شناسهٔ خبر: 28760308 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

درخششی از کرمان تا جاکارتا

کاروان ۱۰ نفره معلولان اعزامی به رقابت‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا با کسب ۳ مدال طلا و ۶ نشان نقره، برگ زرین دیگری بر افتخارات ورزشی استان کرمان افزودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، معلولیـت یـک پدیـده جهـانی و شـایع بوده که متعلق بـه همـه کشـورها اسـت، این پدیده در آمریکا شیوع ۳درصدی دارد و در اروپا تا ۲درصد عنوان شده است، افراد دارای معلولیت در ایران، بخش قابل توجهی از جمعیت را به خود اختصاص می دهند، به دلیل وجود نداشتن آمارهای مشخص از تعداد افرادی که به نوعی محدودیت دارند، نمی توان عددی را به طور دقیق در این رابطه اعلام کرد اما بر اساس آمـار سـازمان بهداشـت جهـانی در کشـورهای درحال توسعه، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد جامعه دچار معلولیـت هستند که حدود ۵ درصد آنها معلولیـت شدید دارند و باید خدمات ویژه ای بگیرند.

درخششی از کرمان تا جاکارتا

اخیراً سازمان «دیده بان حقوق بشر» و کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گزارش 71 صفحه ای با عنوان "من نیز انسانی چون شما هستم: تبعیضات ناروا و محرومیت معلولین در ایران" را منتشر کرد، در این گزارش گفته شده معلولان در ایران در وضعیت بسیار دشوار قرار دارند.
به گفته مولفان این گزارش، معلولان ایرانی هر روز در خیابان ها و در حمل و نقل عمومی با بدرفتاری از سوی مردم و تبعیضات ناروا از سوی کارمندان سازمان ها و ادارات دولتی، کارکنان سازمان های مراقبت های بهداشتی مواجه می شوند.
در این گزارش آمده است: «بسیاری از معلولین ایرانی هنوز در خانه های خود به دام افتاده اند و قادر به زندگی مستقل و مشارکت در جامعه همپای سایر شهروندان نیستند».
علاوه بر این، دیده بان حقوق بشر ویدئوی تبلیغاتی را در ارتباط با «بدرفتاری و تبعیضات ناروا از سوی کارمندان ادارات دولتی ایران نسیت به معلولین کشور خود» ساخته است.

اگر چه هنوز هم در زمینه مناسب سازی معابر و اماکن عمومی برای معلولان در سطح شهر ضعف داریم، اما آمارهای حضور معلولان در رویدادهای ورزشی ملی و بین المللی و موفقیت های بیش از پیش آنها در جامعه این تفکر نادرست مبنی بر تبعیضات ناروا و محرومیت معلولان از حقوق اجتماعی را رد می کند.

ورزش معلولان در جایگاه سوم آسیا

مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان امروز در گردهمایی مدیران کل ورزش و جوانان سراسر کشور، با اشاره به درخشش کاروان ورزشی ایران در بازی های پاراآسیایی 2018 جاکارتا، گفت: ورزش جانبازان و معلولین روند روبه رشد و پیشرفتی را طی کرده است بطوریکه در اولین دوره این بازی ها کاروان ورزشی ایران با 27 طلا و مجموع 80 مدال چهارم شد و در دوره دوم با 37 طلا و مجموع 120 مدال در جایگاه چهارم مدال ها قرار گرفت و در این دوره کاروان ورزشی ایران با 51 مدال طلا و مجموع 136 مدال برای اولین بار در جایگاه سوم ایستاد که افتخار بزرگی محسوب می شود.

درخششی از کرمان تا جاکارتا

درخشش کاروان ورزشی 10 نفره معلولان کرمان در جاکارتا

محمدتقی امیری خراسانی، مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان با اشاره به اینکه از سال گذشته بر اساس سیاست های ورزش برای اولین بار در استان، ستاد استانی بازی های 2018 جاکارتا را تشکیل دادیم، گفت: در این راستا، دو جلسه داخلی داشتیم، جلسات بعدی با حضور رزم حسینی، استاندار وقت کرمان، داورزنی، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای، وزارت ورزش و جوانان ایران، محمدیان معاون وزیر ورزش و جوانان در امور بانوان، و ... برگزار شد.

وی افزود: نتیجه ی تمام زحمات و فعالیت های این ستاد استانی، حضور 22 نماینده از استان کرمان برای بازی های آسیایی و پاراآسیایی 2018 جاکارتا بود.

وی تصریح کرد: تاکنون استان کرمان هرگز در ادوار تاریخ چنین کاروانی چه از نظر کمیت و چه کیفیت به خود ندیده است.

امیری خراسانی با اعلام اینکه در دور قبل رقابت های آسیایی از استان کرمان تنها 3 نماینده حضور داشت، یادآور شد: امسال 12 نماینده از استان کرمان در این رقابت ها حضور داشتند و این رشد 4 برابری به لطف خداوند و زحمات ورزشکاران حاصل شد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان گفت: در بازی های پاراآسیایی نیز در دور قبل 8 نماینده داشتیم که سه نفرشان از بچه های فوتبال 5 نفره بودند و از آنجایی که رشته فوتبال 5 نفره از بازی های پاراآسیایی جاکارتا حذف شد، در عوض ما 10 نماینده شایسته در سایر رشته ها داشتیم.

درخششی از کرمان تا جاکارتا

کسب 9 مدال رنگارنگ ره آورد ورزشکاران کرمانی از جاکارتا

مهدی نخعی، رئیس هیئت ورزش های جانبازان و معلولین استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان به کسب 9 مدال طلا و نقره توسط کاروان ورزشی استان کرمان در رقابت های پاراآسیایی جاکارتا اشاره کرد و گفت: 3 مدال از این تعداد طلا و 6  نشان نقره بوده است.

وی افزود: پیمان نصیری در رقابت های ۱۵۰۰ متر کلاس T۲۰ بازی های آسیایی 2018 جاکارتا مدال طلای مسابقات را به خود اختصاص داد و بدین ترتیب کام ملت ایران و ورزش دوستان کرمانی را شیرین کرد.

 نخعی تصریح کرد: عشرت کردستانی نیز با کسب مدال طلا در ماده پرتاب وزنه بانوان کلاس F۵۶/۵۷ نام زیبای ایران را در فضای بین المللی طنین انداز کرد و زیبایی پرچم سرزمین حماسه و افتخار را به رخ جهانیان کشید.

وی یادآور شد: زهرا نعمتی، بانوی کماندار کرمانی هم با کسب مدال نقره رقابت های انفرادی ریکرو و طلای تیمی بخش میکس ریکرو ایران، توانمندی بالای بانوان و جوانان ایران را رساند که نویدبخش آینده ای روشن برای فتح قله های ترقی و پیشرفت کشور به دست جوانان این مرز و بوم و مایه خودباوری و امید هر چه بیشتر بانوان ایرانی در دیگر عرصه های ورزشی است.

رئیس هیئت ورزش های جانبازان و معلولین استان کرمان گفت: منصور پورمیرزایی، قهرمان سنگین وزن کرمانی نیز با مهار وزنه ۲۴۸ کیلویی و کسب مدال نقره رقابت های پاراوزنه برداری 2018 جاکارتا برگ زرینی را در تاریخ این سرزمین ورق زد.

وی به نایب قهرمانی تیم والیبال نشسته ایران در رقابت های پاراآسیایی 2018 جاکارتا اشاره کرد و افزود: این موفقیت با حضور مریم ایرانمنش مربی و بتول جعفریان، بتول خلیل زاده و فاطمه جهانی به عنوان بازیکنان کرمانی تیم ملی در میان حریفان قدرتمند آسیایی حاصل شد که نشان از شایستگی و لیاقت ورزشکاران کرمانی را دارد.

در ادامه به برخی موفقیت های کسب شده توسط این ورزشکاران در رقابت های ملی و بین المللی اشاره می کنیم:

درخششی از کرمان تا جاکارتا

پیمان نصیری

پیمان نصیری متولد خرداد ۱۳۵۹، دونده تیم ملی دو و میدانی ایران و اهل شهر بزنجان در استان کرمان است. وی در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن انگلستان در مسابقات دو یک هزار و پانصد متر، با زمان سه دقیقه و پنجاه و هشت ثانیه و چهل و نه صدم ثانیه به مقام قهرمانی و نشان طلا دست یافت.

در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون کره جنوبی در مسابقات دو یک هزار و پانصد متر، مردان کلاس T ۲۰ با ثبت رکورد ۴ دقیقه ۲۹ هزارم ثانیه علاوه بر شکستن رکورد بازی‌های پاراآسیایی به مدال طلا دست یافت.

وی پس از کسب مدال طلای این دوره از رقابت‌ها مدال خود را به سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تقدیم کرد. نصیری دلیل این اقدام را قدردانی از فداکاری‌ها و شجاعت‌های سردار قهرمان اسلام و دفاع مقدس اعلام کرد.

درخششی از کرمان تا جاکارتا

وی در رقابت های بین المللی قزاقستان در ماده 1500 متر که 18 نفر از کشورهای مختلف در آن حضور داشتند در کلاس T20 با زمان 3 دقیقه و 58 ثانیه و 7 صدم ثانیه در جایگاه سوم قرار گرفت. این ورزشکار در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو برزیل در مسابقات دو یک هزار و پانصد متر، با زمان سه دقیقه و پنجاه و شش ثانیه و بیست و چهار صدم ثانیه به مقام سومی و نشان برنز دست یافت.

درخششی از کرمان تا جاکارتا

عشرت کردستانی

عشرت کردستانی متولد ۱۲ دی ۱۳۶۲ است، وی در سال ۸۱ و در سن ۱۹ سالگی در منطقه شلمچه در اثر انفجار مین، با قطعی پای راست دچار مجروحیت شد. این ورزشکار که سابقه کاپیتانی تیم ملی والیبال نشسته بانوان معلول ایران را در کارنامه دارد، به همراه زهرا نعمتی، دیگر ورشکار کرمانی پرچمدار کاروان ایران در پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ بود. کردستانی برای حمل پرچم کاروان ایران در مسابقات معلولین که به نام "شهدای منا" نامگذاری شده بود از لباس احرام استفاده کرد.

درخششی از کرمان تا جاکارتا

وی به عنوان بهترین بازیکن ایران در مسابقه ایران و آمریکا بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ انتخاب شد.

کردستانی بعد از پارالمپیک ریو تصمیم گرفت فعالیت در یک رشته جدید را تجربه کرده و توانمندی‌ خود را محک زند، پس تمام تمرکز خود را بر روی رشته انفرادی دو و میدانی و ماده پرتاب وزنه گذاشت تا پله های ترقی را در رشته ی جدید یکی پس از دیگری طی کند.

درخششی از کرمان تا جاکارتا

زهرا نعمتی

زهرا نعمتی متولد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۴  است، از ۱۲ سالگی ورزش تکواندو را آغاز کرد و موفق به کسب کمربند مشکی‌ دان یک شد، وی خیلی زود در تکواندو پیشرفت کرد و عضو تیم‌ملی تکواندوی بانوان ایران شد، این ورزشکار آرزوی افتخارآفرینی در رشته تکواندو را در سرش می‌پروراند اما از بد روزگار در سال ۸۳ که دانشجوی رشته‌گیاه پزشکی دانشگاه جیرفت بود،‌ در راه برگشت به کرمان در تصادفی دچار آسیب‌دیدگی نخاع شد و پزشکان اعلام کردند که دیگر قادر به راه رفتن نیست و باید ویلچرنشین شود، ‌زندگی برای وی سخت شد ولی تمام نشد! این ورزشکار مسیر گیاه پزشکی را رها کرد و راهی ساختمان سازمان ملل شد و امروز به عنوان یک چهره جهانی و تاثیرگذار در جهان شناخته می‌شود.

