شناسهٔ خبر: 28771065 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

معرفی تمام ژانرهای اصلی و فرعی در سینما و طبقه بندی آن ها (ژانر مورد علاقه شما کدام است ؟)

امیرحسین بهمنیار

صاحب‌خبر -
  • اگر فیلم‌باز خوبی باشید احتمالا اطلاعاتی درباره انواع ژانرها در سینما دارید. البته دسته بندی ژانرها در سینما زیاد استاندارد نیست و فرمول خاصی نداشته و فقط به سبک فیلم بستگی دارد. گاهی ممکن است ژانر اصلی یک فیلم از نظر یک مخاطب اکشن و از نظر مخاطب دیگر فانتزی باشد. در هر صورت احتمالا هنوز با برخی از ژانرهای این لیست آشنایی ندارید. در این فهرست مهم ترین های ژانرهایی سینمایی به همراه ژانرهای فرعی را در اختیارتان قرار می دهیم.
  • ژانر مورد علاقه شما کدام است؟

 

 

  • ژانر اکشن (Action)

 

  • فیلم های اکشن فیلم های پربودجه ای هستند که شامل این ویژگی ها می باشند: صحنه های هیجان انگیز، بدلکاری، تعقیب و گریز، نجات، نبرد، مبارزه، فرار، فاجعه های نابودکننده (سیل، انفجار، وقایع طبیعی، آتش سوزی و غیره)، نان استاپ موشن، ریتم و گام سریع و قهرمان های مثبت ماجراجو و اغلب دو بعدی، و نبرد میان شخصیت های منفی. مانند سریال های فانتزی و جاسوسی جیمز باند، فیلم های رزمی، فیلم های اقتباسی از بازی های ویدیویی، سینمای تجارتی سیاهان و برخی از فیلم های ابرقهرمانی. یکی از ژانرهای فرعی آن فیلم های واقعه ای (disaster film) است.

 

 

 

  • ژانر ماجراجویی (Adventure)

 

  • فیلم های ماجراجویی داستان های مهیجی هستند که تجربه های جدید یا مکان های عجیب و غریب، همانند داستان های اکشن، را در اختیارتان قرار می دهند. از جمله فیلم های سنتی شمشیربازی یا دزدان دریایی، فیلم های سریالی و تاریخی (همانند فیلم های ژانر حماسی)، جستجو و سفر برای قاره های گمشده، حماسه های صحرایی یا جنگلی، یافتن گنج، فیلم های واقعه ای یا جستجو برای چیزهای گمشده.

 

 

  • ژانر کمدی (Comedy)

 

  • کمدی شامل فیلم ها و داستان های خنده دار است که برای سرگرمی و خنده مخاطب (از طریق شوخی) و به وسیله اغراق موقعیت، زبان، اکشن، ارتباطات و شخصیت ها، به وجود می آید. مانند کمدی بزن بکوب، کمدی رمانتیک، اسکروبال، نقیضه، کمدی سیاه (کمدی سیاه هجوی) و غیره.

 

 

 

 

  • ژانر جنایی و گانگستری (Crime & Gangster)

 

  • فیلم های جنایی و گانگستری براساس اعمال جنایتکاران، خلافکاران، سارقان، خلافکاران زیرزمینی، اوباش خلافکار و قاتلین، ساخته شده است. در این فیلم های جنایی و گانگستری یک کاراگاه نقش اصلی را برعهده داشته و داستان را به جلو می برد. فیلم های کارآگاهی در سال های ۴۰ و ۵۰ (فیلم های کلاسیک نوآر) در اوج بودند. بنابراین، فیلم های جنایی و گانگستری اغلب به عنوان فیلم نوآر یا کارآگاهی شناخته شده و گاهی اوقات تریلر جنایی نامیده می شود. زیرا این فیلم ها باهم شباهت هایی هم دارند. فیلم های “قاتل های سریالی” نیز در این طبقه بندی قرار می گیرند.

