شناسهٔ خبر: 28774034 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مرکز رسیدگی به امور مساجد | لینک خبر

در نشست شنبه‌های انقلاب مطرح شد

قرض‌الحسنه مساجد، بهترین مدل اسلامی بانکداری است

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور عترت و نماز گفت: قبل از انقلاب نمازخوان داشتیم اما اما نخبگان کشور به نماز خواندن خود افتخار نمی‌کردند، اما امروز به نماز افتخار می‌کنند و قهرمانان ورزشی بعد از پیروزی سجده شکر بجا می‌آورند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از فارس، بیست و ششمین نشست «شنبه‌های انقلاب» با موضوع «مساجد و نماز» صبح امروز شنبه ۲۱ مهرماه برگزار شد.

در این نشست که در شبستان مسجد صفای تهران برگزار شد، افرادی چون محمود مظفر قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور، حجت‌الاسلام سید جواد بهشتی مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور عترت و نماز، حجت‌الاسلام احسان رضایی مسؤول بسیج مساجد و محلات، حجت‌الاسلام سعید دسمی مسؤول سابق بسیج مساجد و محلات، حجت‌الاسلام عبدالعلی گواهی تولیت امامزاده صالح (ع) و جمعی دیگر از مسئولان و نخبگان علمی حضور داشتند.

امروز نخبگان به نمازخواندن افتخار می‌کنند

در آغاز این مراسم، حجت‌الاسلام بهشتی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور عترت و نماز گفت: پیامبر(ص) کار رسالت خود را با اقامه نماز آن هم به جماعت آغاز کردند و زمانی که وارد مدینه شدند نیز به ساخت مسجد به عنوان اولین کار پرداختند و سالها بعد با گسترش اسلام برای دعوت دیگر حاکمان جهان به اسلام در نامه‌نگاری‌هایشان آنان را دعوت به نماز و تسبیح خدا کردند. جمهوری اسلامی ایران هم که امروز ۴۰ سالگی عمر خود را جشن گرفته است، براساس یاد، نام و ذکر خدا کار خود را از مساجد آغاز کرد و بر لبان انقلابیون ما ذکر الله اکبر بود.

 

حجت‌الاسلام بهشتی با اشاره به اینکه اهتمام به نماز در سند جامع نظام جمهوری اسلامی مطرح شده است، تصریح کرد: در سال ۷۶ سند جامع نماز در کشور تدوین شد و تمامی دستگاهها و ارکان اجرایی کشور مامور شدند تا ذیل آن به تدوین سندی پیرامون نماز برای دستگاه خود تدوین کنند. وزارت آموزش و پرورش مامور شد تا ارکان نماز را در بنای مدارس، آموزش دانش آموزان و خانواده ها بگنجاند به طوری که امروز بحث آموزش نماز در کتاب های درسی پایه‌های مختلف مدارس وجود دارد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور عترت و نماز گفت: قبل از انقلاب نمازخوان داشتیم اما نخبگان کشور به نماز خواندن خود افتخار نمی‌کردند اما امروز یکی از پارامترهای مدنظر در انتصابات اهمیت دادن به نماز است. امروز ورزشکاران و نخبگان به نماز خواندن افتخار می‌کنند و قهرمانان ورزشی ما بعد از پیروزی سجده شکر انجام می‌دهند.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس سراسری نماز به صورت سالانه گفت: مقام معظم رهبری علاوه بر صدور پیام سالانه برای حج، هرسال پیامی به اجلاس نماز ارائه می‌کنند که نشان از اهمیت نماز نزد ایشان دارد. اجلاس نماز ۳ سال پیرامون مسجد به بحث و تبادل نظر پرداخت و سال گذشته به موضوع فضای مجازی و تولیدات هنری با موضوع نماز پرداخت.

