شناسهٔ خبر: 28761400 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به مناسبت روز جهانی نابینایان؛

دنیای سفید روشندلان

زنجان - ایرنا - روشندلان انسانهایی که گر چه در تاریکی ظاهری بسر می برند، اما در دنیای جدیدی که گام نهاده اند، زیبایی هایی را تجربه می کنند که انسان های عادی از احساس و بیان آن عاجز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، عصای سفید این واژه نام آشنا؛ سالهای زیادی است که در جهان به عنوان معرف نابینایان از آن یاد می شود، آنان افرادی هستند که عصای تاشوی سفید رنگشان نظر هر فردی را به خود جلب می کند.
آنان همان افرادی هستند که عینک بر چشم می گذارند و به آرامی عصا را در مسیری مشخص بر زمین می کوبند تا راه پیدا کنند، هر چند نمی توانند همانند انسانهایی عادی دنیای پر هیاهو و رنگارنگ اطراف خود را نظاره گر باشند.

**اشتغال و مناسب سازی معابر عمومی مهمترین خواسته روشندلان
علیرضا حسنی 24 ساله از جمله دانشجویان روشندل زنجانی است که هم اکنون در رشته فیزیولوژی گیاهان زراعی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه زنجان تحصیل می کند او با وجود مشکلات و محدودیت هایی که دارد توانسته به مدارج علمی بالا دست پیدا کند، اما نبود حمایت ها وی را آزار می دهد.
وی به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه عدم مناسب سازی رمپ در شهر برای تردد نابینایان و کم بینایان و دیگر معلولان مشکل ساز شده است و این موضوع آنگونه که باید و شاید از سوی مسئولان مربوطه جدی گرفته نمی شود.
این روشندل زنجانی اشتغال را از دیگر مشکلاتش عنوان کرد و افزود: هم اکنون تعداد زیادی از نابینایان و کم بینایان در دانشگاههای کشور مشغول به تحصیل هستند که پس از فارغ التحصیلی نمی توانند جایی مشغول بکار شوند.
حسین کریمی دیگر نخبه روشندل زنجانی در این ارتباط گفت: هم اکنون با رتبه 408 در رشته دکترای فیزیک دانشگاه تحصیلات تکمیلی شهر زنجان تحصیل می کنم.
وی افزود: نوع نگاه مردم به معلولان و حتی نابینایان متفاوت است و در این میان افراد بیشماری در جامعه معلولان و نابینایان وجود دارند که همگام با انسانهای سالم توانسته اند با اراده پولادین خود به موفقیت های زیادی دست یابند اما وجود این مساله رنج آور است.
بر اساس آمارهای اعلام شده هم اکنون 135 میلیون نابینای مطلق در دنیا وجود دارد که 90 درصد آنها در کشورهای در حال توسعه قرار دارند که این تعداد در ایران بین 115 تا 120 هزار نفر اعلام شده است.
همین گزارش اضافه می کند در صورت احتساب شمار کم بینایان نیز این رقم به چهار برابر نابینایان مطلق افزایش می یابد که رقم بالایی را شامل می شود.
پیش از این نیز انوشیروان بندپی رئیس سابق سازمان بهزیستی کشور اعلام کرده بود که بر اساس آمارها 35 درصد از اختلال های بینایی عوامل ژنتیکی دارند که تلاش می شود با غربالگری ها این تعداد کاهش یابد.
وی خاطر نشان کرده بود که 10 درصد از معلولان کشور را روشندلان تشکیل می دهند که 11 درصد اعتبارات این سازمان به این افراد اختصاص یافته است.
این در حالی است که نابینایان و کم بینایان برای حضور در جامعه با مشکلاتی مواجه هستند و از طرفی نبود معابر مناسب، اشتغال و مسکن از دیگر معضلاتی پیش روی آنان است.
مدیر کل بهزیستی استان زنجان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: 15 اکتبر روز جهانی نابینایان و عصای سفید است و در کشورمان هفته ای به همین منظور از 23 مهر اعلام شده است.
محمد محمدی قیداری افزود: با توجه به اهمیت موضوع بینایی و نیز توجه بیشتر به مشکلات نابینایان، ایجاد محیط های مناسب برای استفاده کنندگان از عصای سفید این روز اهمیت جهانی دارد.
وی بیان کرد: بر این اساس عصای سفید نمادی است برای شناختن افراد نابینا در جامعه و در واقع یک وسلیه کمکی برای رفت و آمد آنان در معابر و خیابان ها و در بین مردم بشمار می رود.
این مسئول ادامه داد: بهزیستی استان ها نیز با اقدامات مختلفی در جهت تکریم این هفته برنامه هایی از قبیل برگزاری مراسم توسط انجمن های نابینایان با همکاری بهزیستی و معاونت توانبخشی، فرهنگی و آگاه سازی لازم را انجام می دهد.
وی خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات بهزیستی استان اجرای برنامه غربالگری تنبلی چشم در همه روستاها و شهرها برای کودکان سه تا 6 سال توسط تیم‌های سیار است.
این مسئول ادامه داد: تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود ، فرد را از یک یا هر دو چشم بسیار کم بینا و نابینا می کند.

