شناسهٔ خبر: 28761724 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون استاندار اردبیل:

توسعه کتابخوانی نیازمند فرهنگ سازی است

اردبیل - ایرنا - معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل با اشاره به نقش نهادهای مختلف در ترویج فرهنگ مطالعه گفت: فرهنگ سازی در این مسیر نیازمند عزم جدی و استفاده کارشناسی از نظرات متخصصان این حوزه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، علی نواداد روز دوشنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان افزود: خانواده ، آموزش و پرورش ، رسانه های مکتوب و دیجیتالی و دستگاه های تاثیر گذار در امر مطالعه باید با تدوین برنامه های جامع و اثر بخش کتابخوانی را از دوران کودکی در کودکان نهادینه کنند.
او اظهار داشت: اولین کتاب هایی که کودکان می خوانند اگر کتاب های خوب، جذاب و پرکشش باشند آنها را به کتابخوانی علاقه مند خواهند کرد در غیر اینصورت برای همیشه از کتاب بیزار و دور خواهند شد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل نیز در این جلسه، برگزاری جشنواره سراسری کتاب خوانی رضوی، مراسم نقد و رونمایی از کتاب های فاخر، نشست های تخصصی کتاب خوان، راه اندازی بخش صفویه شناسی در کتابخانه مرکزی و شاداب سازی بخش کودکان در کتابخانه های عمومی را جزو مهم ترین برنامه هایی دانست که در سال جاری در کتابخانه های عمومی استان اجرا شده است.
رباب عزیزخانی همچنین با اشاره به فعالیت 77 باب کتابخانه عمومی و مشارکتی در استان اظهار داشت: 2 باب کتابخانه عمومی در روستای شام اسبی اردبیل و انجیرلو بیله سوار تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل هم از برگزاری نمایشگاه های کتاب و مسابقه کتاب خوانی در مدارس خبر داد و گفت: امسال 478 نمایشگاه در مدارس استان برگزار خواهد شد.
مصطفی کافی همچنین به توزیع 52 هزار جلد کتاب در مدارس اشاره کرد و افزود: 21 هزار جلد از این کتاب ها توسط وزارت آموزش و پرورش ارسال و بقیه توسط ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهدا شده است.
سرانه مطالعه کتاب در کشور روزانه حدود 79 دقیقه و این میزان در استان اردبیل زیر 10 دقیقه است.
وضعیت استان اردبیل در حوزه تولید و عرضه کتاب مطلوب است ولی پایین بودن سرانه مطالعه مشکل اساسی در حوزه فرهنگ محسوب می شود و به گفته مسئولان فرهنگی دلیل اصلی آن آن نیز مربوط به گسترش رسانه های مجازی، شبکه های اجتماعی و ماهواره ها می باشد.
6018/6016

نظر شما