شناسهٔ خبر: 28767209 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اول اعلامیه پایان جنگ، بعد گام‌های هسته‌ای

پیونگ‌یانگ لیست هسته‌ای به امریکا نمی‌دهد

روزنامه جوان

رهبر كره شمالی در ملاقات هفته قبل خود با وزیر خارجه امریکا، از ارائه فهرست تأسیسات هسته‌ای كشورش به او خودداری كرده و امضای «اعلامیه پایان جنگ دو كره‌» را پیش‌شرط اعتماد‌سازی هسته‌ای خوانده است.

صاحب‌خبر -

رهبر كره شمالی در ملاقات هفته قبل خود با وزیر خارجه امریکا، از ارائه فهرست تأسیسات هسته‌ای كشورش به او خودداری كرده و امضای «اعلامیه پایان جنگ دو كره‌» را پیش‌شرط اعتماد‌سازی هسته‌ای خوانده است.
به گزارش «جوان»، روزنامه یومیوری شیمبون دیروز فاش كرد كه كیم جونگ در ملاقات مایك پمپئو به او گفته كه پیش‌شرط هرگونه اعتماد‌سازی هسته‌ای كشورش‌، ایجاد اعتماد متقابل است، اعتمادی كه به گفته اون گام اول آن، امضای یك اعلامیه پایان جنگ در شبه‌جزیره كره است. دو كره بعد از جنگ 1953 در حالت ترک مخاصمه با یکدیگر هستند ولی بیانیه‌ای درباره پایان جنگ امضا نشده است. ظاهراً پمپئو در ملاقات هفته قبل كه سومین ملاقات او با كیم جونگ اون بود، از او خواسته كه پیونگ‌یانگ دست‌كم بایستی فهرستی جزئی درباره سایت‌های اتمی خود ارائه كند كه پاسخ شنیده است:‌« هنوز اعتمادی بین واشنگتن و پیونگ‌یانگ وجود ندارد و لیست تأسیسات اتمی کره‌شمالی قبل از امضای اعلامیه مربوط به پایان جنگ دو کره ارائه نمی‌شود.» ‌
اون می‌گوید:‌« در نبود روابط قابل‌اعتماد میان دو طرف حتی اگر لیست تأسیسات اتمی‌مان را هم بدهیم امریکا هرگز این لیست را باور نکرده و در صحت آن شک خواهد کرد.»رهبر كره شمالی می‌گوید:« احتمالاً امریکا بار دیگر درخواست ارائه اطلاعات از ما می‌کند و در این صورت اختلاف ایجاد خواهد شد.» رئیس‌جمهور كره جنوبی هم كه از تنش‌زدایی با كره‌شمالی حمایت می‌كند، تأیید كرده كه رهبر كره شمالی برای اینكه در مسیر غیرهسته‌ای شدن گام بردارد، نیاز به اعتماد‌سازی دارد. «مون جائه این» در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی لوفیگارو كه دیروز منتشر شد، گفته كه کیم فردی مؤدب، صادق و آرام است و از ادامه بی‌اعتمادی جامعه بین‌الملل احساس سرخوردگی می‌کند. الان زمان آن فرا رسیده که به تلاش‌های کیم پاسخ دهیم. ما باید به او اطمینان دهیم که تصمیمش درخصوص خلع سلاح اتمی درست بوده و باید او را در رسیدن به آرزویش برای یک صلح پایدار و مطمئن همراهی کنیم. او گفته كه سال جاری به طور مفصل‌، برای ساعت‌‌‌‌ها با کیم صحبت و این صحبت‌‌‌‌ها او را‌ متقاعد کرده که کیم تصمیمی جدی برای کنار گذاشتن تسلیحات اتمی‌اش اتخاذ کرده است. ‌رئیس‌جمهور كره جنوبی معتقد است كه امضای بیانیه‌«اعلام پایان جنگ کره می‌تواند آغازی برای ایجاد صلح باشد» و تاكید كرده است:‌ «من از امریکا می‌خواهم تا برای تضمین امنیت صلح اقدامات معتبر و قابل اطمینانی اتخاذ کند. ما همچنین در آینده می‌توانیم درباره کاهش تحریم‌‌‌‌ها براساس پیشرفت خلع سلاح اتمی صحبت کنیم.»
«مون جائه این» رئیس‌جمهور چپ كره جنوبی كه در سئول او را «چپ لیبرال‌» می‌شناسند، به طور جدی از صلح با همسایه شمالی و اعلامیه متاركه جنگ بین دو كره حمایت می‌كند. او هفتم اردیبهشت ماه اعلامیه مشترکی را در روستای «‌پانمونجوم‌» با همتای جنوبی خود امضا كرد که در برگیرنده تحقق صلح دائمی و پایدار در شبه‌جزیره کره و پاکسازی این منطقه از سلاح هسته‌ای است. امریکا هنوز درباره اینكه حاضر است بخشی از اعلامیه پایان جنگ بین دو كره باشد یا نه، موضع‌گیری رسمی نكرده‌، اعلامیه‌ای كه نه تنها مستلزم تضمین امنیتی به پیونگ‌یانگ بلكه نیازمند بازنگری در حضور 28هزار و 500 نظامی خود است كه از سال 1953 در كره جنوبی مستقر هستند. تد یوهو، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان امریکا در مصاحبه با واشنگتن اگزماینر گفته كه صدور اعلامیه‌ای برای پایان دادن به جنگ دو کره، باید آخرین موردی باشد که ما از آن کوتاه می‌آییم. این جمهوریخواه امریکایی معتقد است:‌« اگر قرار باشد چنین کاری انجام دهیم، استدلال کره‌شمالی و چین این می‌شود که دیگر شاهد درگیری بیشتر در آنجا نخواهیم بود و بنابراین دیگر نیازی به حضور نیروهای امریکایی در این شبه‌جزیره احساس نمی‌شود. پس از آن، روی ما فشار آورده می‌شود که آنها را خارج کنیم.»

نظر شما