 

 

 

  • ژانر درام (Drama)

 

  • فیلم های درام فیلم هایی معمولا جدی هستند که شخصیت ها، فضاها، شرایط و داستان های حقیقی درباره شخصیت ها و ارتباطات شان را نشان می دهد. معمولا در این فیلم ها بر روی جلوه های ویژه، کمدی یا اکشن تمرکز نشده و با داشتن داستان های فرعی بسیاری یکی از بلندترین ژانرهای فیلم محسوب می شوندو فیلم های زندگی نامه ای درام یکی از ژانرهای فرعی فیلم های درام هستند که بزرگسالانه محسوب می شوند. گاهی اوقات ژانر درام و رمانتیک با هم یکی در نظر گرفته می‌شوند که در واقع اینطور نیست و ژانر درام لزوما پر از داستان های عاشقانه نیست.

 

 

 

 

  • ژانر حماسی و تاریخی (Epic/historical)

 

  • فیلم های حماسی عبارت اند از درام های تاریخی، جنگی، قرون وسطایی یا دوره ای، که یک دوره مشخص از تاریخ را انتخاب می کنند. فیلم های حماسی بخش هایی از فیلم های ماجراجویانه را نیز شامل می شود و داستان های تاریخی، تخیلی، اسطوره ای، افسانه ای یا قهرمانی را به نمایش می گذارد. همچنین یک دوره یا فضای خارجی، طراحی لباس به همراه شکوه و عظمت سینمایی، گسترده درام، مراحل تولید و موسیقی متن، نیز به آن می افزاید. فیلم های حماسی معمولا شکل وسیع تر فیلم های زندگی نامه ای محسوب می شوند.

 

 

 

  • ژانر وحشت (Horror)

 

  • ژانر وحشت برای ایجاد حس ترس و وحشت در مخاطب ایجاد شده و اغلب پایان دلهره آور و شوکه کننده ای دارد که در عین حال بیننده را میخکوب و سرگرم کرده است. فیلم های ترسناک انواع مختلفی از فیلم ها را شامل می شود، از فیلم های کلاسیک صامت نوسفراتو گرفته تا فیلم های هیولایی امروز که براساس جلوه های کامپیوتری ساخته می شود. این ژانر اغلب با ژانر علمی تخیلی ادغام شده و صحنه هایی از هیولاهای ساخته تکنولوژی و یا تخریب زمین توسط بیگانه ها را نشان می دهد. ژانر فیلم های فانتزی یا ماورالطبیعه را نمی توان همیشه با ژانر وحشت یکی دانست. از جمله ژانرهای فرعی فیلم های ترسناک عبارت اند از کشتار، خون آلود، روانی، مبارزه برای بقا، فیلم های وحشتناک نوجوانان، فیلم اکتشافی، قاتل سریالی، فعالیت های ماورالطبیعه، زامبی، شیطانی، هیولایی، دراکولا، فرانکنشتاین و غیره.

 

 

 

  • ژانر موزیکال (Musical/dance)

 

 

  • فیلم های رقص و موزیکالی فیلم هایی هستند که از رقص و آهنگ بهره برده (در بخشی از داستان با صحنه های رقص و آواز مواجه می شویم) یا اینکه بر ترکیب موسیقی، رقص، آهنگ یا طراحی رقص تکیه می کنند. ژانرهای فرعی مهم عبارت اند از کمدی موزیکال یا کنسرتی.

 

 

 

  • ژانر علمی تخیلی (Sci-fi or Science fiction)

 

  • فیلم های علمی تخیلی اغلب علمی، تخیلی و بصری هستند و قهرمان ها، بیگانه ها، سرزمین های دوردست، ماجراجویی های غیرممکن، فضاهای عجیب، مکان های تخیلی، ویلن های خطرناک و تاریک، تکنولوژی آینده، نیروهای ناشناخته و ناشناس و هیولاهای عجیب الخلقه (مخلوقات فضایی) ایجاد شده توسط دانشمندان دیوانه یا تاثیرات هسته ای، را نمایش می دهند. این فیلم ها اغلب به فیلم های فانتزی (یا ابرقهرمانی) نزدیک بوده و یا با فیلم های اکشن ماجراجویانه شباهت هایی دارند. براساس این فیلم های علمی تخیلی، تکنولوژی می تواند انسان را نابود کند و به همین دلیل با فیلم های ترسناک شباهت دارند. مخصوصا زمانی که تکنولوژی یا بیگانه ها شرور شوند، مانند فیلم های علمی تخیلی “عصر اتمی” سال های ۱۹۵۰. ژانرهای فرعی فیلم های علمی تخیلی عبارت اند از: فیلم های آخرالزمانی، فضایی، آینده ای نوآر، تفکری و غیره.