این بانوی ورزشکار چون نمی‌توانست رشته تکواندو را ادامه دهد،‌ وارد دنیای تیراندازی با کمان شد.

وی نخستین زن در تاریخ ورزش ایران است که موفق به کسب مدال طلا در سطح بازی‌های جهانی المپیک و پارالمپیک شده‌است، نعمتی در ۲۹ می ۲۰۱۳ (۸ خرداد ۱۳۹۲) در مراسم کمیته بین‌المللی المپیک در سن پترزبورگ روسیه مفتخر به دریافت جایزه معتبر ورزشکار برتر پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن از سوی «بنیاد بین‌المللی اسپورت آکورد» شد.

مراسم اهدای جوایز منتخبین اسپورت آکورد با حضور رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، رئیس کمیته ملی المپیک و وزیر ورزش روسیه و روسای فدراسیون‌های جهانی و نامزد‌های معرفی‌شده برای دریافت این جایزه در شهر سن پترزبورگ روسیه برگزار شد.

این بازیکن با کسب مدال طلای بازی‌های پارالمپیک تابستانی ۲۰۱۲ در شاخه ریکرو انفرادی نام خود را به عنوان نخستین و تنها زن در تاریخ ورزش ایران که موفق به کسب مدال طلا در سطح المپیک و پارالمپیک شده‌است، جاودانه کرد.

درخششی از کرمان تا جاکارتا

 وی هم‌چنین به همراه راضیه شیرمحمدی و زهرا جوانمرد که تیم ملی تیراندازی با کمان بانوان ایران را در قسمت تیمی تشکیل می‌دادند عنوان سومی و مدال برنز پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن را به‌دست آوردند. نعمتی اولین ورزشکار ایرانی، اولین بانوی آسیایی و سیزدهمین ورزشکار تاریخ است که توانسته هم در المپیک و هم در پارالمپیک کسب سهمیه کند (در ریو ۲۰۱۶)

درخششی از کرمان تا جاکارتا

وی همچنین با تصمیم کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچم دار ایران در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ انتخاب شد.

نعمتی برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ در اجلاس کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت به عنوان نماینده معلولان شرکت کرد، ابتدای سال ۹۶ نیز به این اجلاس سه روزه در سازمان ملل دعوت شد، وی چندین بار به عنوان یک الگو برای افراد دارای معلولیت به دنیا معرفی شد.

در مجموع، این ورزشکار رکورد شکنی و افتخارات خوبی در کارنامه‌اش ثبت کرد و از سوی دیگر با حمایت مردم از بین ۵ بانوی نامزد کسب عنوان برترین پارالمپیکی سال ۲۰۱۷،  انتخاب شد.

درخششی از کرمان تا جاکارتا

منصور پورمیرزایی

منصور پورمیرزایی متولد ١٣۵٩ رفسنجان، متاهل و مربی باشگاه ورزشی است، ورزش را از سال ٧۴ در رشته پرورش اندام شروع کرده است.

از سال ٧٨ وزنه برداری را آغاز کرد، دو سال پیاپی قهرمان استان در رشته پرس شد، در اولین حضورش در سال ١٣٨٠ در مسابقات قهرمانی کشور در دسته وزنی ١٠٠ کیلو به مقام دوم کشور دست پیدا کرد.

در سال ٨١ قهرمان جوانان کشور شد و در رده بزرگسالان مقام دوم را بدست آورد، سال ٨٢ مسابقات قهرمانی کشور مقام دوم را بدست آورد و برای اولین بار به اردوی تیم ملی دعوت شد.

١۴ دوره در کشور قهرمان و نایب قهرمان شد.

