شناسهٔ خبر: 28767271 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

«تاریخ مذهبی اروپا» رونمایی شد

صاحب‌خبر -
 

طی مراسمی در تالار دانشکدة مطالعات جهان دانشگاه تهران، از کتاب«تاریخ مذهبی اروپا» اثر پاتریسیابریل، ترجمه دکتر محمدجواد محمدی رونمایی شد. دربارة این کتاب که انتشارات اطلاعات منتشر کرده است، روح‌الله حسینی و سید مسعود رضوی سخنرانی کردند.

مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ مذهبی اروپا» اثر پاتریسیابریل، ترجمة دکتر محمدجواد محمدی، با حضور مترجم و سخنرانی دکتر روح الله حسینی و سیدمسعود رضوی در دانشکدة مطالعات جهان وابسته به دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم، ابتدا دکتر حسینی در باب مشخصات و محتویات «تاریخ مذهبی اروپا» و کیفیت تدوین و ترجمه این کتاب که دارای تصاویر و توضیحات موسع مترجم می‌باشد، مطالبی بیان کرد. حسینی ارزش کتاب را در انجام مطالب و اطلاعات طبقه‌بندی شده و دقیق، درکنار آلبومی از تصاویر و تابلوها و نقوش هنر مسیحیت معرفی کرد.

در ادامه دکتر محمدجواد محمدی، دربارة اهمیت علم تاریخ و ماهیت این علم که بر اساس روایت و گزینش اسناد استوار شده و شاید قطعیت هم نداشته باشد، اما تاریخ بستر فهم ما از مسائل و روایت گذشتگان است، گفت و افزود: تاریخ مسیحیت نیز بخشی از تاریخ بشریت و تاریخ دین‌های بزرگ محسوب می‌شود. خانم پاتریسیا بریل که در حقیقت روزنامه‌نگار و صاحب سبک و قلم بسیار روان و شیوایی است، کتاب «تاریخ مذهبی اروپا» را برای شناخت عمومی از تاریخ مسیحیت غربی (و آسیای صغیر و روم شرقی) تألیف کرده است. در این کتاب، بیست قرن ماجراهای حیات مسیحیت و مسیحیان در هم تنیده و بیان شده است؛ از ابتدای ظهور حضرت مسیح(ع) تا پایان قرن بیستم. در این بیست قرن، فراز و فرود بسیاری در آیین مسیح رخ داده و فرقه‌های مختلف از آن انشعاب کرده‌اند. از جمله مهمترین جریان‌های تاریخی اروپای مسیحی، می‌توان به یسوعی‌ها، ارتودکس‌ها، فرانسیسکن‌ها و پروتستان‌ها اشاره کرد. مسیحیت و دستگاه‌ پاپی همواره ارتباط نزدیکی با قدرت سیاسی و پادشاهان و فرمانروایان محلی داشته، هم بر آن اثر نهاده و هم از آن قدرت‌ها تأثیر می‌پذیرفته‌ است.

در ادامه، دکتر محمدی به لزوم تکمیل و تنقیح متن با شرح و توضیحات افزون‌تر و اضافه‌کردن تصاویر فراوان از آلبوم هنر مسیحی برای آشنایی با حال و هوای دوره‌های مختلف آیین مسیح اشاره کرد.

آنگاه سیدمسعود رضوی نویسنده و محقق سخنرانی کرد. وی ضمن ستایش از کتاب «تاریخ مذهبی اروپا» و مساعی مترجم در برگردان پارسی و افزونه‌های عالمانه، دربارة تاریخ تألیفات دینی در حوزة تاریخ‌نگاری ادیان نکاتی بیان کرد. وی به دو دورة ظهور ادیان (حقیقت و گوهر دینی) و تجلی ادیان (تاریخ و انشعابات مذهبی) اشاره کرد.

به گفته رضوی، در قرون اولیه اسلامی، ایرانیان پیشتاز تاریخ‌نگاری ادیان بودند و در این راه، انصاف و معیارهای بسیار متعالی داشتند. کتابهایی نظیر البدء و التاریخ، بیان‌الادیان، ملل و نحل شهرستانی و

تحقیق ماللهند اثر بیرونی، نمونه‌های عالی از دین‌پژوهی و تاریخ‌نگاری ادیان بود. اضطرابی که در نتیجه مغلوب‌شدن پدید آمد سبب شد تا تحقیق و جستجو در ادیان به صورت گسترده مورد توجه علما و محققان قرار گیرد. بعدها نیز دانشورانی چون ابن‌خلدون و میرفندرسکی حکیم هنرشناس عصر صفوی، آثار مهمی در این عرصه خلق کردند؛ اما در اغلب دوره‌ها، نوعی نگرش یکجانبه و ردیه‌نویسی در ادبیات مذهبی و تاریخ‌نگاری ادیان حاکم شد. اغلب فرقه‌ها و ادیان و گرایش‌ها به محاق رفت و تعطیل و تکفیر شد، این امر را در آثار دوره‌های متأخر بیشتر می‌بینیم و از دوران صفویه به بعد تا پایان قاجار این وضع حاکم است. البته در دیگر نقاط جهان اسلام همین مقدار هم آثار علمی و مفید تولید نمی‌شده است جز در هندوستان عهد بابریان که آثاری مبتنی بر تساهل و مدارا در عرصه‌های مختلف تولید و تألیف شد.

در دوران جدید آثار مهمی در عرصة دین‌پژوهی ترجمه و تألیف شد و این کار که سنگ بنای آن در دهه‌های بیست و سی و چهل هجری شمسی نهاده شد، در دو دهة اخیر بسیار شتاب گرفته و حجم کثیری از آثار ارزشمند، متوسط و ضعیف در حوزه شناخت و تاریخ ادیان منتشر شده است. بی‌‌شک کتاب «تاریخ مذهبی اروپا» یکی از بهترین و موثق‌ترین آثار در همین دوره است.

نظر شما