 

 

 

 

  • ژانر جنگی و ضد جنگ (War or Anti-war)

 

  • فیلم های جنگی (و ضد جنگی) ترس و وحشت جنگ را نشان داده، نبرد نیروها (علیه کشورها یا اشخاص) بر روی خشکی، دریا یا هوا را به تصویر می کشد تا داستان اصلی یا درون مایه فضای اکشن فیلم را نشان دهند. فیلم های جنگی اغلب با ژانرهای دیگر نظیر اکشن، ماجراجویی، درام، عاشقانه، کمدی (سیاه)، روایتی و حتی حماسه های تاریخی و وسترن ترکیب شده و در تلاش اند تا جنگ را محکوم کنند. داستان های اسارت، عملیات نظامی و آموزشی نیز در این فیلم ها نشان داده می شود.

 

 

 

  • ژانر وسترن (Western)

 

 

  • وسترن ژانر اصلی صنعت سینمای آمریکاست که اغلب فیلم های آغازین هالیوود در این ژانر ساخته شدند. این ژانر یکی از قدیمی ترین و ماندگارترین ژانرها بوده که داستان، عناصر و شخصیت های آن شناخته شده هستند (تفنگ شش لول، اسب، شهرهای صحرایی، گاوچران ها، سرخ پوست ها و غیره). این ژانر در گذر زمان تغییر کرده، تکامل یافته، مورد توجه قرار گرفته و از یاد رفته است. از جمله انواع مختلف آن عبارت اند از وسترن های ایتالیایی اسپاگتی، وسترن های حماسی، وسترن های کمدی، وسترن های مجرمانه یا نشان دادن کلانترها به عنوان شخصیت اصلی، وسترن های انتقام جویانه و ضد وسترن.

 

 

  • ژانرهای فرعی در سینما

 

 

  • در اینجا می خواهیم رایج ترین ژانرهای فرعی را معرفی نموده و درباره هرکدام توضیحاتی ارائه دهیم. ژانرهای فرعی به نوعی زیرمجموعه یک ژانر اصلی بوده و در عین حال موضوع، سبک، فرمول و ویژگی های خاص خود را دارند. برخی از آن ها ژانرهای فرعی مهم می باشند: مانند زندگی نامه، عاشقانه، درام دادگاهی، فیلم کارآگاهی، فیلم های واقعه ای، فیلم نوآر، فیلم های مردانه، ملودرام (یا فیلم های گریه آور)، فیلم های جاده ای، رمانتیک، فیلم های ابرقهرمانی، فیلم های ورزشی، فیلم های ماورالطبیعه، تریلر/روایتی و فیلم های ترسناک زامبی. در ادامه به معرفی ژانرهای فرعی می‌پردازیم.

 

 

 

  • زندگی نامه (Biopics)

 

  • ژانر زندگی نامه ای ژانر فرعی فیلم درام یا حماسی محسوب شده و در سال های ۱۹۳۰ بسیار محبوب بود. با این حال هنوز هم یکی از ژانرهای موردعلاقه سینما دوستان است. در این فیلم ها شاهد زندگی یک شخصیت تاریخی از گذشته یا زمان حال هستیم. زندگی نامه می تواند ژانرهای مختلف را شامل شود، زیرا شخصیت های جنایی، موزیکال، مذهبی قهرمان جنگی، یک سرگرم کننده، هنرمند، مخترع یا پزشک، سیاست مدار، رئیس جمهور یا ماجراجو، را به تصویر می کشد.

 

 

 

  • عاشقانه زنانه (Chick Flicks)

 

  • این ژانر شامل فیلم های عاشقانه کمدیست که روابط عاشقانه خنده دار یا رابطه زنان، داستان های ملودرام، داستان های زنانه، فیلم هایی درباره مشکلات خانوادگی و احساسی، ماجراجویی های سنتی و فانتزی، ماجراهای زنانه و مشکلات زنان با خانواده، مادران، دختران، فرزندان، زنان و مسائل زنانه را نشان می دهد. این فیلم ها اغلب از نگاه زنانه شخصیت یا قهرمان اصلی زن روایت می شود. این نوع فیلم ها در اواسط سال های ۸۰ و ۹۰ محبوب شدند. نوع مردانه این فیلم ها را مردانه می نامند.

