شناسهٔ خبر: 28762155 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آيا آمريکا نفت ايران را به صفر خواهد رساند؟

صاحب‌خبر -

خبرگزاري آريا-کاخ سفيد يا بايد صادرات نفت ايران را به صفر برساند، و يا اينکه قيمت بنزين را در آمريکا متعادل سازد. انجام هر دو کار به صورت همزمان امکان پذير نخواهد بود.
به گزارش خبرگزاري آريا،پيش‌بيني کارشناسان حوزه انرژي حاکي از اين است که با آغاز تحريم هاي نفتي ايالات متحده آمريکا عليه ايران، صادرات نفت خام اين کشور تا پايان سال جاري ميلادي به دو سوم ميزان کنوني کاهش خواهد يافت.

انديشکده بروکينگر:تحريم‌هاي نفتي يک تاثير جانبي بر آمريکا و اقتصاد جهاني خواهد گذاشت
سوزان مالوني کارشناس انديشکده بروکينگز، سياست آمريکا در برابر ايران را اينگونه توصيف کرد: "به نظر من، دولت (آمريکا) واقعا چيزي به راه انداخته که فقط مي‌توان آن را يک جنگ اقتصادي عليه دولت ايران توصيف کرد که هدف آن يا تحميل يک تغيير واقعا سريع در مجموعه‌اي از سياست‌هاي ايران است يا اينکه احتمالا خود سيستم را به سمت نوعي فروپاشي سوق دهد".
 از ديدگاه مالوني، تحريم‌هاي نفتي يک تاثير جانبي بر آمريکا و اقتصاد جهاني خواهد گذاشت و به طور اجتناب‌ناپذيري قيمت‌هاي نفت را بالا خواهد برد. يک هيئت آمريکايي به خاورميانه رفته تا از صادرکنندگان بخواهد زماني که نفت ايران رسما از بازار حذف شود، آن‌ها عرضه جهاني نفت را تضمين کنند.
وال‌استريت‌ژورنال:عدم همراهي بين‌المللي ، مانعي  بر سر توقف کامل صادرات نفت ايران
به گزارش وال‌استريت‌ژورنال، يک مقام آگاه در وزارت امور خارجه آمريکا تفاوت تحريم‌هاي دولت ترامپ با دولت اوباما را در اين اعلام کرده است که «دولت ترامپ هيچ معافيت و تجديدنظري در تصميم اعلام شده ندارد و از ساير توليدکنندگان نفت‌خام در خاورميانه درخواست مي‌کند با افزايش توليد در روزهاي آينده، امنيت عرضه را در بازار برقرار سازند.»   اين انتظار درحالي از سوي آمريکا وجود دارد که با توجه به دست به گريبان بودن بازار جهاني نفت با اختلال عرضه از سمت ونزوئلا، ليبي، نيجريه، مکزيک، کانادا و... به‌نظر مي‌رسد فشار براي کاهش حداکثري صادرات نفت ايران، با چالش‌هايي از جمله بر هم ريختن تعادل بازار و رشد چشم‌گير قيمت‌ها همراه باشد. به گزارش بلومبرگ، کارشناسان عقيده دارند خروج نفت ايران از بازار جهاني مي‌تواند قيمت نفت را به 90 دلار بر بشکه يا بيشتر برساند. اين چشم‌انداز درحالي وجود دارد که پيش از اين دونالد ترامپ، با انتقاد از توليدکنندگان نفت در اوپک آنها را به بالا نگه داشتن مصنوعي قيمت‌ها متهم کرده بود. اما در عمل اين تصميمات ترامپ است که هر از چندگاه بازار نفت را با موج رشد قيمت همراه مي‌کند.
در عين حال عدم همراهي بين‌المللي با تصميمات ترامپ، مانعي ديگر بر سر راه توقف کامل صادرات نفت‌خام ايران به نظر مي‌رسد. اگرچه اخيرا برخي مشتري‌هاي نفت‌خام ايران اعلام کرده‌اند خريد نفت از کشورمان را متوقف خواهند کرد، اما تاکنون هيچ کشوري به شکل مستقيم از برنامه‌هاي ترامپ حمايت نکرده است.