 امروز همه صنوف از نمازخانه و مسجد بهره‌مند هستند

در ادامه این نشست محمود مظفر، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به دستاورد های انقلاب اسلامی در حوزه نماز و مساجد و مقایسه جایگاه نماز قبل و بعد از انقلاب گفت: چند سال نخست پس از انقلاب، کشور درگیر نفاق و تروریسم بود، سپس جنگ به ما تحمیلی شد؛ پس از پیروزی در جنگ نیز شرق و غرب ایران اسلامی را آماج تحریم‌های گسترده قرار دادند اما آنچه که تا امروز انقلاب را حفظ کرده نماز و محوریت مسجد در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: در گذشته نماز خوانده می‌شد اما انقلاب، اقامه نماز را در جامعه زنده کرد، اقامه یعنی نمازی که با فساد، فحشا، طاغوت و استکبار مبارزه می‌کند.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: مساجد قبل از انقلاب منفعل بودند اما انقلاب اسلامی آن‌ها را فعال کرد در حقیقت انقلاب، مسجد را محور تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... قرار داد.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی دو محور آسان‌سازی و آشناسازی نماز را پس از انقلاب اسلامی اجرا کرد گفت: آسان سازی به این معنی که انقلاب اسلامی دسترسی ها را به مساجد و نمازخانه ها راحت کرد به نحوی که در حال حاضر در تمام مدارس، دانشگاه ها، پارک ها، جاده ها، اداره ها، مراکز خرید، پادگان ها، تفرجگاه ها و... نمازخانه و مسجد وجود دارد.

مظفر افزود: آشنا سازی مردم با معارف و کارکردهای نماز از دیگر محور هایی است که پس از انقلاب اسلامی حاصل شد؛ در نظام جمهوری اسلامی ایران مردم با حقیقت نماز آشنا شدند و نسبت به آن درک پیدا کردند به نحوی که تارک الصلاةها، نمازخوان شدند و دائم‌الصلوةها نسبت به وظیفه دینی خود درک اجتماعی و فرهنگی پیدا کردند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره ها و همایش های نماز در نظام اسلامی ایران گفت: جشن‌های تکلیف، همایش‌های نماز دانش‌آموزی و دانشجویی، تولید نرم افزارهای تخصصی نماز از جمله دستاورد های انقلاب اسلامی در حوزه نماز است که قبل از انقلاب وجود نداشت.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور تشریح کرد: پس از انقلاب، هزاران مسجد و نمازخانه توسط مردم و خیرین ساخته شده که این نشان از توجه ویژه مردم به امر نماز است.

مظفر در ادامه بیان دستاورد های انقلاب اسلامی در حوزه نماز و مساجد گفت: پس از انقلاب اسلامی مرکز تخصصی نماز به وجود آمد؛ این مرکز به مربیان مهد روش آموزش نماز، به پرستاران نحوه خواندن نماز بیمار، به فیلم سازان چگونگی ساخت فیلم‌هایی با موضوع نماز، برای داستان نویسان نیز آموزش های تخصصی برای نوشتن کتاب و ... را ارائه می‌دهد.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه عده ای با اهداف خاص یا از سر غفلت ادعا می‌کنند پس از انقلاب استقبال مردم به نماز کاهش یافت است اظهار کرد: دسترسی گسترده به مساجد و نمازخانه ها موجب شده تا نمازخواندن سهل شود، اگر قبل از انقلاب در محله ها آن هم به تعداد کم مسجد وجود داشت امروزه دانشگاه ها، اداره ها، مدارس و... دارای مسجد و نماز خانه هستند و به طور کلی همه مردم در هر صنفی که باشند به نمازخانه دسترسی دارند و امروز نماز بخشی از زندگی مردم شده است.

این کارشناس امور دینی با اشاره به اینکه هزاران مقاله، پژوهش نامه، پایان نامه در خصوص نماز نوشته شده است، گفت: پژوهش ها و پایان نامه ها که از ابتدای انقلاب تا امروز نوشته شده است نشان می‌دهد که اعتقاد ۹۰ درصد مردم به مبانی دینی پس از انقلاب اسلامی بیشتر شده است و مردم نسبت به قبل از انقلاب گرایش بیشتری به نماز پیدا کرده اند.

مظفر در پایان اظهارات خود گفت: بُعد نماز به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری بسیار رشد کرده است به عنوان نمونه اقامه نماز جماعت ظهر عاشورا که برگرفته از قیام امام حسین(ع) است پس از انقلاب اسلامی به وجود آمده است یا نمازهای اعیاد و مراسم که در دوران طاغوت اصلا مفهوم اجتماعی نداشتند پس از انقلاب اسلامی با شکوه هرچه تمام تر برگزار می‌شود.

قرض‌الحسنه‌های مساجد، بهترین مدل اسلامی بانکداری

حجت الاسلام احسان رضایی، مسؤول بسیج مساجد و محلات در ادامه بیست و ششمین شنبه انقلاب در سخنانی با بیان اینکه خدمات اجتماعی مساجد به برکت شکل گیری انقلاب اسلامی در کشور بوده است، اظهارداشت: یکی از کارکردهای مهم اجتماعی مساجد، خدمات گروه های جهادی است که به برکت انقلاب اسلامی، این گروه ها به عنوان محل تجمع برادران بسیجی و غیربسیجی در مساجد با هدف خدمت رسانی به مردم و نیازمندان شکل گرفت.

 

وی ادامه داد: مساجد محل تجمع نیروی انسانی گروه های جهادی، جمع آوری کمکهای مالی، امکانات و کالاهای مورد نیاز نیازمندان است و گروه های جهادی از مساجد اعزام می‌شوند تا با حضور در مناطق محروم به ارائه خدمات بپردازند.

رضایی اضافه کرد: برخی از اعضای گروه های جهادی مورد هجمه ضدانقلاب قرار گرفتند به طوری که در مسیر خدمت رسانی جهادی به نیازمندان، شهید نیز اهدا شده است.

مسئول بسیج مساجد و محلات با بیان اینکه مساجد در حوادث غیرمترقبه به عنوان کانون خدمت رسانی فعال می‌شود، افزود: در زمان سیل و زلزله‌های اخیر کشور، مسجد همواره به عنوان محل مورد اعتماد مردم، کانون مراجعات مردمی برای ارائه کمک به نیازمندان بوده است.

وی اضافه کرد: مساجد کشور به منظور ارائه کمک به نیازمندان محل در مدل اسلامی بانک ها به تاسیس صندوق های قرض الحسنه به صورت رسمی یا غیررسمی مبادرت می‌کنند تا باری از سیستم اداری کشور نیز برداشته شود.

رضایی با بیان اینکه مساجد در زمان جشن های نیکوکاری از مرکز فعال کشور هستند، تصریح کرد: مساجد در جشن‌های نیکوکاری به مناسبت سال تحویل، ماه رمضان، بازگشایی مدارس و ... با تهیه بسته های حمایتی توسط هیات امنا، روحانی و اهالی مسجد، محلی برای کمک به نیازمندان می‌شوند.

مسئول بسیج مساجد و محلات با اشاره به تلاش های اهالی مسجد در تهیه جهیزیه دختران بی بضاعت افزود: اهالی مسجد و بسیجیان با تهیه نیازهای جهیزیه دختران بی بضاعت زمینه ورود آنان به خانه بخت را فراهم می‌کنند.

وی گفت: یکی دیگر از کارکردهای اجتماعی مسجد به برکت انقلاب اسلامی فراهم کردن بستر لازم برای مشاغل خانگی و کارگاه‌های صنایع دستی برای نیازمندان است که این فعالیت اقتصادی هرچند محدود، معاش آنان را تامین می‌کند.