 

 

 

  • درام دادگاهی (Courtroom drama)

 

  • یکی از بهترین موضوعات فیلم های دراماتیک موضوعات مربوط به دادگاه و قانون هستند که شخصیت ها را در مقابل هم قرار داده و بین متهم و قانون یک تقابل قرار می دهند. گاهی اوقات قهرمان داستان باید در مقابل یک مجمع قرار بگیرد و گاهی اوقات با تقابل خیر و شر، یا حتی مسائل گسترده تر مانند نژاد، رابطه جنسی، اعدام و اخلاقیات، رو به رو هستیم. مسلم است که در این گونه فیلم ها به موضوعاتی نظیر قتل، خیانت، فریب، مجازات و رابطه جنسی، پرداخته می شود. در این فیلم ها شهادت های ناگهانی، انگیزه های غیرمعمول، گره های اخلاقی، وکلای مبارز و قربانیان بی گناه دیده می شوند. سازمان فیلم آمریکا درام دادگاهی را نوعی ژانر می داند که سیستم عدالتی در روایت فیلم نقش اساسی دارد.

 

 

  • کاراگاهی و رازآلود (Detective-mystery)

 

  • فیلم های کاراگاهی ژانر فرعی فیلم های جنایی/گانگستری، نوآر یا روایتی و تریلر محسوب شده و بر یک جرم حل نشده (قتل یا ناپدید شدن یک یا چند شخصیت یا یک سارق) و شخصیت اصلی تمرکز می کند. کاراگاه برای حل پرونده باید با چالش ها و ماجراجویی های مختلف مواجه شده تا سرانجام مسئله را حل نماید.

 

 

 

  • واقعه ای (Disaster)

 

  • فیلم های واقعه ای ژانر فرعی فیلم های اکشن محسوب می شوند که در سال های ۱۹۷۰ در اوج بودند. فیلم های واقعه ای با بودجه سنگین از بازیگران بزرگ استفاده کرده، داستان هایی همانند گرند هتل داشته، و در مکان هایی مانند فرودگاه های متروک، قطارها، کشتی ها، در عملیات های زیر دریایی ، آسمان خراش های در حال سوختن، استادیوم های شلوغ و نقاط زلزله خیز، داستان های دلهره آوری را به نمایش می گذارند. این فیلم ها بیشتر به دلیل جلوه های ویژه و بصری جلب توجه می کنند نه اجرای بازیگران.

 

 

 

  • فانتزی (Fantasy)

 

  • فیلم های فانتزی یک ژانر فرعی محسوب شده و اغلب با فیلم های ژانر علمی تخیلی و وحشت تداخل دارند، اگرچه ویژگی های آن ها متفاوت است. فیلم های فانتزی مخاطب را به مکان های دورافتاده (یا ابعاد دیگر) با مخلوقات اسطوره ای می برد که حوادث آن در دنیای واقعی رخ نمی دهد و قوانین دنیای حقیقی را زیر پا می گذارد. این فیلم ها گاهی اوقات داستان های جن و پری را به نمایش گذاشته و از عناصر جادو، اسطوره، شگفتی، فولکلور و مخلوقات خارق العاده، استفاده می کند. فیلم های فانتزی از ویژگی های حماسی هم استفاده کرده و معمولا از داستان های اساطیری یونان یا معاصر اقتباس می کنند. فانتزی های قهرمانی معمولا یک شخصیت قهرمان را دنبال می کند که باید از چالش های مختلف عبور کند. فانتزی های سنگ و جادو ژانر دیگر است. یکی از طبقه بندی های مهم فیلم های فانتزی فیلم های قهرمانی هستند که از داستان های کامیک یا شخصیت های کامیک اقتباس شده اند. این فیلم ها می توانند برای مخاطب کودک یا بزرگسال جذاب باشند.

