شناسهٔ خبر: 28767299 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نهمین جشنواره فیلم عمار در «تورقوزآباد» کلید خورد(اخبار ادبی و هنری)

نهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، با برگزاری نشستی خبری در منزل خانواده یکی از شهدا در تورقوزآباد کلید خورد.

صاحب‌خبر -



سیدرسول منفرد، دبیر اجرایی نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در گفت وگو با خبرنگار کیهان درباره دلیل شروع دوره جدید جشنواره عمار از تورقوزآباد گفت: جشنواره عمار از دوره اول کوشش داشته تا موضوعات فراموش شده و فیلم‌های ساخته نشده را به سینمای ایران یادآوری کند و عدالت را به حوزه تولید و نمایش سینما برگرداند. برای این هدف نیز، هر سال، طرح و ایده‌ای جدید به کار گرفته می‌شود. طرح جدید جشنواره عمار که امسال اجرا خواهد شد، فراخوان‌های مردمی است. یعنی خود مردم، چه افراد حقیقی و چه تشکل‌های مردمی، می‌توانند سوژه‌هایی را برای فیلمسازها تعیین کنند و به بهترین اثر درباره آن سوژه، جوایز مادی یا معنوی بدهند.
وی افزود: برای برگزاری نشست خبری جشنواره عمار تورقوزآباد انتخاب شد. چون هم بسیاری از مردم اصلا از وجود چنین منطقه‌ای در نزدیکی تهران بی‌اطلاع هستند و هم اینکه این روستا، مملو از سوژه‌های قابل توجه برای ساخت فیلم است. ازجمله، حوادث قبل از انقلاب و حضور گسترده مردم این روستا در مبارزات و تظاهرات دوران انقلاب، خانواده‌های شهدای این منطقه، افغانستانی‌هایی که فرزندانشان مدافع حرم شدند و همچنین ازدواج و همبستگی خانواده‌های افغانستانی و ایرانی و...
منفرد ادامه داد: درواقع ما خواستیم از‌اشتباه نتانیاهو در سازمان ملل که اسم این روستا را بر زبان آورد حسن استفاده را ببریم و تورقوزآباد را به عنوان نماد و نشانه‌ای از سوژه‌های ساخته نشده معرفی کنیم. همچنانکه در نشست خبری این جشنواره نیز، مردم این روستا فراخوان «جایزه تورقوزآباد» را به عنوان یکی از فراخوان‌های مردمی جشنواره عمار اعلام کردند که به بهترین آثار با مضامین ضداستکباری اهدا خواهد شد.
وی درباره دیگر فراخوان‌های این بخش هم گفت: تاکنون استقبال خوبی از این بخش شده است.از جمله جایزه‌های این بخش می‌توان به جایزه بشاگرد برای بهترین فیلم در حوزه ترویج کار و تلاش، جایزه شهید رجایی برای بهترین اثر با موضوع مسئولان، جایزه شهید خدری برای بهترین اثر با موضوع علم و دانش، جایزه کرکم برای بهترین اثر در حوزه بازنمایی در حوزه امنیت در جامعه اسلامی، جایزه قناعت برای بهترین اثر با موضوع قناعت، جایزه احمدجو برای بهترین اثر در موضوع اقتصاد مقاومتی و شخصیت‌شناسی سیاستمداران غربی بخصوص ترامپ، جایزه دوست آسمانی من با محور بهترین فیلم درباره شهید ابراهیم هادی و... همچنین امسال افتخار داریم که رهبر بزرگ نهضت مقاومت آفریقا به نام شیخ ابراهیم زکزاکی جایزه‌ای به نام عثمان دن فودیو را برای این جشنواره اعلام کردند. سوران پیامی، قهرمان مستند «آفراندن» از مهاباد نیز برای سه اثر برتر با موضوع الگوهای موفق کارآفرینی، سه جایزه در نظر گرفته است.


نظر شما