رضایی افزود: بی سوادی یکی از میراث های پهلوی برای انقلاب اسلامی بود که انقلاب برای حل این مشکل نهضت سوادآموزی را ایجاد کرد و در این زمینه مساجد به عنوان یک پایگاه فعال به مدرسه و مکتب تبدیل شد و اهالی مسجد نیز همچون معلم به سوادآموزی به مردم مشغول شدند.

مسئول بسیج مساجد و محلات کشور اضافه کرد: مساجد در کنار ایجاد بستر برای سواد آموزی، این روزها کانون علم و آموزش های علمی روز نیز شده است و در فضای مسجد کلاس های رباتیک، رایانه، کنکور و الکترونیک با بستر سالم و معنوی برای جوانان و نوجوانان برپا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مسجد در مسائل اجتماعی کانون حل اختلاف و دعواهاست، گفت: بزرگان مسجد، اهالی، هیات امنا و روحانی مسجد در زمان بروز دعوا و اختلاف میان اهالی محل به ریش سفیدی و میانجی گری می‌پردازند .

رضایی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: خیریه های مساجد با شناسایی نیازمندان و بی سرپرستان به پوشش و حمایت از آنان می‌پردازند که این از برکات انقلاب اسلامی است.

مسجد به عنوان هسته اصلی در انقلاب نقش داشته است

سردار سیروس صابری جانشین سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ و یکی از فرماندهان دفاع مقدس در ادامه این نشست در سخنانی گفت: یک تجربه خوبی از مساجد در دوران انقلاب اسلامی بدست آمده است و مسجد توانسته است کانون و هسته اصلی انقلاب اسلامی باشد.

 

وی اضافه کرد: دوران انقلاب در مساجد اعلامیه های امام خمینی (ره) توزیع می‌شد و با وجود همه فشارها و محدودیت‌های پهلوی به مرکز اطلاع رسانی و خبری در بین مردم در آن زمان بود.

صابری با اشاره به تشکیل بسیج در مساجد ادامه داد: کاربرد دیگر مساجد در دوران انقلاب اسلامی تشکیل نیروهای امنیتی و حفاظتی بود که مسئولیت آنها حفاظت از مراکز و محله ها بود و حتی نیروهایی آموزش داده را به سطوح مختلف کشور برای دفاع از میهن اسلامی روانه می‌کرد.

جانشین سپاه محمد رسول الله گفت: مسجد افراد را با کلمه زیبای شهادت، ایثار و از خود گذشتگی آشنا می‌کند که نمونه واقعی آن را می‌توان در دوران دفاع مقدس مشاهده کرد.

وی تاکید کرد: مسجد هم یک کانون فرهنگی است و هم یک پادگان  نظامی که در آن به افراد رزم های اولیه آموزش داده می‌شود تا برای دفاع از کشور آماده شوند.

صابری با بیان اینکه مسجد کانون تجمعات بوده و هست افزود: در دوران دفاع مقدس، مسجد به غیر از این که محلی برای سازماندهی افراد باشد در جایگاه یک پشتیبان هم ظاهر شد و مایحتاج جبهه های جنگ را جمع آوری و به جبهه های حق علیه باطل روانه می‌کرد.

وی تصریح کرد: مسجد اکنون در جایگاه یک تربیت گاه برای جوانان در کل کشور تبدیل شده است.

جانشین سپاه محمد رسول الله گفت: همان طور که مساجد در وقوع انقلاب اسلامی تاثیر داشته است در دوران دفاع مقدس هم تقش مهمی را ایفا کرد و حتی جایگاهی برای اتحاد و همدلی بود.

وی با اشاره به نقش مساجد در دوران جنگ ادامه داد: مسجد جامع خرمشهر گل سر سبد و نمونه ای از جایگاه مسجد در دوران دفاع مقدس است و این مسجد به عنوان نماد مقاومت و ایستادگی شناخته شد.

صابری همچنین گفت: ۱۷۹۱ مسجد در سطح شهر تهران موجود است که تک تک این مساجد کانون و پایگاهی برای حفاظت و امنیت تهران بزرگ است و توانسته در بین مردم و جوانان جایگاهی ویژه باز کند.