 

 

 

 

  • فیلم نوآر (Film NOIR or Black film)

 

  • فیلم نوآر نوعی از فیلم های جنایی/گانگستری سال های ۱۹۳۰ است. نوآر یک ژانر نیست بلکه یک سبک، فضا یا تن آمریکایی است که در سال های ۱۹۴۰ تکامل یافت و تا سال های ۱۹۶۰ ماندگار بود. با این حال فیلم های نوآر به زمان حال نیز آمده و در قالب فیلم های نئونوآر ظهور یافته اند. فیلم های نوآر اغلب سیاه و سفید بوده و موضوعات غم، تنهایی، خلا، ناامیدی، بی تفاوتی، بدبینی، سیاهی، فساد اخلاقی، شرارت، گناه و پارانویا، را به نمایش می گذارند. در این فیلم ها اغلب شاهد یک قهرمان تنها (یا ضدقهرمان) و یک زن اغواگر در یک شهر بزرگ هستیم.

 

 

 

  • فیلم های مردانه (Guy Films)

 

 

  • فیلم های مردانه طنز، اکشن، خشونت کارتونی، رقابت، روابط جنسی و عریانی خشونت آمیز. در مقابل این فیلم ها فیلم های عاشقانه زنانه قرار دارد. انتخاب این فیلم ها سلیقه ای است اما اغلب فیلم های کلاسیک، اکشن و مبارزه ای را نیز جز فیلم های مردانه می نامند.

 

 

 

  • ملودرام و غم انگیز (Melodrama & Weepers)

 

  • ملودرام بخشی از فیلم های درام بوده و احساسات مخاطب را دستخوش تغییر می کند. منتقدین معمولا برای توصیف این فیلم ها از عبارت ملودرام استفاده می کنند تا نشانگر داستان های غیرحقیقی روابط عاشقانه یا شخصی شخصیت های داستان باشد، که معمولا خوشایند مخاطبین مونث است (فیلم های گریه آور زنانه).

 

 

 

 

  • فیلم های جاده ای (Road films)

 

  • فیلم های جاده ای نماد فیلم های آمریکایی بوده و به ژانرهای وسترن، کمدی، گانگستری/جنایی، درام، اکشن و ماجراجویانه، شباهت دارند. موضوع اصلی آن ها این است: ماجراجویی شخصیت اصلی در یک مسیر (عمدتا کشف نشده) برای رسیدن به یک هدف یا مقصد، عشق، آزادی، حرکت، رستگاری، کشف خود و یا بلوغ (روحی یا روانی).

 

 

 

  • رمانتیک (Romance)

 

  • این ژانر با درام رمانتیک، کمدی رمانیک و فیلم های جنسی/اروتیک تداخل دارند و برخی هم آن را عاشقانه زنانه می نامند. این فیلم به داستان و روابطه عاشقانه، احساساتی و رمانتیک میان شخصیت ها (معمولا زن و مرد اصلی داستان) پرداخته و داستان آن ها از رابطه تا ازدواج را نشان می دهند. عشق موضوع اصلی فیلم های رمانتیک است.

 

 

 

 

  • ورزشی (Sports)

 

  • فیلم های ورزشی فیلم هایی هستند که به مکان های ورزشی (استادیوم فوتبال یا بیسبال، میادین مسابقات یا المپیک و غیره)، رویدادها (مسابقات بزرگ، مبارزات و رقابت ها)، ورزشکاران (بوکسور، شرکت کننده، موج سوار و غیره) می پردازند. فیلم های ورزشی ممکن است تخیلی یا غیر تخیلی بوده و با ژانرهای دیگر تداخل داشته باشند. این فیلم ها به فیلم های درام، کمدی، مستند یا زندگی نامه، شباهت دارند.

 

 

 

  • ابرقهرمانی (Superhero Films)

 

  • این ژانر که از ژانر فانتزی-اکشن برگرفته، شخصیت ها یا داستان های کتاب های کامیک را نشان می دهد. قهرمان های تخیلی با قدرت های باورنکردنی کتاب های کامیک سال های ۱۹۳۰ و ۶۰ و منابع دیگر، در فیلم های فانتزی و علمی تخیلی با قهرمان های زن و مرد به نمایش درمی آیند (که فیلم های لایو اکشن و انیمیشن، سریالی و بلند را شامل می شوند). در این فیلم های ابرقهرمانی، بودجه سنگین بوده و به همین دلیل مراحل تولید، گریم، صحنه و جلوه های ویژه کامپیوتری بسیار پیشرفته هستند. داستان این فیلم ها معمولا ساده بوده و ماجراجویی های ابرقهرمان در مقابل دشمنان یا ویلن قدرتمند را نشان می دهد (که معمولا به دنبال رهبری جهان، حاکمیت بر ثروتمندان و یا گرفتن انتقام هستند).