درخششی از کرمان تا جاکارتا

مقام های بین المللی :

مقام سوم مسابقات جهانی یونان ٢٠٠٧

مقام دوم مسابقات بین المللی لیبی٢٠١٠

مقام دوم مسابقات جهانی شارچه امارات ٢٠١١

مقام اول مسابقات جهانی مالزی ٢٠١٣

مقام اول مسابقات اسیایی مالزی ٢٠١٣

مقام دوم مسابقات جهانی امارات ٢٠١۴

مقام دوم مسابقات بازیهای اسیایی اینچیون کره ٢٠١۴

ورزشکار برتر ماه نوامبر سال ٢٠١٣ میلادی از سوی کمیته بین المللی المپیک در جهان

رکورد دار جهان با ثبت ٢٧۶ کیلو در دسته وزنی +١٠٧

ورزشکار برتر ایران در سال ٩٢ به انتخاب مردم و رسانه ملی در بخش مردان

نایب قهرمان مسابقات جهانی مکزیک ٢٠١٧

نایب قهرمان رقابت‌های وزنه‌برداری آزاد قهرمانی آسیا و اقیانوسیه در ژاپن

درخششی از کرمان تا جاکارتا

مریم ایرانمنش

مریم ایرانمنش مربی تیم ملی والیبال نشسته بانوان جمهوری اسلامی ایران از سال ۸۴ مربیگری را آغاز کرده است، وی با تیم والیبال نشسته بانوان کرمان در سال ۹۰ قهرمان کشور و از سال ۹۲ به عنوان مربی وارد تیم ملی شده است.

والیبال نشسته بانوان ایران تا قبل از سال ۲۰۱۰ حضور چشمگیری در صحنه های بین المللی نداشته است . اما در سال ۲۰۱۰ در بازی های گوانجو مقام سوم آسیا، در بازی های پکن سال ۲۰۱۱ مقام نایب قهرمانی آسیا و در مسابقات پارآسیایی اینجوان کره جنوبی در سال ۲۰۱۴ مقام نایب قهرمانی و کسب سهمیه المپیک را در کارنامه دارد.  تیم ملی والیبال نشسته بانوان نخستین تیم بانوان ایرانی است که در صحنه پارالمپیک حاضر شده است.

درخششی از کرمان تا جاکارتا

درخششی از کرمان تا جاکارتا

بتول خلیل زاده

بتول خلیل زاده بازیکن کرمانی تیم ملی والیبال نشسته جمهوری اسلامی ایران متولد ۱۳۷۱، سال ۹۲ وارد تیم کرمان و سال ۹۳ وارد تیم ملی شده و تا به امروز در کنار تیم ملی خوب درخشیده است.

درخششی از کرمان تا جاکارتا

بتول جعفریان

بتول جعفریان نیز دیگر بازیکن کرمانی والیبال نشسته تیم ملی ایرانست که مدت چهار سال در تیم والیبال نشسته معلولان کرمان فعالیت داشته‌، از سال ۹۱ به عضویت تیم ملی درآمده و همراه سایر ملی پوشان موفقیت های زیادی کسب کرده است.

درخششی از کرمان تا جاکارتا

فاطمه جهانی

فاطمه جهانی، بازیکن ۱۵ ساله ی کرمانی تیم ملی والیبال نشسته بانوان کشورمانست، وی جوان ترین بانوی ملی پوش والیبال نشسته است که از سال گذشته افتخار پوشیدن لباس تیم ملی به دست آورده است.

بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ بار دیگر ثابت کرد ورزشکاران ایرانی جزو مستعدترین ورزشکاران آسیا و جهان هستند، ورزشکارانی که به لحاظ امکانات در سطح پایین تری نسبت به رقبا قرار دارند، اما ویژگی‌های بارز فنی شان که مجهز به سلاح غیرت نیز هست تا حدودی خلا موجود را پر می‌کند.

به امید آنکه با این موفقیت که موجب خوشحالی مردم نیز شد، توجه به ورزش و ورزشکاران معلول و جانباز بیش از گذشته شود، به گونه‌ای که در رویداد مهم بعدی که رقابت‌های پاراالمپیک ۲۰۲۰ توکیوست، شاهد افتخار افرینی مجدد و نمایش درخشان‌تر این عزیزان باشیم.

انتهای پیام/ب

گزارش از مریم سادات بهادر

 

 

نظر شما