** 2 هزار و 322 نابینا و کم بینا در بهزیستی زنجان پروند تشکیل داده اند
معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون 2 هزار و 322 روشندل واجد شرایط تحت پوشش بهزیستی استان تشکیل پرونده داده اند که از این تعداد یکهزار و 199 نفر نابینای شدید و خیلی شدید هستند و 801 نفر نیز مستمری دریافت می کنند.
فرهاد میرزایی افزود: طبق بررسی های انجام شده نابینایان بیشترین گروه تحصیل کرده های تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور را تشکیل می دهند و هم اکنون 500 نفر در دانشگاههای مختلف کشور مشغول به تحصیل هستند.
وی بیان کرد: طبق قانون جامع حمایت از معلولان، خدمات به نابینایان مطلق به نسبت بیشتر کم بینایان ارائه می شود که این کار پس از تشکیل پرونده و طی فرآیندهای لازم انجام می گیرد.
این مسئول ادامه داد: این اداره کل هزینه های از قبیل ارائه رایگان ملزومات توانبخشی، هزینه های مستمر و هزینه های دانشجویی و تحصیلی دانش آموزان، ایاب و ذهاب آنها را پرداخت می کند.
وی اظهار داشت: هم اکنون 101 دانش آموز نابینا و کم بینای تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند که 36 نفر آنان در دانشگاهها مشغول به تحصیل هستند.
میرزایی افزود: 60 ورزشکار کم بینا و نابینای استان در رشته های مختلف ورزشی فعالیت می کند و تعدادی نیز در مسابقات جهانی مدال آور بودند که این مهم نشان از همت بلند آنان با توجه به محدودیت های بوجود آمده حکایت دارد.
معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان ادامه داد: در زمان حاضر عمده ترین مشکل دانشجویان و دانش آموزان نابینا و کم بینای این استان وسایل کمک آموزشی و از طرفی موضوع اشتغال است.
وی بیان کرد: هر چند سه درصد قانون قانون اشتغال معلولان در برخی دستگاههای اجرا می شود اما در دیگر دستگاهها چنین چیزی اعمال نمی شود و این در حالی است که نابینایان و کم بینایانی از دانشگاههای مختلف فارغ التحصیل شده اند، اما بیکار هستند.
میرزایی خاطرنشان کرد: نابینایان با توجه به محدودیت های خود موفقیت هایی را در بخش های مختلف کسب کردند و در این میان همکاری و رعایت دستگاههای متولی امر مبنی بر مفاد قانون جامع حمایت از معلولان در بحث اشتغال چشم انداز بهتری را فراهم می کند.
وی اضافه کرد: این اداره کل در راستای واگذاری خدمات به بخش خصوصی 500 پرونده مددکاری مربوط به نابینایان را به انجمن نابینایان شهر زنجان و 1500 پرونده دیگر را به انجمن نابینایان خدابنده واگذار کرده است.