 

 

 

 

 

  • ماورالطبیعه (Supernatural)

 

  • فیلم های ماورالطبیعه با ژانرهای کمدی، علمی تخیلی، فانتزی و وحشت، شباهت دارند. خدایان، ارواح، معجزات و پدیده های غیرعادی دیگر در این ژانر دیده می شود. جالب است بدانید که در گذشته فیلم های ماورالطبیعه در فیلم های کمدی یا رمانتیک ادغام می شد که در اصل برای ترساندن مخاطب ساخته نشده بودند. ژانرهای دیگری هم وجود دارند که ترس، فانتزی، وحشت، عشق و کمدی را باهم نشان می دهند.

 

 

  • تریلر/روایتی (Thriller/Suspence)

 

  • تریلرها هم با ژانرهایی مانند اکشن، جنایی، نوآر، کمدی رمانتیک، وسترن و غیره، تداخل دارند. ژانر وحشت هم به تریلر نزدیک است. فیلم های تریلر و روایتی تقریبا مترادف و مشابه می باشند. این نوع فیلم ها هیجان، نگرانی، التهاب، تنش و ترس را در مخاطب ایجاد می کنند. آلفرد هیچکاک پدر ژانر تریلر است. فیلم های جاسوسی هم جز ژانر تریلر/روایتی محسوب می شوند.

 

 

 

 

  • فیلم های زامبی (Zombie Films)

 

  • فیلم های زامبی از فیلم های وحشت و زنده شدن مردگان به وجود آمده اند، فیلم هایی چون فرانکنشتاین و اولین فیلم های اکسپرسیونیست آلمان مانند “مطب دکتر کالیگاری” (The Cabinet of Dr. Caligari – ۱۹۲۰). آغازگر فیلم های زامبی افسانه ای است که طبق آن مرده می تواند از جا برخواسته و توسط یک کشیش، جادوگر یا جنگیر، کنترل شود. اولین فیلم زامبی “زامبی سفید” (White Zombie – ۱۹۳۲) بود که توسط ویکتور هالپرین کارگردانی شد. سال های ۱۹۶۰ به ژانر انقلابی زامبی هویت جدیدی بخشیده شد که جرج اینرومرو، پدر ژانر زامبی، مسئول آن بود. تاثیر رومرو بر فیلم های زامبی آینده انکارناپذیر است و بسیاری از فیلم های زامبی از فیلم های او الهام گرفتند.

 

 

 

 

  • انیمیشن (Animated)

 

  • انیمیشن یک ژانر ثابت محسوب نمی شود بلکه یک ابزار یا تکنیک سینمایی است که از عناصر ژانرمانند استفاده می کند. برخی از فیلم های تاریخی که از تکنیک نما به نما پیروی می کنند نیز در این ژانر قرار دارند. انواع انیمیشن عبارت اند از: انیمیشن سنتی دستی، روتوسکپی (افزودن انیمیشن به فیلم لایو اکشن)، عروسک گردانی استاپ موشن (از جمله استفاده از ابزار سفالی)، ترکیب لایو اکشن و انیمیشن (چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟ – Who Framed Roger Rabbit – ۱۹۸۸)، انیمه (نوعی از انیمیشن که به کتاب های کامیک ژاپنی بازگشته و شامل فیلم های انیمیشن یا فانتزی بزرگسالانه است) یا تکنولوژی های رایانه ای دو بعدی و سه بعدی (انیمیشن کامپیوتری). فیلم های انیمیشنی اغلب کودکانه یا خانوادگی محسوب می شوند اما برای تمام سنین مناسب اند.

