شناسهٔ خبر: 28768967 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

قائم مقام ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین استان همدان خبر داد

برپایی 45 ایستگاه صلوتی اربعین حسینی در استان همدان/ ضرورت نهادینه کردن نذر فرهنگی

صاحب‌خبر -

برپایی 43 ایستگاه صلوتی اربعین حسینی در استان همدان/ ضرورت نهادینه کردن نذر فرهنگیبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، علی بقایی امروز در نشست خبری ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین استان همدان پیرامون میزبانی هرچه بهتر زوار اربعین حسینی اظهار کرد: استان همدان از سال 93 با برپایی هشت ایستگاه مفتخر به میزبانی زائرین اربعین حسینی است.

وی به تاریخچه تشکیل ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین حسینی در استان اشاره و بیان کرد: تشکیل این ستاد پس از گرفتار شدن تعدادی از زائران حسینی در برف و باران و پدید آمدن شرایط نامناسب در سال 95 تشکیل و با مجوزهای لازم فعالیت خود را آغاز کرد.

قائم مقام ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین حسینی استان همدان با بیان اینکه این ستاد به صورت مردمی با هدف پای کار آوردن مردم برای میزبانی از زائرین اربعین است، گفت: این ستاد به هیچ سازمان و نهاد دولتی یا غیر دولتی وابسته نیست ودر تلاش هست تا در سطح استان خدمات لازم جهت ارائه به زائرین اربعین را ساماندهی و سازماندهی که اقدامات بسیاری در این خصوص صورت گرفته است.

وی به فعالیت سه ستاد پشتیبانی ، عتبات عالیات و ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین حسینی در حوزه اربعین در استان همدان اشاره و تصریح کرد: ستاد پشتبیانی اربعین با مدیریت معاون سیاسی استاندار و دستگاه‌های دولتی و فرمانداران فعالیت‌های زیرساختی و پشتیبانی را انجام می‌دهند و ماموریتی در خصوص ایستگاه‌ها ندارند.

بقایی فعالیت ستاد عتبات عالیات را در برپایی موکب در نجف و کربلا عنوان کرد و یادآور شد : این ستاد امسال در مسیر نجف تا کربلا اقدام به برپایی 11 موکب خواهد کرد.

وی به تشریح فعالیت‌های ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین حسینی به عنوان یکی دیگر از حوزه‌های اربعین در استان همدان اشاره و تصریح کرد: وظیفه این ستاد تنها در داخل استان در راستای ساماندهی ایستگاه‌های صلواتی است.

قائم مقام ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین حسینی استان همدان از برپایی 45 ایستگاه صلواتی در استان همدان طی ایام اربعین برای خدمت‌دهی به زائرین خبر داد و بیان کرد: مردم استان همدان با برپایی 22 ایستگاه در شهرستان همدان، یک ایستگاه در ملایر، دو ایستگاه در نهاوند، دو ایستگاه در رزن، چهار ایستگاه در کبودراهنگ، 6 ایستگاه در اسدآباد، سه ایستگاه در فامنین، یک ایستگاه در قهاوند، یک ایستگاه در تویسرکان و سه ایستگاه در شهرستان بهار در مسیر رفت و برگشت از ابتدی آبان ماه به مدت 14 روز به زائرین اربعین حسینی خدمت‌رسانی خواهند کرد.

* سال 96 تعداد یک میلیون و 600 زائر در استان همدان تردد داشتند

وی با بیان اینکه در سال 96 تعداد یک میلیون و 600 زائر در استان همدان تردد داشتند، گفت: طی سال گذشته 700 هزار نفر از ایستگاه‌های صلواتی استان همدانی خدمات دریافت کردند.

بقایی با اشاره به اینکه استان همدان در مسیر گذر زائرین اربعین از 14 استان است، تاکید کرد: 190 کیلومتر از مسیر آزادراه کربلا متعلق به استان همدان است که این استان 4 مسیر ورودی و یک خروجی آن شهر اسدآباد است می باشد که امسال نیز همچون سال‌های گذشته میزبان زائران حسینی در اربعین خواهد بود.

