شناسهٔ خبر: 28760584 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

کشف اسکلت ۱۵۰۰ ساله "کودک خوناشام" در ایتالیا +عکس

گروهی از باستان‌شناسان آمریکایی و ایتالیایی در گورستانی واقع در منطقه اومبریا معروف به آرامستان کودکان، اسکلت کودکی را یافتند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کشف اسکلت ۱۵۰۰ ساله

گروهی از باستان‌شناسان آمریکایی و ایتالیایی در گورستانی واقع در منطقه اومبریا معروف به آرامستان کودکان، اسکلت کودکی را یافتند.

آرامستان کودکان در شهرستان لونیانو در تِوِرینا در منطقه اومبریا در ایتالیای مرکزی قرار دارد. باستان‌شناسان دانشگاه استنفورد از سال ۱۹۸۷ در این گورستان که مربوط به قرن پنجم میلادی است کاوش می‌کنند. اکنون این دانشمندان با همکاری باستان‌شناسان دانشگاه آریزونا و باستان‌شناسان ایتالیایی اسکلت کودک ۱۰ ساله‌ای با قدمت هزار و ۵۰۰ سال را کشف کرده‌اند و به‌دلیل‌اینکه هنگام دفن سنگی در دهان کودک گذاشته شده تا بار دیگر زنده نشود و به دنیا بازنگردد باستان‌شناسان نام «کودک خوناشام» را بر آن نهاده‌اند.

کشف اسکلت ۱۵۰۰ ساله

بقایای اسکلتی این کودک که هنوز جنسیت آن معلوم نیست جمجمه‌ با سنگی در دهان را هم شامل می‌شود. این پژوهشگران بر این باورند که این سنگ بخشی از نوعی خاکسپاری آیینی برای افرادی بوده است که در اثر ابتلا به بیماری خاصی مثل مالاریا مرده‌اند.

به نوشته چمدان، دیوید سورن، باستان‌شناس دانشگاه آریزونا می‌گوید: «من هرگز چیزی شبیه این ندیده بودم. این شیوه تدفین بسیار ترسناک و عجیب است.»

قدمت این گورستان به اواسط قرن پنجم میلادی باز می‌‌گردد زمانی‌که شیوع مرگبار بیماری مالاریا این منطقه را دربرگرفت و بسیاری از کودکان در اثر ابتلا به این بیماری جانشان را از دست دادند.

تاکنون بررسی‌های باستان‌شناسان نشان می‌داد که این گورستان برای کودکان بسیار جوان، کودکان نوپا و جنین‌های متولدنشده طراحی شده است. به‌طوری‌که در کاوش‌های گذشته کشف اسکلت دختری ۳ ساله بزرگ‌ترین کودکی بود که در این آرامستان کشف شده بود. اما اکنون با کشف تدفین این کودک ۱۰ ساله، دانشمندان می‌دانند که این گورستان برای بچه‌های بزرگ‌تر هم استفاده شده است.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما