شناسهٔ خبر: 28764393 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

فقهی‌زاده در همایش «اربعین میراث معنوی مشترک ملل جهان اسلام»:

«اربعین» قوام‌دهنده هویت فراگیر اسلامی است

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اربعین قوام‌دهنده فرهنگ و هویت فراگیر اسلامی است، گفت: اربعین میراث جلوه‌گری فداکاری برای عقیده مقدس و ثابت قدم در مقابل طاغوت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری دانشجو، همایش بین‌المللی «اربعین میراث معنوی مشترک ملل جهان اسلام» به همت بنیاد ایرانشناسی و با همکاری هیأت اندیشه‌ورز معاونت بانوان ستاد اربعین و با حمایت معنوی کمیسیون ملی یونسکو- ایران در تالار محتشم بنیاد ایرانشناسی و با حضور جمعی از پژوهشگران و متخصصان حوزوی، میراث فرهنگی ناملموس و فرهنگ و هویت اسلامی امروز (دوشنبه ۲۳ مهر ماه) برگزار شد.

*فقهی‌زاده: «اربعین» قوام‌دهنده هویت فراگیر اسلامی است

عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اربعین را قوام‌دهنده فرهنگ و هویت فراگیر اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: اربعین بزرگداشت مقدس‌ترین واقعه تاریخ شیعه است. عاشورا پیش از آنکه حسینی باشد، حسنی است، زیرا قبل از ایشان، امام حسن (ع) و قبل از امام حسن (ع)، امام علی (ع) و قبل از ایشان، پیامبر (ص) علم مبارزه با جاهلیت را برافراشتند.

وی با بیان اینکه جاهلیت در ذهن و حیات خودش ادامه دارد، افزود: این جاهلیت در عاشورا تمام قد در مقابل اسلام ایستاد و به ظاهر پیروز شد. ولی در حقیقت جاهلیت بدنام شد.

فقهی‌زاده ابراز داشت: امام حسین (ع) این جاهلیت دوباره جان گرفته را به زمین زد. در واقع عاشورا جلوه تقابل دو نظام اندیشه‌ای و اخلاقی است. عاشورا فرهنگ ایثار است که در مقابل فرهنگ خودبینی قد علم کرده است و سپاه یزید و معاویه، سپاه جاهلیت است.

وی با تأکید بر اینکه جهل و جهالت به معنی نادانی نیست، ادامه داد: جهل یعنی استیصال، ضلالت، کینه‌توزی، قبیله‌گرایی، انفعال، زود برافروخته شدن و عاقبت را ننگریستن است و آنچه در سپاه معاویه و سران این سپاه جلوه کرد، جهالتی بود که با رنگ و لعابی مقدس به نام دین به صحنه آمد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جاهلیت اینجا است که عده‌ای به نام دین اصل دین را برای خدا سر بریدند، اظهار داشت: عاشورا و اربعین تنها متعلق به مسلمانان نیست و افتخار می‌کنیم که این میراث بزرگ را اسلامی می‌دانیم و به آن می‌بالیم. میراثی که جلوه‌گر فداکاری برای عقیده‌ای مقدس و ثابت قدم در مقابل طاغوت است. در واقع عاشورا حسینی، حسنی، علوی و محمدی است.

*مهنام: وجود بیش از ۴۰۰ شیعه در جهان/ اربعین شایسته‌ترین الگو برای کرامت انسانی است

در این همایش شیدا مهنام مدیرگروه علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو-ایران محور سخنانش را «اربعین متضمن وفاق اجتماعی و ارمغان‌آور صلح میان اقوام و ملت‌ها» قرار داد و گفت: یکی از المان‌های خطیر و پر اهمیت در علوم فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و بین المللی وجود اشتراکاتی بین الاذهانی فیمابین مردمان جامعه هدف است. اشتراکاتی که گاهی با درون مایه اعتقادی و مذهبی نمود یافته و به مراتب اثرات فزونتری از خویش بر جای خواهد گذاشت.

وی واقعه اربعین را یکی از شعائر بزرگ جهان تشیع توصیف کرد و افزود: این حرکت عظیم فرهنگی، اجتماعی، عقیدتی و سیاسی برای دولت‌های شیعی مشروعیت مضاعف، نوعی اقتدار روزافزون و توأم با امنیت به همراه خواهد داشت.

مهنام با اشاره به آخرین آمار‌های برگرفته از مرکز تحقیقات و پژوهش‌های آمارگیری استراتژیک انگلستان گفت: این مرکز تعداد آمار جمعیتی شیعیان را بیش از ۴۰۰ میلیون برآورد کرده است، همچنین آیین اربعین را بزرگترین رویداد مذهبی می‌داند. البته با توجه به ممنوعیت ابراز مذهب در برخی کشورها، این آمار قطعاً بیش از این تعداد می‌باشد.

وی با تأکید بر اینکه صلح میان ملت‌ها و دولت‌ها با تسلیحات نظامی و ابزار سخت افزاری ممکن نیست، ادامه داد: امروز یک اثر هنری، گاهی ابیاتی از مشاهیر و مفاخر، یک رویداد فرهنگی، یک تابلوی نقاشی چه بسا مؤثرتر و شایسته‌تر گفتمان صلح و همگرایی را میان دو کشور برقرار سازد. سازمان جهانی یونسکو با حمایت از عضویت فلسطین، محکوم کردن رژیم اشغالگر اسرائیل برای وحشی‌گری و ویرانگری میراث فرهنگی در سوریه و همچین بزرگداشت روز بین‌المللی فلسطین نشان داده است که درگیر ملاحظات سیاسی نیست.

مدیرگروه علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو-ایران با بیان اینکه میراث اربعین شایسته‌ترین الگو برای کرامت انسانی، احترام متقابل، صبر و مدارا است، خاطرنشان کرد: جوانان ما نیاز به الگو‌های کاریزما برای قدرت‌بخشی اعتماد، باور و تفکرات خود دارند که این امر یک همگرایی در رفتار و خودباوری ارزشی را توسط مسئولان و پژوهشگران را می‌طلبد.

وی با تأکید بر اینکه سخنان زینب‌وار نیاز به سبک زندگی زینب‌گونه دارد، ادامه داد: برای نفوذ بیشتر در دل جوانان و استفاده از چنین میراث معنوی با ارزشی نیاز به ایجاد اعتماد متقابل و اعتقاد و باور ارزشی آن‌ها با استفاده از چنین ظرفیت‌های ارزشمندی در کشور داریم که خواسته مقام معظم رهبری نیز برای جوانان اسلام چیزی به جز این نیست.

منبع: فارس

نظر شما