وی از ساخت زائرسرای دائمی در راستای خدمت‌دهی با زائرین اربعین حسینی در همدان خبر داد و بیان کرد: با توجه به اینکه استان همدان در مسیر دائمی زائرین اربعین حسینی است، لازم است در ساخت زائرسرای دائمی دستگاه‌های دولتی با قوت تمام پای کار بیایند تا بتوانیم خدمتی شایسته به زائرین ارائه کنیم.

قائم مقام ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین حسینی استان همدان به شعار امسال ستاد اشاره و عنوان کرد: شعار سالیانه از اربعین تا ظهور است؛ به این معنا که تا ظهور در این خیمه هستیم و اربعین در تمام شئون زندگی و در همه بخش‌های رفتاری و زندگی ما جاری و ساری باشد و به وعده‌های خود که در اربعین با امام حسین(ع) می بندیم پایبند باشیم.

وی تصریح کرد: شعار امسال ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین حسینی در استان همدان «همه یک خادمیم» است که اگر این اتفاق در استان همدان رخ دهد به زائرین بیش از پیش خدمت‌رسانی می‌شود.

بقایی در همین زمینه با تاکید بر اینکه خدمت‌رسانی به زائرین در استان همدان فراگیر نشده است، اضافه کرد: باید بتوانیم این ظرفیت را به همه مردم منتقل کنیم که در این خصوص وظیفه سنگینی به عهده دارد تا بتواند خدمت دهی به زائرین را فراگیر کند.

وی توزیع غذا، اسکان، استراحت، برپایی نماز جماعت، واکس صلواتی، استحکام در برخی ایستگاه‌ها، فعالیت‌های فرهنگی را از خدمات قابل ارائه ایستگاه‌های صلواتی به زائرین برشمرد و گفت: خوشبختانه در برخی ایستگاه‌ها اقدامات خلاقانه نیز صورت گرفته است.

* رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی خدمت‌رسانی به زائرین اربعین حسینی تلاش کنند

قائم مقام ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین حسینی استان همدان با بیان اینکه در استان همدان ظرفیتی برای خدمت‌دهی به زائرین اربعین حسینی در سراسر کشور است، افزود: سامانه 0813138 به عنوان «امداد زائر» در استان همدان فعالیت دارد که زائرن با استفاده از این ظرفیت می‌توانند با تماس تلفنی نسبت به خدمات‌دهی اطلاع یابند.

وی با بیان اینکه امسال سامانه امداد زائر در پنج استان کشور فعال شده است، تصریح کرد: این سامانه که سال گذشته 5 هزار نفر با آن تماس داشته و خدمات دریافت کردند، امسال در استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان و مازندان نیز فعال شده است.

بقایی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه امسال در 70 درصد ایستگاه‌های استان شرایط استان شب مانی فراهم شده است، افزود : 9 حسینیه در صالح‌آباد پیش بینی شده و حسینیه‌ها، ورزشگاه‌ها و مساجد برای پشتیبانی اعلام آمادگی کردند به طوری که امسال استان همدان ظرفیت میزبانی 100هزار نفر برای شب ماندن دارد.

وی با تاکید بر ضرورت نهادینه کردن امر خدمت رسانی به زائرین اربعین حسینی در سطح کشور، بیان کرد: نهادینه کردن تکریم زائرین، روحیه ایثار و توجه به هم را به دنبال دارد و با وجود اینکه مردم بدون چشم داشتی زائری را تکریم می‌کنند اما به طور قطع آورده اقتصادی هم دارد.

قائم مقام ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین حسینی استان همدان با تاکید بر اینکه باید رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی خدمت‌رسانی به زائرین اربعین حسینی تلاش کنند، یادآور شد: باید تمام استان‌ها خدمت‌رسانی به زائرین را در پیش بگیرند که در فرهنگ‌سازی این موضوع، رسانه‌ها وظیفه مهمی بر عهده دارند.

وی به ضرورت نهادینه کردن نذر فرهنگی تاکید و بیان کرد: متاسفانه در استان نذر فرهنگی ضعیف و مورد غفلت قرار گرفته و افراد تصور می‌کنند که نذر در حوزه فرهنگی اجری ندارد در صورتی که ماندهی و تاثیرگذاری بیشتری دارد که باید این امر در استان نهایدنه شود.

انتهای پیام /

نظر شما