شناسهٔ خبر: 28761536 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

سئول:

کره‌شمالی صادقانه می‌خواهد از تسلیحات هسته‌ای صرف‌نظر کند

رئیس‌جمهور کره‌جنوبی گفت که همتای وی در پیونگ‌یانگ قطعا می‌خواهد از داشتن تسلیحات هسته‌ای چشم‌پوشی کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی از تمایل رهبر کره شمالی برای صرف نظرکردن از تسلیحات هسته‌ای خبر داد. وی پیشتر هم گفته بود که پیونگ‌یانگ می‌خواهد تسلیحات هسته‌ای خود را از بین ببرد.

وی که امروز در پاریس با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه دیدار می‌کند، در این مورد به روزنامه فرانسوی «فیگارو» گفت: «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی صادقانه و به طور قطعی می‌خواهد از تسلیحات هسته‌ای صرف‌نظر کند» او همچنین از جامعه جهانی خواست تا به این اقدام رهبر کره‌شمالی واکنش مثبتی نشان دهد.

مون همچنین گفت: «امسال من چندین ساعت مذاکرات جامعی با کیم داشتم. این دیدار‌ها من را متقاعد کرد که وی تصمیمی راهبردی در زمینه صرف‌نظر کردن از تسلیحات هسته‌ای گرفته است.»

رئیس‌جمهور کره‌جنوبی افزود: «ما باید کیم‌جونگ اون را متقاعد کنیم که وی در زمینه خلع‌سلاح هسته‌ای تصمیم درستی گرفته است و باید او را در آرزویش مبنی بر تحقق صلح پایدار همراهی کنیم.»

کیم و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در جریان نشستی در سنگاپور در زمینه خلع‌سلاح هسته‌ای رایزنی کردند و پس از آن مقرر شد دیدار‌ها در سطوح پایین‌تر ادامه یابد، اما از آن زمان تاکنون پیشرفتی در مذاکرات به دست نیامد. اگر چه بن بست در مذاکرات میان واشنگتن و پیونگ یانگ با لغو سفر ماه سپتامبر وزیر خارجه آمریکا به کره شمالی تشدید شد، اما پمپئو هفته پیش موفق شد مجددا به پیونگ یانگ سفر کند.

دو طرف مذاکرات اخیر وی را بر خلاف دیدار‌های قبلی سازنده خوانده‌اند.

نظر شما