** علل نابینایی در ایران تغییر یافته است
یک متخصص چشم بیمارستان ولی عصر (عج) شهر زنجان نیز به خبرنگار ایرنا گفت که علت های نابینایی با گذشت زمان تغییر یافته، چرا که در سال های نه چندان دور علت بروز این عارضه بیماری عفونی مانند تراخم، جزام و بیماری های خاص انگلی که در قاره آفریقا رایج بود، اختصاص داشت که اکنون این روند تغییر یافته است.
دکتر آرمان فکری افزود: هم اکنون با شیوع بیماریهای غیر واگیر نظیر دیابت، فشار خون بالا و از همه مهمتر تروما (سربه سر) ، تبخال، بیماری های ارثی و مادرزادی، نابنیایی در سنین بالا از دیگر علت های مهم نابینایی در ایران است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: آب سیاه و آب مروارید از دیگر علت های نابینایی در افراد است که در صورت تشخیص به موقع قابل درمان و می توان عوارض ناشی از آن را پیشگیری کرد.
وی بیان کرد: متاسفانه طی سال های گذشته شدت حوادث ناشی از تصادفات رانندگی در کشور افزایش یافته و این موضوع به نوبه خود نابینایی و کاهش دید ناشی از این مسائل را افزایش داده است.
فکری افزود: به موضوعی که باید توجه داشت این است که مصرف الکل بصورت مخلوط شده نیز می تواند به نابینایی فرد منجر شود که لزوم توجه به این موضوع ضروری است.
به گفته این متخصص با بکارگیری تکنولوژی مدرن امنیت عمل های چشمی بیش از گذشته افزایش یافته که این مهم در پیشگیری از نابینایی بسیار موثر است.

** بیکاری دانش آموختگان معضل اصلی روشندلان زنجانی
مدیر عامل انجمن نابینایان و کم بینایان استان زنجان نیز که خود یک روشندل است، در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: این انجمن در سال 78 آغار بکار کرده و نهادی غیر دولتی بوده و منابع مورد نیاز آن نیز از طریق مشارکتهای خیران تامین می شود.
وی اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی نابینایان و کم بینایان اشتغال است و این در حالی است که شمار تحصیل کرده های این قشر نیز در مقایسه با گذشته افزایش یافته که پس از پایان تحصیلات بیکار می شوند.
خالقی افزود: هم اکنون این انجمن 200 عضو فعال دارد و از طریق بهزیستی استان زنجان نیز 500 پرونده مددکاری نیز واگذار شده است.
وی خاطر نشان کرد: دید و نگرش عموم جامعه نسبت به روشندلان تا حدودی متفاوت شده اما این موضوع نیاز به اگاهی بخشی بیشتری نیاز دارد.
به گزارش ایرنا، نامگذاری روز ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ به سال 1921 میلادی باز می گردد؛ واقعه ای که عکاس اﻫﻞ ﺷﻬﺮ 'ﺑﺮﯾﺴﺘﻮل' اﻧﮕﻠﺴﺘﺎن ﺑه ﻧﺎم ﺟﯿﻤﺰ ﺑﯿﮕﺰ ﮐﻪ در اﺛﺮ ﺳﺎﻧﺤﻪ ای ﺑﯿﻨﺎﯾﯽ ﺧﻮد را از دﺳﺖ داده بود، ﺑﺮای در اﻣﺎن ﺑﻮدن از ﺧﻄﺮ تصادف با وﺳﺎﺋﻞ ﻧﻘﻠﯿﻪ ﮐﻪ در ﺧﯿﺎﺑﺎن ﻫﺎی اﻃﺮاف از ﻋﺼﺎ ﺑﻪ رﻧﮓ ﺳﻔﯿﺪ استفاده کرد و دلیل انتخاب این رنگ مشاهده آسان آن برای همگان بود.
ﭘﺲ از آن 2 ﺗﻦ از ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺗﺮﯾﻦ محققان آﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻧﺎمهای دﮐﺘﺮ ﻧﺎول ﭘﺮی رﯾﺎﺿﯿﺪان و دکتر هاکوبس تنبروک ﺣﻘﻮﻗﺪان ﺗﻮاﻧﺴﺘﻨﺪ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ را در ﭘﺎﻧﺰدﻫﻤﯿﻦ روز از ﻣﺎه اﮐﺘﺒﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻗﺎﻧﻮن ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺐ برﺳﺎﻧﻨﺪ و اﯾﻦ روز را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان روز ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن، ﻧﺎﻣﮕﺬاری ﮐﻨﻨﺪ و در این قانون تمام حقوق اجتماعی روشندلان دیده شده است.
این بیانیه در سال 1938 میلادی برابر با 1317 هجری شمسی از طرف فدراسیون جهانی نابینایان به رسمیت شناخته شد.
هم اکنون بسیاری از ملل مختلف مفاد این قانون را پذیرفته اند و به صورت قانون همه یا بخشی از آن را به اجرا گذاشته اند، این قانون شامل 7 ماده و 9 تبصره است.
عصای سفید نماد ایمنی و تردد افراد نابینا در محیط پیرامون است که بتواند در اجتماع حضور پیدا کنند و از حقوق خود همانند دیگر افراد جامعه برخوردار شوند.
9646/8068

نظر شما