ترامپ بر سر دو راهي: تحريم نفت ايران يا کنترل قيمت بنزين در آمريکا
رويترز طي گزارشي نوشت: کاخ سفيد يا بايد صادرات نفت ايران را به صفر برساند، و يا اينکه قيمت بنزين را در آمريکا متعادل سازد. انجام هر دو کار به صورت همزمان امکان پذير نخواهد بود.
رابطه معکوس ميان اولويت نخست سياست خارجي ترامپ (تشديد تحريم ها عليه ايران) و وعده انتخاباتي وي (پايين نگه داشتن قيمت بنزين) علت اصلي اظهارنظرهاي گاه و بيگاه ترامپ در مورد قيمت نفت را توضيح مي دهد. کاخ سفيد يا بايد صادرات نفت ايران را به صفر برساند، و يا اينکه قيمت بنزين را در آمريکا متعادل سازد. انجام هر دو کار به صورت همزمان امکان پذير نخواهد بود.
رئيس جمهوري آمريکا قبلا چند بار اوپک را مسئول افزايش قيمت نفت قلمداد کرده که موجب رسيدن قيمت بنزين در آمريکا به حدود 3 دلار شده است. ترامپ روز 20 آوريل در توئيتي نوشت: «ظاهرا باز هم دست اوپک در کار است... قيمت نفت به صورت تصنعي خيلي بالا رفته است. اين خوب نيست و قابل قبول نخواهد بود.»

اسپوتنيک روسيه :صفر رساندن صادرات نفت از سوي آمريکا نمي تواند محقق شود
حال پرسش ديگري مطرح مي شود؛ آيا متحدان و يا شرکاي آسيايي آمريکا با ايده به صفر رساندن صادرات نفت ايران همراه خواهند شد؟
اين پرسشي است که خبرگزاري اسپوتنيک روسيه به آن پاسخ داده است. در همين زمينه، يک کارشناس حوزه انرژي در گفت وگو با اسپوتنيک گفت: قطع فوري واردات نفت ايران از سوي کشورهايي چون چين و هند که پروژه هاي عمراني زيادي را در حال اجرا دارند، مي تواند اين پروژه هاي را فقط بر روي کاغذ نگه دارد و منجر به توقف بسياري از آن ها خواهد شد.
به احتمال زياد، تحريم هاي آمريکا منجر به کاهش صادرات نفت ايران خواهد شد، اما به نظر مي رسد ايده به صفر رساندن صادرات نفت از سوي ايران نمي تواند محقق شود.
واقعيت اين است که يافتن جايگزيني براي نفت ايران از سوي خريداران آن در بازه زماني 180 روز امکان پذير نيست. نيکي هيلي هم در ملاقات خود با مودي به اين موضوع اشاره کرد. شايد به همين دليل بود که روز پنجشنبه يک مقام ارشد وزارت خارجه گفت واشنگتن با کشورهايي که ميزان واردات نفت خود از ايران را کاهش بدهند بر سر تحريم ها «به طور موردي» همکاري خواهد کرد.

اويل پرايس:اتحاديه اروپا نشان داده که تمايلي به همراهي با سياست دولت ترامپ ندارد
سايت "اويل پرايس" که ارزيابي‌ها و تحليل‌هاي مرتبط با بازار نفت را ارائه مي‌دهد در گزارشي اين پرسش را مطرح کرده که آيا آمريکا در برنامه ضد‌ايراني خود با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ايران موفق خواهد شد يا خير؟
اتحاديه اروپا نشان داده که تمايلي به همراهي با سياست دولت ترامپ ندارد. اروپايي‌ها تلاش مي‌کنند تا توافق هسته‌اي را حفظ کنند و اميدوار هستند تا عليرغم تحريم امريکا بتوانند تجارت با ايران را ادامه دهند. با اين حال، عليرغم تمهيدات حقوقي دولت‌هاي اروپايي براي حفاظت از منافع شرکت‌هاي اروپايي فعال در ايران، برخي از شرکت‌هاي اروپايي مانند توتال از ادامه سرمايه گذاري در ايران خودداري کردند چرا که از مجازات‌هاي سنگين تحريمي امريکايي‌ها مي‌ترسند.
در اينجا بار ديگر به پرسشي که در ابتدا مطرح شد مي‌پردازيم آيا امريکا موفق خواهد شد صادرات نفت ايران را به صفر کاهش دهد؟ احتمالا خير. اگرچه به اين هدف خيلي نزديک خواهد شد. اگر واردات نفت ايران از سوي چيني‌ها ثابت بماند و هندوستان و ترکيه نيز واردات را به ميزان 50 درصد پيش از سطح دوره قبل از تحريم کاهش دهند و اروپايي‌ها نيز به طور مشابهي خريد نفت از ايران را کاهش دهند، صادرات نفت ايران به کم‌تر از يک ميليون بشکه در روز کاهش خواهد يافت. افزايش قيمت نفت مي‌تواند آسيب‌هاي کاهش خريد نفت را براي ايران تا حدودي کاهش دهد با اين حال، تاثير کاهش خريد نفت ايران بر سيستم اقتصادي ايران امري غيرقابل انکار خواهد بود.


نظر شما