شناسهٔ خبر: 28764371 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

جدیدترین تحولات سوریه؛

بازگشایی گذرگاه مرزی مهم سوریه با اردن/ اهتزاز پرچم سوریه بر فراز گذرگاه القنیطره/رایزنی دمشق و بغداد برای بازگشایی مرزها

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه گفتند که ورودی مرزی سیاه رنگ گذرگاه مرزی نصیب امروز رأس ساعت هشت به وقت محلی در بخش اردن گشوده شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، گذرگاه مرزی «نصیب» اصلی ترین گذرگاه مرزی میان اردن و سوریه صبح امروز و پس از بسته شدن آن به مدت سه سال به دلیل بحران سوریه بازگشایی شد.

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه گفتند که ورودی مرزی سیاه رنگ گذرگاه مرزی نصیب امروز رأس ساعت هشت به وقت محلی در بخش اردن گشوده شد.

ارتش سوریه ماه جولای گذشته موفق شد که گذرگاه مرزی نصیب را که در سال 2015 به دلیل درگیری میان نیروهای ارتش و گروه های مسلح بسته شده بود را بازپس گیرد. همچنین همه مرزهای سوریه با اردن که شریان مهم اقتصادی برای دو کشور به شمار می رود به دلیل بحران سوریه بسته شده بود.

ارزش تبادل تجاری میان اردن و همسایه شمالی اش در سال 2010 به نزدیک 610 میلیون دلار رسید اما به تدریج در سال 2011 به دلیل جنگ در سوریه کاهش یافت و پس از آن این تبادل تجاری کاملا متوقف شد.

پیش از جنگ سوریه اردن از طریق مرزهای خود با سوریه  کالاهای اردنی را به ترکیه، لبنان و اروپا صادر می کرد و از سوریه و از این کشورها کالا وارد می کرد؛ این جدای از تبادل گردشگری میان دو کشور است.

همچنین دمشق با از سرگیری فعالیت این گذرگاه امیدوار است که بتواند فعالیت تجاری خود با اردن و کشورهای حاشه خلیج فارس را به دلایل فواید اقتصادی آن از سر گیرد.

از سوی دیگر، اردن میزبان نزدیک به 650 هزار پناهنده سوری ثبت شده توسط سازمان ملل است این در حالی است که امان تعداد سوری هایی که از سال 2011 به این کشور پناهنده شدند را نزدیک به 1.3 میلیون نفر تخمین می زند.

خبرگزاری سانا نیز گزارش داد که گذرگاه مرزی نصیب میان مرزهای اردن و سوریه بیش از سه سال بسته بود که امروز دوشنبه بازگشایی شد.

این گذرگاه امروز بازگشایی شده و عبور و مرور مسافران از آن آغاز شده است.

خبرنگار سانا خبر داد که تمهیدات لجستیک لازم برای بازگشایی گذرگاه مرزی نصیب بین سوریه و اردن انجام شده است.

در تحولی دیگر، المیادین گزارش داد که پرچم سوریه بر فراز گذرگاه مرزی القنیطره با جولان اشغالی سوریه به اهتزاز در آمد.

 

رایزنی دمشق و بغداد برای بازگشایی مرزها

وزارت خارجه سوریه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه و «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق در دمشق پایتخت سوریه با هم دیدار و بر ضرورت تسریع بازگشایی گذرگاه‌های مرزی بین دو کشور تاکید کردند.

المعلم و الجعفری در این دیدار تصریح کردند که بازگشایی گذرگاه های مرزی بین عراق و سوریه تردد و حمل و نقل کالاها را تسهیل خواهد کرد و ظرفیت مقابله دو کشور با مشکلات موجود را افزایش خواهد داد.

در این بیانیه به زمان بازگشایی گذرگاه‌های مرزی بین دو کشور اشاره نشده است.

الجعفری وزیر امور خارجه عراق در چارچوب سفر دو روزه خود دیروز به دمشق رفت.در نوار مرزی 600 کیلومتری عراق و سوریه، دروازه های مرزی «الربیعه، القائم و الولید» وجود دارد.

ولید المعلم همچنین تأکید کرد که : هدف ما پس از آزادسازی ادلب از تروریسم ، شرق رود خانه فرات است.

 

اعتراض دمشق به استفاده از بمب های ممنوعه توسط آمریکا در دیرالزور

خبرگزاری سانا نیز گزارش داد که وزارت خارجه سوریه دو پیام جداگانه را به دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت درباره جنایت اخیر «ائتلاف بین المللی» به رهبری آمریکا علیه ساکنان شهرک «هجین» واقع در استان «دیر الزور» ارسال کرد.

وزارت خارجه با ارسال دو پیام جداگانه به دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت، خواست تا تحقیقات در مورد استفاده ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا از تسلیحاتی که طبق کنوانسیون های بین المللی استفاده از آن ممنوع می‌باشد را در حملات خود به «هجین» که منجر به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان شده است، آغاز کند.

وزارت خارجه سوریه در این پیام ها تأکید کرد: استفاده  ائتلاف بین المللی  از تسلیحاتی که طبق قوانین بین المللی و قوانین بین المللی بشردوستانه و حقوق بشر، نقض آشکار و عمدی قوانین بین المللی و یک جنایت جنگی در حق مردم سوریه به شمار می رود.

وزارت خارجه در ادامه افزود: این حمله نشان دهنده ادامه حمایت این ائتلاف از تروریسم و تروریست ها در راستای رسیدن به اهداف و طرح های تهاجمی خود ضد حاکمیت و وحدت و استقلال خاک جمهوری عربی سوریه، است.

وزارت خارجه سوریه در ادامه پیام خود تصریح کرد: سوریه بار دیگر از شورای امنیت سازمان ملل متحد می خواهد که مسئولیت تضمین صلح و امنیت در سراسر جهان را بر عهده بگیرد و تحقیق بین المللی را در مورد این جنایات انجام دهد، آنها را محکوم کند و اقدامات فوری به منظور متوقف کردن آنها و جلوگیری از تکرار آنها انجام دهد و همچنین به حضور غیر قانونی ایالات متحده و سایر کشورها در جمهوری عربی سوریه پایان دهد.

شایان ذکر است که، روز شنبه جنگنده های  ائتلاف بین المللی  به اصطلاح ضد تروریست های  داعش  به سرکردگی آمریکا، روستای «هجین» حومه جنوبی شرقی دیرالزور را با بمب هایی فسفری که استفاده از آنها طبق قوانین بین المللی ممنوع است، بمباران کردند.

 

انتهای پیام

نظر شما