 

 

 

 

  • انیمه (Anime)

 

  • انیمه یک سبک خاص انیمیشن سازی است که اصالتا متعلق به ژاپن است اما در برخی کشورهای دیگر نیز ساخته می شود. انیمه ها طرفداران پرشماری در سراسر جهان دارند زیرا معمولا داستان های جذاب تر و شخصیت های زیباتری را نسبت به سایر انیمیشن ها به مخاطبان نشان می‌دهند.

 

 

 

 

  • بریتانیایی (British/UK)

 

 

فیلم های به یاد ماندنی ساخته بریتانیا که عمدتا به آثار کلاسیک و بسیار قدیمی این کشور اطلاق میشود.

 

 

 

  • کودکانه/خانوادگی (Children/Family)

 

  • فیلم های آموزشی و سرگرم کننده و گاها انیمیشنی (مناسب تمام سنین) که صحنه های خشن، بی ادبانه، الفاظ بد، مسائل مذهبی، مسائل جنسی و غیره را شامل نشده و برای سنین ۱۲ سال و کمتر مناسب می باشد (یا حتی خانواده). فیلم های کودکانه و خانوادگی برای تمامی سنین مناسب است و ژانرهای مختلفی را شامل می شود (کمدی، ماجراجویانه، فانتزی، موزیکال و غیره). فیلم های کلاسیک عصر طلایی هالیوود هم برای این مخاطبین مناسب هستند.

 

 

  • کلاسیک (Classic)

 

  • فیلم های کلاسیک یک طبقه بندی هستند نه یک ژانر و بسیاری از فیلم های عصر طلایی هالیوود و فیلم های کلاسیک را شامل می شوند.

 

 

 

  • کالت (Cult)

 

  • از آنجاییکه فیلم های کالت می توانند علمی تخیلی، وحشت، و غیره را شامل شوند بنابراین یک ژانر محسوب نمی شوند. این فیلم مخاطب محدود اما خاصی دارند و اغلب عجیب و غریب، پرتنش، موزیکال، غیرعادی یا سورئال هستند و شخصیت و داستان های عجیب و کارتونی، فضاهای عجیب و موضوعات بحث برانگیز دارند. فیلم های منفی، کم هزینه (با بازیگران ناشناخته و فیلم نامه خشن) یا فیلم های عجیب جز کالت محسوب می شوند.

 

 

  • مستند (Documentary)

 

  • فیلم های مستند غیرتخیلی و حقیقی هستند. در حقیقیت فیلم های خبری کوتاه، تصاویر آموزشی یا سفرنامه های بدون داستان، جز اولین انواع مستندها بودند. اما مستند توانست طبقه بندی خود را به دست آورده و گاهی تبلیغاتی و سلیقه ای باشد. مستند ساختگی هجوهای کمدی مستند محسوب می شوند. برخی از انواع مستندها هم شعارگونه هستند.

 

  • سریال (Serial)

 

  • یکی از اولین انواع فیلم که در دوران صامت به وجود آمد و تا سال های ۱۹۵۰ طول کشید، فیلم های اپیزودی بود که طی هفته ها یا سال ها نمایش داده می شد. شخصیت های جذاب زن، قهرمان های اکشن، شخصیت های کتاب های کامیک، شخصیت های وسترن و ویلن های ملودرام، جز ثابت سریال ها بوده و اغلب با یک داستان جالب به پایان می رسند.

 

 

  • جنسی/اروتیک (Sexual/Erotic)

 

  • مجموعه ای از فیلم های جنسی/اروتیک که به موضوعات جنسی، صحنه های حسی و اروتیک اشاره داشته، صحنه های برهنه یا عشق بازی را نشان می دهد اما همیشه هم بر پورنوگرافی یا رابطه جنسی محض اشاره ندارد. فیلم هایی که نوجوانان را مخاطب قرار داده و به صحنه های جنسی اشاره دارد در این طبقه بندی قرار می گیرد.

 

 

 

  • صامت (Silent)

 

  • فیلم هایی که تا اواخر سال های ۱۹۲۰ موسیقی متن یا دیالوگ نداشتند. فیلم های بدون دیالوگ اغلب در بخشی از داستان دیالوگ داشته و با موسیقی زنده همراه بودند. البته فیلم های صامت مدرن هم وجود دارد که کارگردان تصمیم میگیرد هیچ دیالوگی در فیلم بکار برده نشود.

 

 

نظر شما