شناسهٔ خبر: 28772488 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

کدام یک از امیدی‌ها و مستقلین به CFT رای مخالف دادند

تهران (پانا) - لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم به رغم تمام پیام‌ها، اعتراض‌های خیابانی و تومارکشی‌ها و فریادهای مخالفان در صحن علنی بهارستان با 143 رای موافق به تصویب رسید.

صاحب‌خبر -

نمایندگان مخالف تصویب الحاق دولت به کنوانسیون بین‌المللی CFT صبح یکشنبه (15 مهر) در اقدامی جالب طی دو درخواست با 18 و 40 امضا از علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی خواستند تا ماده 126 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درباره رای‌گیری علنی را برای کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم اعمال کند.

رئیس مجلس بعد از طرح این دو درخواست موضوع را به رأی نمایندگان گذاشت که در نهایت نمایندگان با 117 رأی مخالف و 11 رای موافق و 17 رأی ممتنع اعلام کردند که با رأی‌گیری علنی برای لایحه الحاق دولت جمهوی اسلامی به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم مخالفند بنابراین روند رأی‌گیری به صورت عادی و بدون اعلام اسامی موافقان و مخالفان صورت گرفت.

در نهایت CFT با 143 رای موافق، 120 رای مخالف و 5 رای ممتنع در صحن علنی بهارستان به تصویب رسید تا این لایحه جنجالی برای تایید نهایی راهی شورای نگهبان شود.

اعضای فراکسیون اصولگرایان (ولایی) مجلس شورای اسلامی که طیف اصلی مخالفان کنوانسیون CFT را تشکیل می‌دهند بعد از این اتفاق اعلام کردند که اسامی مخالفان این کنوانسیون را منتشر خواهند کرد.

این مهم نیز عملیاتی شد و چند نماینده مجلس همچون احمد امیرآبادی فراهانی و اکبر رنجبرزاده، دبیران هیات رئیسه مجلس به علاوه سیدمحمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر اقدام به انتشار لیست مخالفان الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به یکی از اصلی‌ترین توصیه‌های FATF به ایران یعنی کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم کردند.

امیرآبادی در صفحه شخصی خود در توئیتر با انتشار اسامی مخالفان می‌نویسد:

«برای ثبت در تاریخ اسامی را منتشر می‌کنیم»

*برای تماشای تصویر کامل روی آن کلیک کنید*

نکته جالب لیست منتشرشده این است که تنها 96 نام در آن وجود دارد و این یعنی 24 نماینده به CFT رای مخالف داده‌اند ولی حاضر نشده‌اند نامشان در زمره مخالفان به صورت علنی اعلام شود.

مورد دیگری که باید به آن توجه کرد این است که در میان 96 نام منتشر شده، 5 چهره امیدی (اصلاح‌طلب) مجلس شورای اسلامی نیز به چشم می‌خورند.

امیدی‌هایی که حاضر نشدند به تصمیم فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی درباره کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم احترام بگذارند، عبارتند از:

1) شهاب نادری، نماینده مردم پاوه.

2) نبی هزارجریبی، نماینده مردم گرگان.

3) محمدرضا صباغیان، نماینده مردم مهریز.

4) یحیی کمالی‌پور، نماینده مردم جیرفت.

روح‌الله بابایی صالح، نماینده مردم بویین زهرا.

فراکسیون مستقلین (نزدیک به رئیس مجلس شورای اسلامی) نیز پیش از این اعلام کرده بود که این فراکسیون به لایحه الحاق دولت به کنوانسیون بین‌المللی CFT رای مثبت خواهد داد ولی بازهم 5 نماینده حاضر به تبعیت از تصمیم جمعی فراکسیون و انجام کار تشکیلاتی نشده‌اند که اسامی آنان عبارت است از:

1) ذبیح نیکفر، نماینده مردم لاهیجان.

2) زهرا سعیدی مبارکه، نماینده مردم مبارکه.

3) حسین نیازآذری، نماینده مردم بابل.

4) علی گل مرادی، نماینده مردم ماهشهر.

5) حسن خسته‌بند، نماینده مردم بندرانزلی.

پیش از این و در جریان اقدام الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ماجرای استیضاح مسعود کرباسیان، وزیر پیشین اقتصاد و دارایی و تمرد او از تصمیم جمعی فراکسیون امید، محمد علی وکیلی، دبیر اصلاح‌طلب هیات رئیسه مجلس به پانا گفته بود که در فراکسیون امید کمیته‌ای برای ارزیابی اقدام اعضا و جلوگیری از تکرار این قبیل مسائل به ریاست عبدالرضا هاشم‌زائی، دیگر نماینده مردم پایتخت تشکیل شده است.

بهرام پارسایی، نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی پیش‌تر اعلام کرده بود که اقدامات اصولگرایان خانه ملت و مانور آنان روی مبحث شفافیت باتوجه به فضای تخریبی موجود، «زمین زدن» لایحه دولت برای الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم است به همین دلیل امیدی‌ها با این درخواست آن چنان که باید و شاید همراهی نمی‌کنند.

علی مطهری، نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی نیز پیش‌تر ضمن اعلام مخالفت خود با طرح شفافیت آرا نمایندگان، گفته بود که تا زمان وجود نظارت استصوابی شورای نگهبان، نمی‌توان به دنبال شفافیت رای نمایندگان بود چرا که این مسئله وکلای ملت را دست به عصا خواهد کرد.

نظر شما