شناسهٔ خبر: 28766299 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ساخت زائرسرا‌های دائمی در مسیر زائران اربعین در همدان/ سامانه ۳۱۳۸ آماده خدمت‌رسانی به زوار اربعین

گروه اجتماعی - جانشین ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین استان همدان عنوان کرد: ساخت زائرسرا‌های دائمی یکی از برنامه‌های ستاد اربعین است، از آنجا که استان همدان در محل دائمی زائران کربلا است ساخت زائرسر‌اها با همکاری سایر دستگاه‌ها علاوه بر ارائه خدمات به زائران می‌تواند محلی برای پناه مسافران در راه مانده و فروش محصولات اقتصاد مقاومتی باشد.

صاحب‌خبر -

ساخت زائرسرا‌های دائمی در مسیر زائران اربعین در همدان/سامانه 3138 آماده خدمت رسانی به زوار اربعین

به گزارش ایکنا از همدان، علی بقایی، جانشین ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین استان همدان دوشنبه، 23 مهرماه در نشست خبری ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین استان همدان اظهار کرد: خدمت رسانی به زائرین اربعین حسینی ازسال 93 با فعالیت 8 ایستگاه در استان همدان آغاز شد.
وی افزود: ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین با هدف سازمان‌دهی خدمات به زائران از سال 95، فعالیت خود را در سطح استان آغاز کرد، این ستاد کاملا مردمی بوده و تحت حمایت هیج دستگاه و ارگانی نیست.
بقایی اضافه کرد: 3 ستاد در سطح استان در حوزه اربعین در حال فعالیت هستند، ابتدا «ستاد پشتیبانی اربعین» که در حوزه ایستگاه‌ها مسئولیتی نداشته و وظیفه او تأمین ریر ساخت‌ها، امنیت و مسائلی از این قبیل است.
جانشین ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین استان ادامه داد: «ستاد عتبات عالیات» در حوزه سامان دهی موکب‌های عراق فعال است که امسال 11 موکب از استان در مسیر کربلا و نجف اماده ارائه خدمات به زائرین حسینی هستند.

فعالیت 45 ایستگاه صلواتی در همدان همزمان با اربعین حسینی
وی بیان کرد: سومین ستاد، «ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین استان همدان» است که با هدف سامان دهی ایستگاه‌های صلواتی در استان فعالیت می‌کند، گفتنی است امسال 45 ایستگاه در دو مسیر رفت و برگشت در خدمت زائران خواهد بود.
بقایی یادآور شد: ایستگاه‌های صلواتی از 1 آبان ماه فعالیت خود را آغاز نموده و 12 آبان، 4 روز پس از اربعین همچنان به زائران خدمات ارائه خواهند کرد، گفتنی است سال گذشته 1 میلیون و 600 هزار نفر در استان تردد داشته و 700 هزار نفر از ایستگاه های صلواتی خدمات دریافت کرده‌اند.
وی با بیان اینکه استان همدان در محل تردد زائران اربعین 14 استان است ابراز کرد: استان همدان با 4 ورودی در خدمت زائران است، مسافران استان‌های شمالی کشور از شهرستان رزن و زائران استان‌های مرکزی از آزاد راه همدان وارد استان می‌شوند.
جانشین ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین استان عنوان کرد: استان‌های مرکزی، قم و اصفهان از شهرستان ملایر و استان‌های غربی و شمال غربی از مسیر کبودرآهنگ وارد استان می‌شوند، 2 خروجی اسدآباد و تویسرکان نیز در مسیر رفت و بازگشت زائران قرار دارد.

70 درصد ایستگاه‌های صلواتی استان ظرفیت شب‌مانی زائران را دارد
وی با بیان اینکه 190 کیلومتر از آزادهراه کربلا به استان همدان تعلق دارد گفت: ساخت زائرسرا‌های دائمی یکی از برنامه‌های ستاد اربعین است، از آنجا که استان همدان در محل دائمی زائران کربلا است ساخت زائرسر‌اها با همکاری سایر دستگاه‌ها علاوه بر ارائه خدمات به زائران می‌تواند محلی برای پناه مسافران در راه مانده و فروش محصولات اقتصاد مقاومتی باشد.
بقایی عنوان کرد: ستاد مردمی اربعین برای خود 2 شعار تعریف کرده است، شعار محوری و شعار سالانه که امسال شعار محوری این ستاد «با اربعین تا ظهور» و شعار سالانه «همه خادمیم» است، شعار روز اربعین در دنیا نیز «حب الحسین مجمعنا» می‌باشد.
معاون فرهنگی سپاه انصارالحسین(ع) با اشاره به اینکه باید کاری کنیم که همه مردم خود خادم اربعین باشند گفت: سرو غذای گرم، سرد و میان وعده، اسکان و استراحت، اقامه نماز، فعالیت‌‌های فرهنگی، مراسم عزاداری و ارائه برخی خدمات بهداشتی از جمله خدمات ایستگاه های صلواتی است.
وی با اشاره به اینکه 70 درصد ایستگاه‌های صلواتی استان ظرفیت شب‌مانی زائران را دارد یادآور شد: سامانه امداد زائر به شماره 0813138 یکی از بخش‌های مهم خدمت رسانی اربعین است که ستاد مردمی اربعین نخستین مبدأ این طرح بوده است.
بقایی با بیان اینکه سال گذشته 5 هزار نفر با این سامانه تماس گرفته و از خدمات ایستگاه‌های صلواتی استان بهره مند شده اند خاطر نشان کرد: امسال 4 استان دیگر شامل ایلام، کرمانشاه، لرستان و مازنداران نیز از این سامانه برای خدمت‌رسانی به زوار استفاده می‌کنند.
جانشین ستاد مردمی خدمتگزاران اربعین استان با بیان اینکه 2 هزار و 500 خادم در ایستگاه‌های صلواتی مشغول به فعالیت خواهند شد اظهار کرد: متأسفانه در بخش‌های فرهنگی، آموزشی و خدماتی با کمبود خادم روبرو هستیم، لذا باید تلاش کرد که خدمات موکب‌ها متنوع تر شود.
وی یادآور شد: اگر تکریم زوار اربعین در استان نهادینه شود، روحیه ایثار و خدمت رسانی نیز در همدان نهادینه می‌شود که این خود برای استان آورده‌های اقتصادی و فرهنگی و ... نیز خواهد داشت.
بقایی اشاره‌ای به آمار ایستگاه‌های صلواتی داشت و عنوان کرد: همزمان با ایام اربعین حسینی در شهر همدان 22 ایستگاه، در ملایر 1 ایستگاه، نهاوند، 2 ایستگاه، رزن، 2 ایستگاه، کبودر آهنگ 4 ایستگاه، اسدآباد 6 ایستگاه، فامنین 3 ایستگاه، قهاوند 1 ایستگاه، تویسرکان، 1 ایستگاه و بهار 3 ایستگاه فعال خواهند بود.
انتهای پیام

نظر شما