وی در پایان اظهارات خود گفت: در همه دوران ها ما شاهد آن بودیم که مسجد در همه کارها پیش قدم بوده و از هیچ کمکی مضایقه نکرده است.

مسجد کانون ولایت مداری، نظم پذیری و مبارزه با ظلم است

حجت‌الاسلام سعید دسمی مسؤول سابق سازمان بسیج مساجد و محلات کشور نیز در سخنانی با بیان این که مسجد در جایگاه تربیتی قرار دارد اظهارداشت: نقش تربیتی مساجد همانند نقش های دیگر بی بدیل و بنیادی بوده و هست.

وی ادامه داد: مسجد توانسته است جوان انقلابی و مومن را تربیت کند و حتی توانسته است رزمندگان جان برکفی را آموزش داده و روانه جبهه های جنگ کند.

دسمی تاکید کرد: اکنون مسجد در جنگ های نرم فعال است و نیروهای مومن و معتقدی را برای مقابل با تهاجمات فرهنگی آموزش می‌دهند.

مسئول سابق سازمان بسیج مساجد و محلات کشور گفت: مسجد به صورت خودجوش در همه کارها پیش قدم و جزو پا به‌رکاب ها به حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: در دهه ۸۰، طرحی به نام اسوه در ۲۹ هزار مسجد در سطح کشور اجرا شد که توانسته است الگوهای عالی را به جوانان نشان دهد.

دسمی ادامه داد: به عنوان نمونه یک مسجد در استان کرمان توانسته است با ایجاد یک خیریه ۳۰۰خانوار را تحت پوشش خود قرار دهد؛ این مورد را می‌توان یکی از اقدامات طرح اسوه نام برد.

وی تاکید کرد: اساس وجود مسجد تربیت و مسئولیت پذیر کردن افراد و حتی جایی برای طهارت روح و نفس انسان است.

مسئول سابق سازمان بسیج مساجد و محلات کشور با بیان اینکه مسجد در جایگاه تربیت و آموزش قرار دارد، افزود: افراد با آموزه های الهی و دينی در این مکان آشنا می‌شوند و توشه ای برای دنیا و آخرت خود بدست می‌آورند.

وی بیان کرد: مسجد کانون و جایگاه ولایت مداری، نظم پذیری، عشق ورزی، ارتباطات اجتماعی و مبارزه با ظلم است؛ درباره حضور در مسجد روایاتی موجود است که باعث تزکیه نفس و بالا بردن اراده انسان‌ها می‌شود.

دسمی با اشاره به نقش موثر مسجد در سطح جامعه ادامه داد: در مسجد حرکت های خوبی راه افتاده است که نمونه آن را می‌توان در تشکیل حلقه های صالحین مشاهده کرد که جایگاه ویژه در حوزه تربیتی دارد.

مسئول سابق سازمان بسیج مساجد و محلات کشور تاکید کرد: ارائه آموزه‌های دینی از هر طریقی امکان دارد ولی از طریق مسجد راحت‌تر صورت می‌گیرد و باعث جذب بیشتر افراد می‌شود.

وی بابیان این که از طریق مسجد می‌توان افراد را با آموزهای دینی آشنا کرد ادامه داد: این آموزه ها از طریق حلقه‌های صالحین در سطوح مختلف کشور انجام می‌شود.

دسمی تاکید کرد: مساجد امروز چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ کمی قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.

وی تصریح کرد: مسجد فارغ از بحث تربیتی و آموزشی می‌تواند مکانی برای امور تفریحی و سرگرمی برای همه افراد باشد و حتی خانواده ها می‌توانند از این طریق ارتباط مناسبی با مسجد برقرار کنند و به نوعی مسجد باید تبدیل به یک پارک معنوی برای افراد شود.

