‌ها هدایت نمی‌کند آن هم در شرایطی که سود سرمایه اوراق 20 درصد است، یا باید آن را تعدیل کنیم یا نرخ دو سود با هم تطبیق پیدا کند.

  لزوم افزایش انگیزه برای سپرده ارزی

رییس کل سابق بانک مرکزی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور ظروف مرتبط است، بیان داشت: نقدینگی سرگردان به راحتی می‌تواند از یک بازار به بازار دیگر برود، اگر هزار و 700 هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان را مدیریت نکنیم به سمت ارز، سکه، مسکن و خودرو می‌رود.

این نماینده مجلس با تاکید براینکه مدیریت نقدینگی به راحتی انجام می‌شود، اظهارداشت: سپرده‌های ارزی نیز می‌تواند انگیزه‌سازی کند اما مردم باید مطمئن باشند که اصل و سود ارزهای شان را هر زمان که بخواهند می‌توانند از بانک‌ها بگیرند چرا که برای آنها صرف ندارد ارزشان را به ارزش ریال دریافت کنند.

 

نظر شما