شناسهٔ خبر: 28769966 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

شهردار :تکمیل متروی اهواز به 760 میلیون دلار نیاز دارد

به گزارش ایرنا منصور کتانباف در پنجاه و دومین نشست علنی شورای شهر اهواز درخصوص سوال یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر عدم پیشرفت فیزیکی در پروژه متروی شهر اهوازو

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا منصور کتانباف در پنجاه و دومین نشست علنی شورای شهر اهواز درخصوص سوال یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر عدم پیشرفت فیزیکی در پروژه متروی شهر اهوازو عدم جذب بودجه بدین منظور، با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های شهرداری اتمام این پروژه است گفت: برای اجرایی شدن فاز نخست این پروژه اقداماتی صورت گرفته است اما نباید از محدودیت منابع شهرداری اهواز غافل شد.
وی ادامه داد: برای انتشار اوراق مشارکت به مبلغ سه هزار میلیارد ریال مجوزهای لازم از شورا اخذ شده است اما با توجه به شرایط بانک مرکزی ، بانک عامل را از پذیرش تضمین اصل و سود اوراق مشارکت منع کرده بود.
کتانباف گفت: همزمان با پیگیری اوراق مشارکت جلسات متعددی با پیمانکار، مشاور و دست اندرکاران طرح تشکیل شده و عملیات اجرایی طرح که از اردیبهشت ماه سال 95 غیر فعال شده بود از مهرماه سال 96 از سر گرفته شد.
به گفته شهردار اهواز تامین تجهیزات و تعمیرات اساسی دستگاه TMB کارون و اجرای یک کیلومتر تونل در (ایستگاه راه آهن) با عبور از دپو و ساختمان های مهم راه آهن اهواز از ایستگاه میدان ساعت تا پارک حجاب، اجرای حدود 2/7 کیلومتر ریل گذاری بخشی از این اقدامات بوده است.
وی یکی از مشکلات این پروژه را آب بندی ایستگاه ها دانست و خاطر نشان کرد: در یک سال اخیر 6 ایستگاه فاز اول آب بندی نهایی شده و آماده نازک کاری و نصب تجهیزات الکترومکانیکال است.
کتانباف درخصوص پیگیری برای تامین اعتبار این پروژه گفت: با مسئولان مختلف از جمله رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور رئیس و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور جلساتی برگزار شده است.
به گفته وی طبق مصوبه هیئت وزیران قرار شد تضامین لازم جهت سهم شهرداری اهواز برای فایناس طرح توسط دولت انجام شود همچنین یکی دیگرچالش های این پروژه بحث اختلاف با پیمانکار از سال‌های گذشته است .
شهردار اهواز ادامه داد: طبق آخرین تصمیمات مقرر شد این اختلاف از طریق شورای عالی فنی کشور پیگیری شود.


**خرید 52 دستگاه اتوبوس جدید
وی در پاسخ به سوال دوم مبنی بر نابسامانی وضعیت حمل و نقل شهری در اهواز و رها شدن پروژه های قبلی گفت: خرید 52 دستگاه اتوبوس های جدید، خرید 9 دستگاه مینی بوس، بازسازی 23 دستگاه اتوبوس و پیگیری اجرای کامل توافق نامه تجهیزات ناوگان تاکسیرانی به 117 دستگاه تاکسی اروندی برخی از این اقداماتدر یکسال گذشته است.
به گفته شهردار اهواز، این شهر دارای طرح جامع حمل و نقل است که در سال 86 به تصویب شورای عالی ترافیک کشور رسیده است که کلیه پروژه های ترافیکی در راستای تحقق طرح جامع است.
وی درخصوص اتمام پروژه های عمرانی یادآور شد: اتمام سطح اصلی تقاطع چند سطحی میدان شهید بندر، اتمام پروژه مسیر ارتباطی کوی رمضان به تقاطع ولایت، اتمام پروژه تقاطع ولایت تسریع در پروژه تقاطع جانباز و شروع پروژه ساحلی منطقه یک برخی دیگر از اقدامات هستند.

**مشکلات اقتصادی کشور علت تجمعات کارگران
شهردار اهواز در بخشی دیگر از سخنان خود تحصن های مکرر کارگری را ناشی از مشکلات کمبود منابع مالی شهرداری داست و گفت: این تجمعات به دلیل شرایط اقتصادی کشور این مشکلات ایجاد شده که بخش عمده ای از این تأخیر جبران شده است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به طور میانگین یک ماه حقوق کارگران عقب افتاده است تصریح کرد : در ابتدای تصدی شهرداری، قراردادهای خدمات شهری منعقد نشده بود که با همکاری صورت گرفته قراردادها رفع اشکال و مراحل قانونی انعقاد شده است.

**علت مسدود شدن مکرر حساب های شهرداری
کتانباف درخصوص مسدود شدن مداوم حساب های شهرداری در چند ماه گذشته توسط مراجع قضایی اظهار داشت: مسدود شدن حساب های شهرداری ناشی از اجراییه های صادره توسط دستگاه قضایی عمدتاً موضوع تملکی سال های گذشته توسط شهرداری جهت اجرای طرح‌های شهری بوده است.
وی با بیان اینکه رای های این پرونده ها در سال های گذشته و با توجه به محدودیت های مالی شهرداری صورت گرفته است ادامه داد: در آن بازه زمانی با توجه به قانون منع توقیف اجراییه ها به سال‌های بعد به تعویق افتاده و سررسید آن در زمان تصدی شهردار فعلی به پایان رسیده است.
شهردار اهواز در پاسخ به دلیل استعفای پی در پی خود، با اشاره به اینکه گفت: در طول مسئولیت در هیچ مقطعی زمانی وقفه ای در انجام امورات کاری و تلاش و پیگیری مسائل شهری با همه ناملایمات و سختی ها ایجاد نشده است و تلاشم برای بهبود بالا بردن کیفیت زندگی مردم اهواز بیشتر گذشته است.
وی افزود: با آگاهی از شرایط ثبت اقتصادی کشور در این برهه زمانی و مسائل خاص شهر اهواز از زمان فعالیت به عنوان شهردار اهواز برای خدمت بهتر و خور شان مردم اهواز تلاش کرده ام.

**تخصیص 70 میلیارد ریال درآمد برای شهرداری
وی در پاسخ به عدم موفقیت در جذب بودجه‌های دولتی و کسب درآمد از صنایع و شرکتهای دولتی و خصوصی بزرگ و ناتوانی در تعریف منابع مالی پایدار و تثبیت درآمد لازم شهرداری اهواز بیان کرد: در سال گذشته با توجه به مشکلات منابع مالی دولت حدود 70 میلیارد ریال تخصیص داده شده است.
شهردار اهواز گفت: در سال جاری نیز تا به این لحظه حدود 300 میلیارد ریال اعتبار ابلاغ شده که در حال انجام مراحل جذب اعتبار هستیم که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
وی با اشاره به اینکه به افزایش درآمدهای پایدار شهرداری مانند عوارض نوسازی، بهای خدمات و کسب پیشه تصریح کرد: درآمد نوسازی سال گذشته نسبت به سال 95، 23درصد نوسازی، 12 درصد بهای خدمات شهری و در کسب و پیشه یک درصد افزایش داشتیم.
بنابراین گزارش، چندی پیش مازیار جهانبخشی یکی از اعضای شورای شهر 40 سوال از شهردار اهواز در راستای وظایف وی مطرح کرد که روز دوشنبه شهردار اهواز با حضور در صحن علنی شورای شهر به 6 سوال از آن پاسخ داد.
9887/6002
انتهای پیام

نظر شما