دسمی در پایان سخنان خود گفت: افرادی از کشورهای اسلامی به ایران می‌آیند تا طرح‌های مختلفی که در مساجد ما اجرا می‌شود را الگوبرداری کرده و در کشورهای خود انجام دهند.

مساجد به صورت مردمی باید اداره شود

حجت الاسلام عبدالعلی گواهی تولیت امامزاده صالح (ع)، در همایش شنبه هاى انقلاب گفت: پیروزی انقلاب با مساجد شروع شد و با مساجد هم ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: انقلاب اسلامی دستاوردهاى مهمی در زمینه‌هاى مختلف داشته است. از جمله مهمترین دستاوردهاى انقلاب اسلامی در زمینه فرهنگی است. ریشه تحولات فرهنگی در انقلاب اسلامی هم از مساجد است. کارکرد مساجد قبل و بعد از انقلاب بسیار متفاوت بوده است. قبل از انقلاب صرفا چند دقیقه در مساجد برای نماز باز می‌شد و کارکرد جدی نداشته است.

حجت‌الاسلام گواهی با اشاره به نقش مساجد در انقلاب اسلامی اظهار اشت: انقلاب اسلامی از مساجد شروع شد. مردم اخبار سیاسی را از مساجد دریافت می‌کردند. خیلی اوقات اخبار را در گوشی بهم منتقل  می‌کردند و این اخبار از مساجد به یک جریان در کشور تبدیل شد. کار دیگر مسجد بسیج همگانی بود. رویش جهادگران و بسیجیان از مسجد بود. در مسجد با یکدیگر آشنا می‌شدند.

تولیت امامزاده صالح ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی، دعاها، بیشتر به صورت فردی خوانده می‌شد و به تعداد کمی محدود می‌شد، امروز دعاهای کمیل در سراسر کشور به صورت مفصل خوانده می‌شود. در همه نقاط کشور دعای ندبه خوانده می‌شود. قبل از انقلاب دعای ندبه مرحوم کافی مشهور بود که آن هم به مناسبات خاص محدود بود.
در زمان جنگ تحمیلی اعزام به جبهه ها از مساجد بود. حرکت هاى مثل بسیج از داخل مسجد رونق پیدا کرد. امروز هم پایگاه هاى بسیج باید داخل مسجد باقی بماند و تقویت شوند. حلقه‌هاى صالحینی که در مساجد برگزار می‌شود بسیار مهم است و نقش بسیار مهمی در مسایل تربیتی دارد. حتى صندوق‌هاى رأى که در مساجد گذاشته می‌شود، از رونق بیشتری نسبت به سایر صندوق هاى رأى دارد. مردم می‌گویند برویم رأى بدهیم که مورد رضای خدا باشد.

وی در پایان گفت: مسجد نقش اجتماعی بسیار مهمی دارد. حضور در نماز جماعت انسان را با درد مردم آشنا می‌کند و انسان را وادار به عمل اجتماعی می‌کند. شاید یک دلیل ثواب بالای نماز جماعت که در روایات ذکر شده است، همین ارتباطات اجتماعی باشد. امروز هم برای حل مشکلات‌مان باید به دوران اول انقلاب بازگردیم که مردم کنار یکدیگر بودند و در عزا و عروسی کمک حال یکدیگر بودند. چقدر خوب است رسم شود که در مساجد مراسم عقد برگزار شود. ما در امامزاده صالح فضایی را آماده کردیم که مردم به صورت رایگان بیایند و مراسم عقدشان را در آنجا برگزار کنند. نباید بیش از حد به ظاهر مساجد توجه کرد. نباید به مناره‌های بلند و خاص توجه کرد. باید محتوای مساجد را پررنگ کرد. اداره مسجد را باید خود مردم در دست بگیرند. اگر مسجدی دولتی اداره شود، آن مسجد روح نخواهد داشت. البته دولت باید وظیفه خود را عمل کند و پولی هم که به مساجد کمک می‌کند از جیب همین مردم است.

برچسب‌ها:

نظر شما